Minggu, 28 Oktober 2012

Google Penguin Update

Google Penguin adalah nama kod bagi kemaskini algoritma Google yang diumumkan pada 24 April lalu. Kemaskini ini bertujuan untuk mengurangkan kedudukan (ranking) pada enjin carian laman-laman web yang melanggar Garis Panduan Webmaster Google dengan menggunakan teknik blackhat SEO, seperti kata kunci pemadat (keyword stuffing), penyamaran (cloaking), menyertai skim pautan (link farm), penciptaan kandungan salinan yang disengajakan (duplicating), dan lain-lain. Ia merupakan usaha baharu Google bagi membenteras laman-laman web yang menggunakan taktik "kotor" bagi mendapat kedudukan tertinggi dalam senarai enjin carian Google.

Berbeza dengan Google Panda yang diumumkan pada Februari 2011 yang fokus kepada on-page SEO (kandungan laman web), Google Penguin memberi fokus kepada off-page SEO. Namun begitu, kedua-duanya; Panda dan Penguin merupakan kemaskini Google bagi "membersihkan" senarai carian daripada menyenaraikan laman web yang melanggar peraturan dan kurang berkualiti.

Jadi, bagi memastikan laman web kita boleh "bekerjasama" dengan Google Penguin, berikut adalah beberapa perkara yang perlu disemak dan dipraktikkan;
  • Elakkan pautan yang "beracun" (poison link). Kurangkan penggunaan anchor text seperti sila lawati laman web Padi SRI. Cukup sekadar menggunakan pautan "call to action" seperti klik di sini. Ini bagi mengelakkan Google mengesan laman web yang cuba menggunakan kata kunci (keyword) yang sama berulangkali bagi mendapatkan kedudukan yang tinggi. Walau bagaimanapun, penggunaan anchor text tidak dilarang sama sekali, tetapi perlu digunakan dengan teratur.
  • Elakkan menggunakan kata kunci yang terlalu banyak (keyword stuffing) dalam penulisan artikel di blog atau laman web.
  • Menulis dan kemaskini blog atau laman web dengan konsisten. Elakkan membuat kandungan salinan bagi tujuan mendapat kedudukan yang tinggi. Lebihkan penulisan yang berkualiti.
  • Menggunakan laman web sosial seperti Facebook, Twitter dll bagi mempromosikan blog atau laman web. Selain itu, letakkan "social signal" kepada laman web atau blog dengan meletakkan elemen media sosial seperti Twitter tweet, Facebook like, social bookmarks, G+1, Digg, Stumble, dll.
  • Elakkan pautan dalaman (internal link) yang berlebihan. Ia akan menggambarkan laman web atau blog tersebut seperti "link farm."
  • Bina pautan di laman web yang baik dan berkualiti. Gunakan kaedah membina pautan (link building) yang beretika seperti menjadi penulis tamu kepada blog lain, meninggalkan pautan pada komen blog yang relevan serta menulis artikel yang baik dan syndicate kepada blog yang mempunyai niche yang berkaitan, web 2.0, dan direktori artikel yang berkualiti. Selain itu, membina pautan juga boleh dibuat dengan meletakkan gambar di Pinterest dan video di Youtube.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar