Rabu, 30 November 2011

Ekonomi Hijau Sebagai Paradigma Baharu

Dalam entri sebelum ini, Mengapa transformasi hijau diperlukan, telah digariskan lima objektif Ekonomi Hijau yang saling berkaitan. Untuk mencapai objektif ini, strategi ekonomi baharu yang radikal akan diperlukan. Membuat keputusan ekonomi, oleh kerajaan dan ejen swasta, perlu memberi tumpuan kepada cara-cara untuk mengukuhkan, bukannya membahayakan kelestarian alam sekitar. "Ekonomi Hijau" telah dipromosikan sebagai konsep utama yang menjanjikan paradigma baharu pembangunan, yang mempunyai potensi untuk memastikan pemeliharaan ekosistem bumi di sepanjang laluan pertumbuhan ekonomi yang baharu di samping menyumbang pada masa yang sama untuk mengurangkan kemiskinan.

Tidak ada definisi yang unik bagi Ekonomi Hijau, tetapi, ditakrifkan dengan umum, terdapat persetujuan bersama dari idea asas yang menjadi asas, iaitu, meningkatkan pertumbuhan ekonomi, kemajuan sosial dan penjagaan alam sekitar boleh menjadi pelengkap objektif strategik dan keperluan untuk mencapai kemungkinan keseimbangan di kalangan mereka. Dari segi ini, tumpuan konsep ini sepenuhnya konsisten dengan konsep pembangunan mampan yang diterangkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), yang melihat dimensi ekonomi, sosial dan alam sekitar sebagai tiga tunggak pembangunan dan menekankan kepentingan ekuiti antara generasi dalam pembangunan, yang memastikan bahawa memenuhi keperluan generasi masa kini tidak menjejaskan keupayaan generasi akan datang untuk memenuhi keperluan mereka sendiri. Ekonomi Hijau memberi tumpuan ke arah penjagaan alam sekitar dan perlindungan ekosistem.

Revolusi teknologi diperlukan

Pertumbuhan penduduk dunia, pendapatan per kapita, tenaga dan sumber yang digunakan, sisa dan pengeluaran bahan cemar (termasuk pengeluaran gas rumah hijau) telah meningkat dengan pesat sejak Revolusi Perindustrian yang pertama. Gambaran keadaan ini berlaku seperti bentuk kayu hoki (Graf 1, Graf 2 dan Graf 3 di bawah). Peningkatan yang berkaitan dalam peringkat aktiviti manusia melebihi had kapasiti bumi sebagai source and sink. Objektif ekonomi hijau adalah untuk memastikan bahawa penanda had bumi tidak dilanggar. Satu pilihan untuk mencapai matlamat ini ialah menghadkan pertumbuhan pendapatan, kerana ia juga akan, memandangkan kaedah pengeluaran yang sedia ada, menghadkan penggunaan sumber, mengurangkan sisa dan bahan cemar. Walau bagaimanapun, berbuat demikian akan menyukarkan usaha untuk memenuhi objektif pembangunan dan akan menyebabkan negara tidak berada dalam kepentingan negara-negara membangun, yang dihuni oleh majoriti penduduk dunia. Satu lagi pilihan ialah mengurangkan pertumbuhan penduduk, hanya boleh dicapai dengan lebih berkesan dengan meningkatkan taraf hidup. Pilihan ketiga, mengurangkan penggunaan tenaga dari sumber yang tidak boleh diperbaharui, mengurangkan sisa serta bahan cemar,  menghalang degradasi tanah dan mengekang kehilangan biodiversiti merupakan kunci kepada Ekonomi Hijau.

Graf 1: Pertumbuhan penduduk dunia secara eksponential. Sumber: “World population, year 0 to near stabilization”; for 1950-2050, United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division, “World Population Prospects: The 2010 Revision”

Graf 2: Pertumbuhan pendapatan perkapita penduduk dunia. Sumber: Angus Maddison, “Maddison data on population and GDP”.

Graf 3: Peningkatan secara eksponential pembebasan gas rumah hijau (bahagian dalam sejuta, ppm). Sumber: United States Department of Energy, Carbon Dioxide Information Analysis Center (CDIAC)

Teknologi perlu menjalani perubahan drastik untuk menjadi lebih cekap dalam penggunaan tenaga dan sumber-sumber lain dan meminimumkan bahan pencemaran yang berbahaya. Pada masa ini, 90 peratus tenaga yang dikeluarkan melalui teknologi perang (brown technologies) yang menggunakan bahan api fosil, yang bertanggungjawab terhadap pelepasan kira-kira 60 peratus daripada karbon dioksida.

Pertanian moden, yang menjadi tonggak kepada keselamatan makanan global pada masa ini menyumbang kira-kira 14 peratus daripada pengeluaran gas rumah hijau, dan penggunaan tanah dan pengurusan air yang tidak mampan di kebanyakan bahagian dunia. Pembasmian hutan menyumbang anggaran 17 peratus pengeluaran gas rumah hijau global, pada masa yang sama menyebabkan kehilangan habitat, spesis dan biodiversiti secara umum. Bagi sektor tenaga, teknologi yang telah wujud diketahui untuk memastikan pertanian yang lebih mampan dan pengurusan perhutanan, pencegahan hakisan tanah dan had yang ketat bagi mengawal pencemaran air oleh sektor pertanian. Tetapi lebih banyak inovasi dan perkongsian pengetahuan diperlukan untuk membolehkannya disesuaikan dengan keadaan tempatan.

Menurut senario yang lebih menggusarkan, kepekatan CO2 perlu stabil pada 450 bahagian per sejuta (selaras dengan sasaran menstabilkan pemanasan global pada peningkatan suhu 2ยบ C dari peringkat pra-industri), penggunaan bahan api fosil akan perlu diturunkan sebanyak 80 peratus pada pertengahan abad ini. Mengurangkan penggunaan tenaga dan pengeluaran gas rumah hijau yang dikaitkan dengan populasi yang semakin meningkat di bandar akan memerlukan perubahan drastik dalam corak penggunaan, sistem pengangkutan, perumahan dan bangunan infrastruktur, air dan sistem pembentungan.

Pada masa yang sama, hampir 1 bilion orang menghadapi masalah kekurangan makanan dan zat yang teruk, pengeluaran makanan global perlu meningkatkan diantara 70 hingga 100 peratus daripada tahap semasa menjelang 2050 dalam usaha untuk memberi makan kepada penduduk yang semakin meningkat. Oleh itu, wujud keperluan segera untuk membuatkan pengeluaran pertanian yang mampan bagi menjaga alam sekitar dan pada masa yang sama meningkatkan produktiviti dengan ketara. Adalah sukar untuk membayangkan bagaimana ini boleh dicapai tanpa membaik pulih sistem pengeluaran yang sedia ada, teknologi dan sokongan infrastruktur.

Kejadian bencana alam telah meningkat lima kali ganda sejak tahun 1970-an. Peningkatan disebabkan sebahagiannya kepada perubahan iklim yang terjadi akibat aktiviti manusia. Penebangan hutan, degradasi kawasan perlindungan pantai semula jadi dan infrastruktur yang uzur telah meningkat kemungkinan bahawa kejutan cuaca akan bertukar menjadi bencana kepada manusia, terutamanya di negara-negara kurang membangun. Mengurangkan risiko bencana akan melibatkan perubahan ketara terhadap teknologi dan sosial, termasuk pembinaan semula infrastruktur dan penggunaan tanah dan pengurusan air yang lebih baik di kawasan-kawasan yang terdedah. Kumpulan sosial perlu mengambil bahagian sepenuhnya dalam proses membuat keputusan yang berkaitan dengan pelaksanaan sistem daya tahan masyarakat untuk perubahan iklim dan bencana.

Banyak teknologi yang diperlukan untuk Ekonomi Hijau telah sedia ada, sebagai contoh, dengan pelbagai pilihan untuk menjana tenaga yang boleh diperbaharui (angin, kuasa solar dan biofuel, antara lain), teknologi untuk memerangkap karbon dan penggunaan tenaga yang lebih cekap, teknik-teknik untuk menggantikan sumber-sumber yang bukan biodegradasi, dan teknik pertanian dan perhutanan mampan, serta teknologi untuk memberi servis kepada pantai dan infrastruktur yang kurang terdedah kepada bencana alam. Pilihan-pilihan ini menawarkan permulaan yang baik. Cabaran utama bagi memulakannya terletak kepada perubahan Ekonomi Hijau, menyesuaikan diri dengan keperluan tempatan dan sektor tertentu, aplikasi untuk membawa turun kos pengeluaran dengan ketara, dan menyediakan insentif dan mekanisme yang akan memudahkan penyebaran dan perkongsian pengetahuan. Dalam hal ini bercakap lebih mudah dari membuatnya.

World Economic and Social Survey terbitan PBB mengkaji cara revolusi teknologi yang boleh memenuhi keperluan dan mengekalkan objektif Ekonomi Hijau.

[Bersambung - Kompleksiti Kepada Perubahan Teknologi]

Tidak ada komentar:

Posting Komentar