Rabu, 13 Februari 2013

Lebah madu kehilangan arah

Lebah madu mencari dan mengingat lokasi bunga, tetapi kajian terbaharu menunjukkan lebah kini kehilangan arah

Seekor lebah melawat ratusan, kadang-kadang beribu-ribu, bunga setiap hari bagi mencari nektar dan debunga. Maka ia perlu mencari jalan kembali ke sarang, mengemudi jarak sehingga lima batu (lapan kilometer), dan melaksanakan "tarian mengibaskan" untuk memberitahu lebah lain di mana bunga berada.

Satu kajian baharu menunjukkan bahawa pendedahan jangka panjang kepada gabungan racun perosak tertentu mungkin menjejaskan keupayaan lebah untuk menjalankan misi pendebungaan.

"Sebarang kemerosotan dalam keupayaan mereka untuk melakukan ini (balik ke sarang) boleh mempunyai kesan yang besar ke atas kelangsungan hidup mereka," kata Geraldine Wright, pakar neuro di Universiti Newcastle di England dan penulis bersama kajian baharu yang diterbitkan di atas talian pada 7 Februari, 2013, dalam Journal of Experimental Biology.

Kajian Wright menunjukkan bahawa keupayaan lebah untuk berkembang sedang terancam. Saintis masih menyelidik bagaimana racun perosak boleh menyumbang kepada masalah Gangguan Keruntuhan Koloni (CCD), kematian secara besar-besaran berjuta-juta lebah madu di seluruh dunia sejak 2006. Racun perosak telah menjejaskan keupayaan navigasi dan kebolehan komunikasi di antara lebah madu.

"Racun perosak adalah sangat berkemungkinan mengakibatkan CCD dan juga kehilangan beberapa jenis lain pendebunga," Wright berkata.

Lebah bergantung kepada apa yang dipanggil "memori bau" untuk mencari bunga yang dipenuhi dengan madu dan debunga. Keupayaan mereka untuk cepat belajar, mengingat, dan berkomunikasi antara satu sama lain telah menjadikan mereka pengembara yang sangat berkesan, menggunakan tarian mengibaskan untuk menarik perhatian lebah lain tentang lokasi sumber makanan.

Lebah madu bertanggungjawab bagi kewujudan hampir satu pertiga daripada makanan yang kita makan dan mempunyai kesan yang serupa ke atas bekalan makanan hidupan liar hasil daripada pendebungaan tumbuh-tumbuhan tersebut.

Kajian terdahulu telah menunjukkan beberapa jenis racun perosak menjejaskan pembelajaran dan ingatan lebah. Pasukan Wright mahu menyiasat jika gabungan racun perosak yang berbeza mempunyai kesan yang lebih besar terhadap pembelajaran dan ingatan lebah madu.

"Lebah madu belajar untuk mengaitkan warna bunga dan aroma dengan kualiti ganjaran makanan," Wright menjelaskan. "Racun perosak menjejaskan neuron yang terlibat dalam tingkah laku. Ini menyebabkan lebah mungkin mengalami kesukaran untuk berkomunikasi dengan ahli-ahli lain dalam koloni."

Eksperimen menggunakan prosedur klasik dengan nama menakutkan: "olfactory conditioning of the proboscis extension reflex". Dari segi bahasa mudah, lebah mengeluarkan lidahnya kepada respon bau dan makanan.

Untuk eksperimen ini, lebah telah dikumpulkan dari pintu masuk tanah jajahan, diletakkan di dalam cawan kaca, dan kemudian dipindahkan ke dalam kotak sandwic plastik. Selama tiga hari lebah diberi makan larutan sukrosa yang dicampur dengan dos sub maut racun perosak. Memori jangka pendek dan jangka panjang lebah-lebah itu diukur masing-masing pada selang 10 minit dan 24 jam.

Kajian ini menunjukkan bahawa apabila racun perosak digabungkan, kesan ke atas lebah adalah jauh lebih teruk daripada pendedahan hanya satu racun perosak. "Ini adalah amat penting kerana salah satu daripada racun perosak yang kita gunakan, coumaphos, adalah "ubat" yang digunakan untuk merawat hama Varroa [parasit lebah yang merupakan salah satu punca CCD] dalam koloni lebah di seluruh dunia," kata Wright.

Racun perosak, di samping membunuh hama, juga mungkin membuat lebah madu lebih terdedah kepada keracunan dan kesan dari racun perosak lain.

Stephen Buchmann dari Pollinator Partnership, yang bukan merupakan sebahagian daripada kajian Wright, menekankan bagaimana pendebunga adalah kritikal untuk dunia. "Ancaman utama kepada pendebunga adalah kemusnahan habitat. Kita sedang kehilangan habitat pendebunga, kawasan semulajadi, dan tanah pertanian yang penting untuk menghasilkan makanan. Kemusnahan habitat, melemahkan serangga pendebunga dan serangga bermanfaat yang lain."

Bacaan tambahan: Kontroversi berterusan berkaitan racun dan CCD

Tidak ada komentar:

Posting Komentar