Minggu, 27 November 2011

Infografik: sifat ironik pada krisis makanan global

Setiap kali kita bercakap mengenai Krisis Makanan Global, banyak masa dihabiskan untuk mencari penyelesaian bagaimana kita mungkin boleh membekalkan makanan yang mencukupi untuk memberi makan kepada penduduk dunia yang semakin meningkat. Tetapi terdapat satu lagi persoalan bagaimana kita boleh mendapat makanan kita berkembang dan sampai ke mulut yang sebenarnya akan makan? Kebenaran yang mengejutkan bahawa walaupun ramai orang yang lapar dan tidak mempunyai makanan yang mencukupi, negara kaya membazirkan hampir separuh daripada makanan mereka.


Berikut adalah infografik yang menerokai skandal ini dalam lebih mendalam. Public Health Degree (http://www.publichealthdegree.com/), membuat infrografik yang bersifat ironis kepada krisis makanan. Daripada kesan sisa makanan kepada perubahan iklim kepada hubungan di antara sisa makanan dan penggunaan air dan alam sekitar; terdapat banyak sebab pragmatik mengapa kita mesti menangani masalah ini kerana masalah ini tidak terletak pada berapa banyak lagi makanan kita perlukan. Kita sudah menghasilkan makanan yang cukup untuk semua orang tetapi kira-kira satu pertiga makanan ini dibazirkan, terutama di negara maju.

Bolehkah kita benar-benar mempertimbangkan diri kita "maju" jika kita bersungguh-sungguh memusnahkan habitat yang luas untuk mengembangkan sumber makanan yang tidak akan sesiapa pun makan - sedangkan berjuta-juta mati kelaparan?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar