Selasa, 02 Oktober 2012

"Superweed" meningkatkan penggunaan racun

ScienceDaily (Oct. 2, 2012): Satu kajian yang diterbitkan minggu ini oleh profesor penyelidikan Charles Benbrook dari Washington State University mendapati bahawa penggunaan racun rumpai dalam pengeluaran tiga tanaman yang diubahsuai secara genetik (GM) yang mempunyai toleransi kepada racun - kapas, kacang soya dan jagung - sebenarnya meningkat.

Penemuan yang bertentangan berdasarkan analisis lengkap data awam yang didapati daripada Jabatan Pertanian Negara AS di bawah Perkhidmatan Kebangsaan Perangkaan Pertanian. Analisis Benbrook adalah kajian awal, yang membuat anggaran kesan terhadap tanaman ubahsuaian genetik (GE) herbicide resistance (HT) kepada penggunaan racun perosak.

Dalam kajian itu, yang muncul dalam akses terbuka, peer-review jurnal Sains Alam Sekitar Eropah, Benbrook menulis bahawa kemunculan dan penyebaran rumpai yang resistan terhadap glyphosate berkait rapat dengan trajektori menaik dalam penggunaan racun rumpai. Dipasarkan sebagai Roundup dan nama-nama perdagangan yang lain, glyphosate adalah racun rumpai yang mempunyai spektrum luas sistemik yang digunakan untuk membunuh rumpai. Kira-kira 95 peratus daripada kacang soya dan kapas, dan lebih daripada 85 peratus daripada jagung, ditanam dengan varieti ubahsuaian secara genetik yang resistan terhadap racun.

"Rumpai yang resistan telah menjadi masalah utama bagi petani yang banyak bergantung kepada tanaman GE, dan mereka kini menggunakan sehingga 25 peratus lebih racun yang diperlukan setiap tahun," kata Benbrook.

Kenaikan tahunan dalam penggunaan racun rumpai yang diperlukan untuk kawalan rumpai di atas tanah pertanian ditanam dengan kultivar GE telah berkembang daripada 1.5 juta pound pada tahun 1999 kepada kira-kira 90 juta pound pada tahun 2011.

Tanaman yang resistan terhadap racun menunjukkan prestasi yang baik pada tahun pertama sehingga beberapa kali penggunaan, tetapi telah membawa kepada perubahan dalam fisiologi rumpai dan penyebaran rumpai yang resistan sehingga memaksa petani meningkatkan kadar aplikasi racun rumpai (terutama glifosat), membuat semburan lebih kerap dan menambah racun rumpai baharu yang mempunyai mod tindakan alternatif ke dalam program semburan mereka.

Artikel sebelum ini: "Superweed" ancaman kepada keselamatan makanan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar