Kamis, 25 Oktober 2012

Tanaman GM Meningkatkan Perkembangan Superweed

Telah hampir dua dekad sejak penanaman meluas tanaman ubahsuai genetik (GM) tanaman di Amerika Syarikat yang pertama bermula, dan kejadian "superweed" (rumpai super) iaitu rumpai yang kebal terhadap racun kimia telah meningkat. Menurut kajian baru-baru ini oleh Marion Nestle, Profesor Nutrisi, Pengajian Makanan, dan Kesihatan Awam di Universiti New York (NYU), jawapan industri kepada masalah ini adalah sebenarnya menjadi punca kepada masalah ini.

Nestle yang pernah berkhidmat di dalam Jawatankuasa Penasihat Makanan US Food and Drug Administration (FDA) apabila GM mula dicadangkan untuk digunakan, yang menjadi permulaan bagaimana "Frankencrops" mula-mula masuk ke dalam arus perdana pertanian. Dan, walaupun banyak amaran dibentangkan pada masa itu tentang kemunculan potensi superweed, FDA memutuskan untuk membenarkan penanaman GMO.

Berbanding kadar pada tahun 1996, peratusan tanaman GM yang ditanam dan digunakan di Amerika Syarikat telah meningkat dengan pesat. Menurut angka terbaru yang dikeluarkan oleh Perkhidmatan Penyelidikan Ekonomi Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA), kacang soya GM yang kebal kepada racun, misalnya, mewakili 94 peratus daripada semua kacang soya yang kini ditanam di Amerika Syarikat.

Jagung dan kapas tidak banyak berbeza, dengan jagung GM mewakili 88 peratus daripada pengeluaran jagung di Amerika Syarikat, dan kapas GM mewakili 90 peratus daripada pengeluaran kapas di Amerika Syarikat. Dan dengan penanaman GM telah muncul beratus-ratus pelbagai jenis superweed yang kini menimpa berjuta-juta ekar tanah tanaman AS.

"Rintangan rumpai terhadap racun telah merebak ke lebih daripada 12 juta ekar tanah di AS terutamanya kawasan pertanian utama di Tenggara AS dan tanaman jagung dan kacang soya di kawasan Timur Tengah AS," kata Reuters. "Banyak rumpai terburuk, ada yang membesar lebih daripada enam kaki dan boleh mengurangkan hasil tanaman dengan mendadak, telah menjadi tahan kepada pembunuh rumpai popular Roundup berasaskan glyphosate, serta lain-lain racun rumpai biasa."

Penyelesaian industri terhadap superweed ialah menggunakan lebih banyak bahan kimia

Menurut industri bioteknologi, salah satu manfaat utama GM adalah bahawa mereka kononnya memerlukan penggunaan bahan kimia yang jauh lebih rendah berbanding dengan tanaman konvensional, yang menjimatkan wang petani dan melindungi alam sekitar. Tetapi apabila superweed telah muncul, penyelesaian industri adalah menggunakan lebih banyak bahan kimia, dan pelbagai jenis bahan kimia kepada tanaman.

Salah satu manifestasi terbaru ini adalah desakan industri untuk penyahkawalseliaan 2,4-D, bahan kimia yang sangat toksik yang merupakan komponen yang dahulunya digunakan dalam "Agen Oren," semasa Perang Vietnam. 2,4-D, telah diberitahu, akan menyelesaikan masalah superweed, dengan memasukkannya dalam kitaran kawalan rumpai - bagi tujuan mempelbagaikan penggunaan racun bagi mengelakkan kerintangan rumpai.

Tetapi tidakkah bahan kimia ini menjadi punca kepada superweed sebelum ini? Mengapa petani perlu menggunakan lebih banyak bahan kimia penyebab rintangan, yang hanya akan membawa kepada superweed dengan terjadinya rintangan yang belum pernah terjadi sebelum ini? Dalam tempoh tertentu, sebarang cadangan untuk menggunakan lebih bahan kimia akhirnya akan membawa kepada kematian kepada sektor pertanian.

"Aplikasi racun herba berganda akan menggalakkan rumpai tahan kepada racun yang berganda, dalam cara yang sama dengan penggunaan pelbagai antibiotik telah membawa kepada pelbagai bakteria tahan kepada antibiotik," menurut Danielle Venton yang menulis di The Goat Blog. "Bidang perubatan telah bertindak balas kepada masalah ini dengan meningkatkan pengeluaran pelbagai antibiotik yang digunakan untuk merawat jangkitan. Syarikat kimia pertanian juga melakukan perkara yang sama."

Artikel lepas: Superweed meningkatkan penggunaan racun

Tidak ada komentar:

Posting Komentar