Kamis, 10 November 2011

Keluarbiasaan Global (bahagian 2)

Seperti yang disimpulkan oleh laporan terakhir IPCC (Januari 2007); Pemanasan global adalah sesuatu yang 'nyata' dan 'berkemungkinan besar' penyebab kepada peningkatan suhu sejak 1950 lagi. Laporan itu sangat yakin bahawa karbon dioksida dan gas rumah hijau adalah berpunca daripada industri dan pertanian.

Berdasarkan penemuan sains terkini, IPCC menyimpulkan bahawa jika jumlah pengaruh manusia ke atas atmosfera mencapai paras yang bersamaan dengan 500 ppm gas karbon dioksida, iaitu paras yang sedang kita tujui sekarang ini, maka pada pertengahan abad ini, yang mendahului masa sebenarnya, (terdapat jeda masa kerana lautan memerlukan masa untuk mengalami pemanasan) peningkatan suhu purata global adalah dianggarkan sebanyak 3 darjah Celsius. Melalui langkah-langkah mitigasi, kita mampu menghentikan perubahan atmosfera ini kepada paras 450 ppm karbon dioksida. Ini akan menjadikan kenaikan suhu purata global kira-kira 2 darjah Celsius.

"Mengikut perkiraan kami," kata ahli sains iklim yang sama-sama menubuhkan Sigma Xi/UN Foundation yang mengeluarkan laporan tentang pemanasan global, peningkatan sebanyak 2 hingga 2.5 darjah Celsius di atas paras yang berlaku pada 1750 "akan menyebabkan kenaikan mendadak dan risiko mencapai peningkatan suhu yang dinamakan 'tipping point' iaitu takat apabila iklim global berubah dari keadaan stabil ke keadaan stabil yang lain, yang akan menuju kepada impak yang buruk dan mengancam manusia, walaupun dengan usaha yang dijalankan untuk mengadaptasikannya." Oleh sebab itulah Kesatuan Eropah telah menyeru supaya dihadkan kenaikan kepada hanya 2 darjah Celsius sahaja. Oleh sebab itu, kita perlu melakukan dua mitigasi, iaitu cuba memperlahankan perubahan iklim dengan mengurangkan perlepasan gas karbon dioksida dan juga mengadaptasi. Jika kita tidak melakukan perubahan sekarang, perubahan yang berlaku akan menjadi terlalu besar untuk dilakukan adaptasi yang lebih berkesan.

"Untuk jangka masa yang lama," kata John Holdren dari Havard University, yang terlibat dalam kajian yang dijalankan oleh Sigma Xi, "kita cenderung berhujah bahawa memberhentikan pada 550 ppm dan 3 darjah Celsius ialah sasaran yang harus dicapai - ini bukanlah kerana ia tidak boleh mendatangkan kemudaratan, tetapi kerana betapa sukarnya untuk kita menanganinya dengan lebih baik. Apa yang telah berlaku sejak pertengahan 1990-an lagi ialah, hampir semua bukti sains telah menyebabkan bertambahnya kepedulian bahawa 3 darjah ialah kenaikan yang tidak mampu kita tampung lagi."

Mengapa? Banyak alasannya: Ahli sains baru menyedari bahawa mereka telah memandang rendah kesan yang dibawa oleh pertanian (contohnya, dalam dunia yang panas, banyak serangga perosak tidak akan mati disebabkan kesejukan musim dingin); mereka menyedari bahawa lapisan ais di Greenland dan Antartika Barat sedang mencair dan hanyut ke lautan dengan kadar yang lebih cepat berbanding anggaran yang mereka buat. Akhir sekali mereka melihat bahawa air yang semakin berasid sedang memusnahkan batu karang dan organisma bercengkerang, dan ini sangat kritikal kepada sistem rantaian makanan di lautan - pada kadar yang lebih cepat berbanding telahan asal mereka. (Lihat bagaimana pengasidan ini berlaku: Tambahkan gas CO2 kepada H20, anda akan dapati lebih banyak H2CO3 yang dikenali sebagai asid karbonik, iaitu asid lemah yang yang memberi kesan kepada paras pH air laut dan juga melarutkan kalsium karbonat yang diperlukan oleh batu karang dan organisma siput laut bagi membentuk cengkerang).

Banyak lagi alasan lain yang membuatkan kita memandang ringan akan pemanasan global. Antara alasannya ialah, ahli sains merupakan golongan yang sangat berhati-hati untuk menyatakan sesuatu secara berlebih-lebihan. "Orang yang berlagak pandai boleh melakukan penipuan dengan menggunakan hanya satu ayat sahaja, manakala ahli sains pula memerlukan tiga perenggan untuk menyanggahnya," kata Holdren. Juga, data mentah yang dimasukkan ke dalam model IPCC dan model lain ialah data terkebelakang. Untuk membina model iklim, ahli sains mengumpul beberapa maklumat tentang masa lalu dan memadankannya bagi menganalisis bagaimana data ini sepadan dengan apa-apa yang sedang berlaku. Kemudian mereka cuba membuat unjuran masa depan dengan trend yang telah berlaku sebelumnya. National Laboratory, berkata, sebagai contohnya, kebanyakan data dalam model IPCC adalah berkait dengan aktiviti ekonomi negara China, dan data negara China diambil daripada 5 tahun ke belakang, iaitu ketika negara tersebut sedang menggiatkan usahanya yang sudah sedia berkembang pesat dalam industri berat, loji pembuat simen dan melipatgandakan pembinaan janakuasa baru arang batu bagi menghasilkan tenaga yang diperlukan untuk mengekalkan kerancakan kegiatan di atas.

"Tiada sesiapa yang memasukkan data ke dalam model tenaga ekonomi tentang kecepatan perlepasan gas dari China dalam masa lima tahun lalu," kata Collins. "Inilah yang menggusarkan kita. Kebanyakan model matematik IPCC dibangunkan pada 1990-an, iaitu ketika menurunnya kadar perlepasan gas di China, dan pada ketika itu juga Kesatuan Soviet sedang menghadapi kehancuran. Apa-apa yang sedang berlaku sekarang ini lebih buruk berbanding kes terburuk yang diunjurkan daripada model IPCC."

Perkara lebih mencemaskan yang kita tidak tahu

Perkara yang membuatkan pakar iklim tidak tidur lena ialah mereka tahu ada perkara yang lebih menakutkan akan berlaku tetapi tidak dapat meramalkan masa dengan tepat. Contohnya, sangat sedikit yang kita tahu tentang bagaimana perubahan iklim yang tidak linear mungkin bertindak dengan faktor lain yang menimbulkan ancaman dan saling berkait antara satu sama lain. Perkara ini dikenali sebagai kitaran maklum balas positif dan maklum balas negatif. Apakah yang akan terjadi kepada planet ini jika Amazon dilanda kemarau yang diakibatkan peningkatan paras air laut dunia? Jika kita dapat satu situasi yang membuat kitaran maklumbalas ini berlaku serentak, tiada sebuah komputer pun yang paling berkuasa di dunia yang dapat memberi jawapan tepat akan perkara yang bakal terjadi.

Apakah contoh beberapa bentuk perubahan iklim lain yang berinteraksi antara satu sama lain? Bekas Pengarah CIA yang juga seorang pakar tenaga, Jim Woolsey, gemar menggunakan contoh dataran tundra Artik di Siberia Barat dan di kawasan yang lebih kecil di Alaska. Dianggarkan 5,000 billion tan karbon, iaitu satu pertiga karbon yang terperangkap di bumi ini terkandung di dalam paya gambut yang beku yang terdapat di kawasan berkenaan. Jika lapisan beku dalam paya itu mencair, kebanyakan karbon akan bertukar menjadi metana, satu lagi gas rumah hijau. Oleh sebab gas metana adalah lebih berbisa berbanding karbon dioksida mengikut keterangan Woolsey, pelepasan gas ini secara besar-besaran akan menghasilkan kesan jangka pendek yang substansif kepada perubahan iklim, iaitu bersamaan dengan perlepasan bertan-tan gas karbon dioksida ke atmosfera. Ini akan menyebabkan peningkatan suhu purata, bertambahnya ais yang mencair dan bertambahnya bencana yang tidak dijangka.

Sangat sukar untuk menggesa para penggubal dasar kerajaan untuk mengambil langkah dan bersedia terhadap perubahan iklim tak linear ini. Ini mungkin kerana kebanyakan orang mempunyai sesuatu yang dinamakan oleh pereka cipta dan futuris "Ray Kurzweil sebagai pandangan 'intuitif sejarah'," hujah Woolsey. "Dalam buku The Singularity Is Near, Kurzweil mengatakan kebanyakan kita sebagai seseorang yang mempunyai tasik kecil di kawasan hartanahnya dan sentiasa membersihkan teratai selang beberapa hari. Kemudian teratai berkenaan hanya menutup ruang satu peratus sahaja daripada tasik dan, pemilik hartanah ini pergi bercuti. Selepas dia pulang beberapa minggu kemudian, dia mendapati tasiknya telah dipenuhi teratai dan ikan mati. Pemilik hartanah itu terlupa bahawa teratai itu tidak tahu bahawa ia sepatutnya tidak boleh membiak secara eksponen hanya kerana pemikiran manusia cenderung berfikir secara linear." Generasi kita dan generasi akan datang perlu memahami bahawa "alam semulajadi tidak selalunya bertindak secara linear hanya kerana minda manusia berfikir secara linear," kata Woolsey lagi.

Oleh yang demikian, dalam Era Tenaga-Iklim, kita perlulah berfikir secara eksponen. Woolsey merumuskan "Beberapa perlakuan manusia yang agak kurang diterima atau sekurang-kurangnya tidak signifikan pada masa lalu dan sekarang telah menjadi perlakuan yang tidak rasional lagi. Hal ini akan menjadi sebab yang akan meningkatkan peluang dan seterusnya menjadi asas kepada metatesis dalam sistem". Kita tidak tahu bila perubahan yang sedikit akan mengakibatkan berlakunya suatu perubahan yang sangat besar.

Bagi mencari kepastian, mungkin juga terdapat kitaran tindak balas yang boleh menolong mengekalkan atmosfera seimbang antara pemanasan dengan penyejukan. Sebagai contoh, pemanasan global boleh mewujudkan lebih banyak awan rendah dan beberapa gugus awan ini boleh beredar naik dan menjadi awan yang akan membantu menyejukkan bumi. "Terdapat awan tindak balas positif dan negatif," jelas Lewis, "banyak perbezaan pada model iklim akan bergantung pada cara kita memperlakukan awan dan bila serta bagaimana kita bertindak terhadap awan suap balik positif dan negatif." Sedang kita duduk memikirkannya hari ini, kita boleh mengenalpasti banyak lagi kitaran tindak balas yang mencemaskan berbanding tindak balas yang menyenangkan kita.

Semua model yang dapat memberikan gambaran tentang masa depan hanya satu ekstrapolasi tentang suhu purata pada pelbagai paras kepekatan gas karbon dioksida dan bagaimana paras baharu akan memberi kesan pada keadaan biosfera bumi dan peradaban dunia. Pelbagai model iklim yang digunakan, semuanya menggunakan data purata kepada pelbagai faktor dan ia boleh memberi anda satu purata unjuran tentang hala tuju kita. Akan tetapi, janganlah kita leka memikirkan purata yang akan berlaku.

"Bumi bukanlah berada pada keadaan purata," tambah Lewis. "Ia berada pada satu landasan sahaja - kita tidak tahu lagi yang mana satu. Akan tetapi, terdapat semakin banyak bukti bahawa landasan itu dapat menjadi model perubahan iklim mutakhir dari segi skop dan kelajuannya, terutamanya jika kesan suap balik beberapa buah landasan yang tidak linear mula berlaku... Adakah 450 ppm gas CO2 ialah paras selamat? Adakah pada paras 550 ppm gas CO2 menjadi tidak selamat? Kita pun tidak mengetahuinya. Paras selamata gas CO2 yang kita semua sedia maklum sekurang-kurangnya pada 10,000 tahun lampau ialah 280 ppm dan paras itu telah lama berlalu. Adakah anda berasa lega untuk mewariskan bumi ini pada paras 550 ppm gas CO2 kepada anak-anak anda? Mereka mungkin selamat - yang pasti bumi akan menjadi tempat yang belum pernah didiami manusia."

[diterjemahkan dari bab Keluarbiasaan Global, buku tulisan Thomas L. Friedman, Panas, Rata dan Sesak]

Tidak ada komentar:

Posting Komentar