Kamis, 11 Oktober 2012

Menyembur racun meningkatkan hasil?

Rajah 1: Senarai beberapa racun serangga yang masih digunakan untuk tanaman padi

Kepercayaan bahawa racun serangga mesti digunakan untuk penanaman padi dan penggunaan racun serangga akan meningkatkan hasil berkait rapat dengan penggunaan racun serangga yang tinggi di kalangan petani di kebanyakan negara Asia (Heong dan Escalada 1997). Satu lagi ciri yang berpotensi merangsang penggunaan racun serangga yang tinggi adalah kepercayaan petani bahawa ulat lipat daun merupakan perosak serius dan terpaksa disembur. Ulat lipat daun biasanya tidak memberi akibat buruk terhadap hasil dan semburan ini akan melakukan lebih banyak kemudaratan dan memusnahkan perkhidmatan ekosistem (Heong dan Schoenly 1998).

Malah semburan racun serangga awal membuat sawah padi 10 kali lebih terdedah kepada wabak bena perang. Di Vietnam, kerajaan terus menggalakkan program "3 pengurangan, 3 keuntungan" yang menggalakkan petani untuk tidak menggunakan sebarang racun serangga dalam tempoh 40 hari pertama selepas menyemai. Program ini sangat berjaya dalam mengurangkan masalah bena perang di Delta Mekong dan kini sedang dipromosikan di Thailand.

Empat kepercayaan utama berkenaan racun serangga bagi tanaman padi:
  1. Racun serangga MESTI digunakan bagi tanaman padi.
  2. Penggunaan racun serangga BIASANYA meningkatkan hasil.
  3. Dalam tempoh 40 hari lepas semaian, racun serangga PERLU digunakan.
  4. Ulat lipat daun adalah perosak serius dan racun serangga PERLU digunakan.
Peratusan yang tinggi dalam jumlah petani dengan kepercayaan yang kuat dalam empat pernyataan di atas amat membimbangkan. Negara Myanmar yang membuka ekonomi dalam beberapa tahun akan datang, bakal meningkatkan import racun serangga dan promosi penggunaannya. Jika pemasaran racun perosak tidak dikawalselia dan racun perosak dibenarkan untuk dijual sebagai FMCGs (fast moving consumer goods), ia akan meningkatkan ancaman dan penyalahgunaan yang boleh mencetuskan wabak bena perang, seperti di Thailand, Indonesia dan China.

Selain itu, kebergantungan kepada racun perosak menyebabkan petani terus terperangkap dalam belenggu hutang dan hasil yang rendah. Pesticide trap atau pesticide treadmill adalah kesan penggunaan racun yang berterusan dan terus meningkat menyebabkan petani terpaksa membayar lebih banyak kos dengan keuntungan kepada hasil yang berkurangan.

Memandangkan tiada perbezaan yang signifikan dalam hasil antara ladang, petani yang telah menyembur racun serangga akan mempunyai peningkatan produktiviti negatif. Disamping itu, racun serangga dan peralatan semburan yang digunakan tidak berkesan. Banyak bahan kimia yang juga mempunyai kesan negatif ke atas kesihatan manusia dan alam sekitar, jadi, adalah lebih baik tidak menggunakan sebarang racun serangga pada tanaman padi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar