Selasa, 29 November 2011

Keselamatan Makanan: Berapa Banyak Untuk Cukup?

Majalah National Geographic mempunyai isu keluaran istimewa: 7 Billion: How Your World Will Change yang menggabungkan tujuh cerita yang dibuat dalam bentuk dokumentari, artikel dan infografik berkenaan dengan satu titik sejarah dunia yang telah mencapai populasi 7 billion. Maklumat lanjut di ngm.nationalgeographic.com/7-billion.

Dengan populasi dunia telah meledak ke angka 7 billion, pakar-pakar ekonomi mula bimbang dengan persoalan bagaimanakah cara untuk meningkatkan pengeluaran makanan bagi menampung jumlah penduduk dunia yang kian lapar. Pelbagai strategi digunakan seperti memperkenalkan varieti baharu, meningkatkan kecekapan ladang, melabur dalam infrastruktur di peringkat ladang dan lain-lain. Namun begitu, kita lupa bahawa dunia ini sebenarnya cukup untuk menampung keperluan manusia. Dalam entri sebelum ini, Keselamatan Makanan: Cabaran Untuk Memberi Makan 9 Billion Penduduk Dunia, salah satu strategi yang digariskan ialah mengurangkan pembaziran.

Dalam esei yang dikarang pada 1981, "Kemiskinan dan kebuluran", Amartya Sen, seorang pakar ekonomi India, berhujah bahawa kebuluran yang berlaku Bengal pada tahun 1943, dimana 3 juta orang meninggal dunia, tidak disebabkan oleh kejatuhan apa-apa yang luar biasa kepada hasil tuaian makanan dan menunjukkan makanan masih boleh dieksport dari negeri ini walaupun berjuta-juta penduduk berhadapan dengan bencana kebuluran. Beliau membuat kesimpulan bahawa sebab utama untuk kebuluran bukannya kekurangan makanan asas. Tetapi faktor lain - gaji dan upah, pengangkutan dan pengedaran, malah demokrasi.

Pada tahun 1996 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Pertanian Makanan Sedunia (FAO) menganggarkan bahawa dunia telah mengeluarkan makanan yang mencukupi untuk menyediakan setiap lelaki, wanita dan kanak-kanak dengan 2700 kalori sehari, beberapa ratus lebih kalori daripada yang difikirkan perlu (kira-kira 2,100 kalori sehari). The Lancet, satu jurnal perubatan, menganggap setiap orang memerlukan tidak lebih daripada 90 gram daging sehari. Rata-rata mereka makan lebih daripada itu. Seperti yang dikatakan oleh Abhijit Banerjee dari Massachusetts Institute of Technology (MIT), "kita hidup di dunia yang mampu memberi makan tiap-tiap orang yang tinggal di planet ini."

Sesungguhnya, dunia menghasilkan makanan lebih daripada cukup. Tetapi membenarkan semua makanan yang boleh dimakan dijadikan biofuel, dan jumlah pembaziran yang berlaku di sepanjang sistem rantaian, petani telah menghasilkan lebih daripada yang diperlukan -- lebih daripada dua kali ganda keperluan minimum pemakanan. Jika ada masalah makanan, ia tidak kelihatan seperti teknikal atau biologikal.

Jadi mengapa bimbang untuk menghasilkan lebih banyak makanan? Sebahagian daripada jawapannya ialah harga. Jika output jatuh di bawah permintaan, harga akan cenderung untuk meningkat, walaupun kalori "lebihan" dihasilkan. Itu yang berlaku pada tahun 2007-08, dan berlaku lagi sekarang. Lebih empat tahun yang lalu, harga telah menjadi lebih tidak menentu daripada sejak berdekad-dekad lamanya. Ini adalah buruk bagi petani (yang tidak tahu bagaimana dan di mana untuk melabur) dan lebih buruk untuk pengguna, terutamanya yang miskin, yang berisiko secara tiba-tiba tidak mampu untuk membeli makanan yang asas.

Satu lagi sebahagian daripada jawapannya adalah kerana adalah sukar untuk meningkatkan pengedaran dan mengurangkan kemiskinan. Dunia memang boleh membekalkan banyak kalori. Tetapi makanan tidak berada di mana ia diperlukan, dan dasar biofuel sukar untuk dialihkan. Menambah bekalan mungkin lebih mudah daripada menyelesaikan masalah pengagihan.

Tetapi ia masih akan menjadi satu tugas yang mudah. Pada satu perhitungan, untuk petani bersaing dengan pertumbuhan penduduk yang berkembang, lebih banyak gandum dan jagung perlu ditanam dalam tempoh 40 tahun akan datang daripada yang ditanam dalam tempoh 500 tahun sebelumnya. Keseimbangan di antara apa yang dimakan dan apa yang petani menghasilkan satu perkara yang penting.

Jadi bagaimana anda mengekalkan imbangan tersebut? Mulakan dengan penggunaan sisi persamaan yang dapat diramalkan dengan beberapa ketepatan. Peningkatan unjuran penduduk dunia, dari hanya di bawah 7 bilion pada awal tahun 2011 kepada lebih 9 bilion pada 2050, adalah bersamaan dengan tambahan dua negara India. Jika anda termasuk dalam 1 bilion orang yang kini akan lapar, mulut tambahan untuk diberi makan dalam tempoh 40 tahun akan datang akan menjadi tambahan tiga negara India.

Ia bukan satu tugas yang mustahil. Peningkatan penduduk dunia menjelang 2050 akan menjadi kira-kira 30%, kurang daripada 40 tahun sehingga 2010, apabila ia meningkat melebihi 80%. Penggunaan gandum, beras dan jagung meningkat sejajar dengan pertumbuhan penduduk tetapi di peringkat yang lebih tinggi, permintaan akan menambah kira-kira satu bilion tan metrik kepada 2 bilion yang dihasilkan dalam 2005-07. Ini adalah lebih kurang sama dalam tempoh 40 tahun yang lalu, apabila pengeluaran bijirin meningkat sebanyak 250%.

Kebangkitan karnivor

Tambahan pula, kadar peningkatan penduduk tinggal di bandar-bandar yang tinggi, dan memakan lebih banyak makanan terutamanya makanan yang diproses daripada kawasan lain. Mereka juga menjadi lebih kaya dan mampu membeli makanan yang lebih mahal, seperti daging. Oleh itu, permintaan daging akan terus meningkat. Pada tahun 2000, 56% daripada jumlah kalori yang digunakan di negara-negara membangun dibekalkan oleh bijirin dan 20% oleh minyak, daging, tenusu dan sayur-sayuran. Menjelang 2050, FAO memikirkan, sumbangan bijirin akan menurun kepada 46% dan daging, tenusu dan lemak akan meningkat kepada 29%. Sepadan dengan permintaan yang melambung tinggi, pengeluaran daging perlu meningkat kepada 470 juta tan pada tahun 2050, hampir dua kali ganda paras semasa. Pengeluaran kacang soya (kebanyakan yang diberi makan kepada haiwan) akan meningkat lebih dua kali ganda, kepada 515 juta tan.

Secara keseluruhan, FAO menganggap, jumlah permintaan untuk makanan akan meningkat kira-kira 70% dalam tempoh 44 tahun dari 2006 hingga 2050, lebih dua kali ganda permintaan untuk makanan bijirin. Tetapi masih kurang dari separuh peningkatan dalam pengeluaran makanan dalam tempoh 44 tahun dari 1962 hingga 2006. Oleh itu, menurut FAO, Kostas Stamoulis, menghasilkan makanan yang cukup untuk memberi makan kepada dunia dalam tempoh empat dekad yang akan datang perlu lebih mudah daripada empat dekad sebelumnya.

Meningkatkan bekalan makanan sebanyak 70% dalam tempoh 40 tahun akan datang mungkin terbukti lebih sukar daripada meningkatkan pengeluaran hasil pada kadar 150% dalam 40 tahun sebelumnya. Sebab utama: masalah dengan hasil.

Hasil tanaman - tan sehektar, busyel satu ekar atau apa sahaja adalah ukuran bagi mengukur prestasi pertanian tradisional. Apa yang terjadi ialah pertumbuhan hasil telah menjadi perlahan, dari kira-kira 3% setahun bagi tanaman ruji kepada tahun 1960-an kepada kira-kira 1% sekarang.

Revolusi Hijau merupakan masa yang luar biasa. Thomas Lumpkin, ketua CIMMYT, organisasi penyelidikan gandum dan jagung antarabangsa di bawah PBB, memikirkan bahawa petani di negara-negara membangun dapat menggandakan tuaian mereka dengan beralih kepada benih Revolusi Hijau (yang kebanyakannya telah dibangunkan di CIMMYT oleh pembiak baka tumbuhan yang paling terkenal, Norman Borlaug). Sekarang, Lumpkin menganggap teknologi semasa yang terbaik mungkin dapat meningkatkan hasil sebanyak 50% -- masih banyak, tetapi tidak menakjubkan seperti yang berlaku dalam penambahbaikan sebelum ini. "Buah-buahan yang rendah tergantung telah dipetik dan dimakan."

Revolusi Hijau memberi sumber yang banyak untuk pembiakbakaan tumbuhan, yang memberikan keputusan memberansangkan. Benih baharu membolehkan bijirin untuk menyerap baja dan air dengan lebih baik. Tetapi sekarang tidak banyak air untuk pertanian, dan penggunaan baja di beberapa tempat telah melepasi tahap tepu, jadi Revolusi Hijau yang baharu perlu menggunakan sumber-sumber yang sedia ada dengan lebih cekap. 40 tahun akan datang terpaksa dihadapi dengan kerosakan daripada perubahan iklim, di beberapa bahagian dunia boleh mengurangkan hasil sehingga satu pertiga.

Lebih membimbangkan, buat kali pertama sejak Revolusi Hijau, hasil tanaman meningkat dengan lebih perlahan daripada pertumbuhan populasi (carta bawah). Untuk lebih tepat: pertumbuhan penduduk dan permintaan untuk makanan kedua-duanya perlahan, tetapi peningkatan hasil tanaman lebih perlahan. Antara 1961 dan 1990, hasil gandum telah meningkat pada hampir 3% setahun. Dalam tempoh itu, penduduk dunia telah berkembang dengan purata 1.8% setahun. Antara tahun 1990 dan 2007 pertumbuhan penduduk menjadi perlahan kepada 1.4%, tetapi kenaikan dalam kadar hasil gandum tahunan merosot kepada 0.5%. Pertumbuhan dalam hasil padi antara kedua-dua tempoh hanya separuh. Hasil dua tanaman yang paling penting kepada manusia kini hampir mendatar.


Carta: Peratus pertumbuhan tahunan beberapa hasil bijirin utama dunia dibandingkan dengan peratus pertumbuhan populasi dunia (Sumber: FAO dan Bahagian Populasi PBB)

Ada orang yang mengatakan bahawa angka-angka ini tidaklah begitu membimbangkan. pertumbuhan penduduk semakin perlahan dan hasil tanaman, terutamanya jagung, masih meningkat pada kadar yang stabil. Dan pertumbuhan hasil mungkin tidak diperlahankan kerana teknologi pertanian telah memecahkan tembok penghalang tetapi kerana petani mengurangkan input atas sebab-sebab alam sekitar, atau kerana mereka memberi tumpuan kepada kualiti yang lebih daripada kuantiti. Malah, output ladang Amerika semakin meningkat walaupun penggunaan baja dan lain-lain input telah dikurangkan. Pembiakbaka juga akhir-akhir ini telah mengusahakan gandum untuk protein tambahan, bukan sahaja untuk hasil.

Jika ini adalah penjelasan yang betul, produktiviti keseluruhan petani masih meningkat, kerana mereka menggunakan sedikit input untuk mendapatkan output yang sama. Dan itulah apa yang sesetengah penyelidik dapati. Keith Fuglie dari Jabatan Pertanian Amerika Syarikat menganggap bahawa faktor produktiviti keseluruhan dalam dunia pertanian termasuk modal, buruh dan lain-lain input - masih meningkat pada kadar yang sihat, 1.4% setahun. Ini mencerminkan penggunaan sumber yang lebih cekap. Dan jika petani memilih untuk mengurangkan kadar hasil sekarang, mereka juga boleh memaksa mereka kembali meningkatkan semula hasil.

Walau bagaimanapun, penyelidik lain masih memikirkan produktiviti global memang perlahan, terutamanya di luar China. Menurut kajian yang menggunakan definisi yang berbeza dari Fuglie, pertumbuhan dalam produktiviti tanah jatuh lebih satu pertiga di antara 1961-1990 dan 1990-2005, dan pertumbuhan produktiviti buruh jatuh dua pertiga. Dan Fuglie berkata, walaupun produktiviti meningkat, ia perlu meningkat dengan lebih daripada keuntungan tahunan sebanyak 1.4% kepada 1.75%, difikirkan sebagai anjakan besar. Walaupun petani mungkin memilih untuk meningkatkan hasil kemudian, pilihan mereka akan bergantung sebahagiannya kepada kenaikan harga makanan lebih daripada harga input seperti baja, (pada tahun 2007-08 harga baja meningkat lebih daripada harga makanan). Ini menunjukkan petani masih mampu meningkatkan produktiviti jika harga makanan naik kerana harga output memainkan peranan yang besar terhadap keputusan petani untuk menambah pelaburan kepada input.

Dan apakah kenaikan yang perlahan dalam hasil mencerminkan sesuatu yang lebih asas, seperti had biologi dalam tumbuh-tumbuhan? Kebimbangan bukan sahaja terletak kepada hasil yang mendatar dalam bidang pertanian, tetapi juga pada amalan agronomi atau cuaca. Ia mungkin masalah dalam bidang biakbaka dimana potensi tumbuh-tumbuhan diuji. Kemungkinan ini adalah kontroversi dan banyak pembiakbaka tumbuhan menolaknya. Tetapi idea ini tidak harus diketepikan begitu sahaja.

Sempadan hasil

Revolusi Hijau hanya menumpukan sedikit usaha untuk membuat tumbuh-tumbuhan yang lebih besar: tetapi, menghasilkan hasil yang lebih tinggi dengan membolehkan lebih banyak tumbuh-tumbuhan untuk berkembang dalam ruang yang sama dan dengan meletakkan usaha yang kurang ke dalam batang dan daun tetapi lebih ke dalam buah atau bahagian yang dimakan oleh manusia. Apa yang membimbangkan, kedua-dua trend ini telah mencapai hadnya.

Bilangan tanaman jagung sehektar telah meningkat daripada kira-kira 40,000 pokok sehektar kepada 90,000 dalam setengah abad yang lalu. Pastinya akan wujud satu titik di mana tumbuh-tumbuhan tidak lagi boleh dijadikan seperti ikan sardin dalam tin dengan cara menanam terlalu rapat dan padat. Begitu juga, pada satu masa nanti tumbuh-tumbuhan akan sampai pada had tenaga yang digunakan pada benih atau buah -- benih/buah tidak lagi boleh membesar melebihi had. Dalam haiwan had biologi sudah jelas: ayam belanda yang terlalu gemuk menjadikannya tidak lagi boleh berjalan; ayam daging yang membesar begitu cepat boleh mengakibatkan pembentukan tulang tidak sempurna menyebabkan stress fracture.

Bukti-bukti sama ada tumbuh-tumbuhan telah mencapai had biologi masih lagi bercampur-campur. Dalam satu sudut lain, hasil jagung di negara-negara kaya terus meningkat, terima kasih kepada pelaburan yang besar oleh syarikat-syarikat benih. Australia baru-baru ini menunjukkan hasil kajian bijirin di India, Britain, dan Australia meningkat sebanyak kira-kira 1% setahun. Ramalan kerajaan Britain pada tahun 2009 bahawa hasil gandum akan meningkat dari 7.7 tan metrik sehektar kepada 11.4 tan pada 2025 dan 13 tan pada 2050.

Sebaliknya, ujian di stesen pembiakan gandum CIMMYT di Obregón di Mexico menunjukkan kelembapan dalam pertumbuhan hasil yang berpotensi kepada hanya 0.4% setahun. Ia juga ketara bahawa penyelidikan terkini ke atas tumbuh-tumbuhan memberi tumpuan tidak pada pengagihan semula pertumbuhan ke arah benih tetapi membuat tumbuhan secara keseluruhan menjadi lebih besar.

Kadar hasil masih boleh berkembang, tetapi lebih perlahan, dan pertumbuhan yang lebih perlahan tidak lagi boleh dipandang ringan. Persoalannya, berapa banyak yang perlu dikembangkan untuk mengikuti pertumbuhan penduduk dunia yang berkembang kira-kira 1.2% setahun?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar