Selasa, 10 April 2012

Bolehkah pertanian organik memberi makanan yang cukup untuk dunia?

Pertanian organik sering dilabel sebagai pertanian yang mempunyai produktiviti hasil yang rendah. Ini akan mendatangkan kesan negatif yang terbesar terhadap alam sekitar kerana perladangan datang dari penebangan hutan untuk membuka tanah baharu untuk ladang. Pertanian yang lebih rendah hasil bermakna lebih banyak tanah diperlukan untuk menghasilkan jumlah makanan yang sama, yang membuatkan segelintir daripada kita memikirkan semula sama ada pertanian organik baik atau tidak untuk planet ini. Analisis mendalam pertanian organik oleh Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA) menunjukkan produktiviti pertanian organik lebih rendah berbanding konvensional. Maka soalan ini akan ditanya:

Bolehkah pertanian organik memberi makanan yang cukup untuk dunia?

Mereka yang berfikir pertanian organik boleh memberi makan kepada dunia merupakan seorang yang hippies, berada dalam keadaan delusional, histeria, dan merupakan petani organik yang mementingkan diri sendiri. Betul?

Sebenarnya, tidak. Eksekutif perniagaan tani, ahli sains pertanian dan ekologi, dan pakar pertanian antarabangsa percaya bahawa perubahan besar-besaran untuk pertanian organik bukan sahaja akan meningkatkan bekalan makanan di dunia, tetapi mungkin menjadi satu-satunya cara untuk membasmi kebuluran.

Persekutuan Antarabangsa Pergerakan Pertanian Organik (IFOAM) sebuah badan yang menjadi payung kepada pergerakan dan organisasi pertanian organik dunia sejak tahun 1972 mendefinasikan pertanian organik sebagai;
"Pertanian organik merupakan satu sistem pengeluaran yang mengekalkan kesihatan tanah, ekosistem dan manusia. Ia bergantung kepada proses ekologi, biodiversiti dan kitaran yang disesuaikan dengan keadaan tempatan, berbanding dengan penggunaan input dengan kesan buruk. Pertanian Organik menggabungkan tradisi, inovasi dan sains memberi manfaat kepada persekitaran bersama dan menggalakkan hubungan yang adil dan kualiti hidup yang baik untuk semua pihak yang terlibat ... "
Sejak tahun 1990, pasaran bagi produk organik telah berkembang daripada tiada apa-apa, sehingga mencapai AS$55 bilion pada tahun 2009 mengikut Organic Monitor (www.organicmonitor.com). Permintaan ini telah didorong peningkatan yang sama di tanah ladang yang diuruskan secara organik yang telah berkembang sepanjang dekad yang lalu pada kadar 8.9% setahun. Kira-kira 37,000,000 hektar (91,000,000 ekar) di seluruh dunia kini diusahakan secara organik, yang mewakili kira-kira 0.9 peratus daripada jumlah tanah ladang dunia (2009). [Wikipedia]

Mengikut kajian yang baharu, pertanian organik boleh menghasilkan sehingga tiga kali lebih makanan berbanding kaedah lain yang dianggap konvensional. Pelbagai kajian (di sini dan di sini) mendapati bahawa berbanding pertanian konvensional, tanaman organik menghasilkan 91%, atau 95-100%, bersama-sama dengan perbelanjaan 50% lebih rendah pada baja dan tenaga, dan 97% kurang racun perosak, atau untuk jagung dan kacang soya, sifar tenaga dan sifar racun perosak. Keputusan telah disumbangkan kepada hasil yang lebih rendah dalam tahun-tahun purata tetapi hasil yang lebih tinggi pada tahun-tahun kemarau. Kajian juga menunjukkan pertanian organik mampu bertahan pada keadaan cuaca yang ekstrem seperti kemarau dengan menghasilkan produktiviti 70-90% lebih tinggi daripada ladang konvensional pada musim kemarau.

Satu kajian yang dibuat pada 2007 yang mengumpulkan 293 kertas penyelidikan ke atas perbandingan yang berbeza bagi menilai kecekapan keseluruhan kedua-dua sistem pertanian telah membuat kesimpulan bahawa;
... kaedah organik boleh menghasilkan makanan yang cukup di atas asas per kapita global untuk populasi semasa manusia, dan berpotensi menyediakan makanan yang mencukupi untuk jumlah penduduk yang lebih besar, tanpa meningkatkan jumlah tanah pertanian. (Abstrak)
"Jika pertanian beralih kepada pertanian organik ke atas jumlah semasa tanah yang sedang digunakan untuk pengeluaran pertanian dan ternakan, maka sistem organik boleh menghasilkan kalori yang cukup kepada dunia tanpa memerlukan orang ramai untuk mengubah tabiat pemakanan mereka," kata kajian ahli pasukan Catherine Badgley, seorang saintis penyelidikan di Muzium paleontologi, Universiti Michigan.

Badgley dan rakan-rakannya mengakui bahawa pertanian organik adalah bersifat intensif buruh. Tetapi kajian mereka mengenai data hasil untuk 30 tahun yang lalu ke atas kaedah pertanian yang berbeza mendapati bahawa di negara-negara maju, hasilnya hampir sama dari ladang organik dan konvensional. Di negara-negara membangun di mana para petani mungkin tidak mempunyai akses kepada input boleh mendapat tiga kali ganda hasil (sehingga 132% lebih tinggi) dengan menggunakan kaedah organik tanpa meletakkan baja tambahan yang mahal.

"Harapan saya adalah bahawa kami akhirnya boleh "mengkebumikan" idea bahawa anda tidak boleh menghasilkan makanan yang mencukupi melalui pertanian organik," kata ahli kajian pasukan Ivette Perfecto dari University of Michigan, School of Natural Resources and Environment.

Dua bantahan utama kepada pertanian organik adalah hasil yang rendah dan kekurangan sumber nitrogen yang mencukupi. Tanaman perlu nitrogen tambahan untuk mengembangkan tisu hijau, seperti daun, untuk fotosintesis. Tidak seperti petani konvensional, petani organik tidak menggunakan baja nitrogen sintetik dan mesti datang dengan cara semulajadi untuk menyediakan unsur yang perlu.

Salah satu cara ialah membajak tanaman kekacang penutup bumi ke dalam tanah di antara musim penanaman. "Baja hijau," menyediakan nitrogen yang diperlukan untuk tanaman seterusnya tanpa menggunakan baja sintetik.

"Ini adalah berita baik untuk negara-negara membangun kerana banyak petani kekurangan akses kepada baja dan racun perosak mahal yang digunakan oleh petani di negara-negara maju untuk menghasilkan produktiviti yang tinggi," kata Perfecto.

Tidak seperti pertanian organik, pertanian konvensional menggunakan pembajakan berjentera, baja sintetik dan biosid - semua amalan yang boleh merosakkan alam sekitar. Sebagai contoh, air larian baja daripada pertanian konvesional adalah punca utama dalam mewujudkan kawasan oksigen rendah (zon maut) di lautan di mana hidupan laut tidak boleh hidup. Pertanian konvensional juga menyebabkan hakisan tanah, pelepasan gas rumah hijau, kerintangan perosak meningkat dan kehilangan biodiversiti.

Walau bagaimanapun, kerana kaedah kemudahan dan penjimatan buruh pertanian konvensional, pertanian organik telah diberi "tempat duduk belakang" sejak penemuan teknologi yang membawa kepada hasil yang ketara bermula tahun 1940-an, yang dipanggil Revolusi Hijau.

"Kami tidak cuba untuk menyampaikan idea bahawa pertanian organik mengurangkan kebergantungan kepada buruh, yang pastinya tidak," Badgley kepada LiveScience. "Dan memang tidak dapat dipertikaikan bahawa Revolusi Hijau pertanian telah membawa alat penjimatan buruh, tetapi mereka juga datang dengan harga yang tinggi; pada "harga" kualiti alam sekitar."

"Ia lebih mudah untuk membeli baja sintetik dalam beg daripada menabur najis/kompos atau menanam tanaman perlindungan atau mengusahakan ternakan pada tanah pertanian," tambah beliau. "Tetapi kesihatan tanah sebenar akhirnya akan menjadi lebih baik dalam jangka masa panjang jika seseorang menggunakan kaedah organik."

Tanah yang mempunyai kesihatan lebih baik akhirnya boleh meningkatkan hasil. Walau bagaimanapun, mesej ini tidak disampaikan secara meluas.

"Ada jurucakap untuk pertanian Revolusi Hijau yang telah mengetepikan pertanian organik kerana hasil yang rendah," kata Badgley. "Mereka telah mendapat liputan banyak media, [dan] mesej yang konsisten tentang pertanian organik telah dinyatakan secara tidak tepat dari orang-orang yang mahu melindungi status quo."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar