Kamis, 12 April 2012

Agricultural Innovation Systems (AIS)

Agricultural Innovation Systems - an investment sourcebook

Buku ini boleh dimuat turun di sini

Bank Dunia telah mengeluarkan buku sumber baharu yang penting yang bertajuk "Agricultural Innovation Systems - An Investment Sourcebook". Ia mengenal pasti inovasi (menguasai dan melaksanakan reka bentuk dan pengenalan barangan dan perkhidmatan baharu) dan sistem inovasi (rangkaian yang memberi tumpuan kepada membawa inovasi ini untuk kegunaan ekonomi) sebagai penting kepada produktiviti pertanian. Buku sumber ini mengenal pasti pendekatan pelaburan dan campur tangan yang paling mungkin untuk mengukuhkan sistem inovasi pertanian dan menggalakkan inovasi dan pertumbuhan saksama. Buku sumber ini juga menjadi kunci kepada makanan penduduk yang dianggarkan akan mencapai sembilan bilion menjelang 2050, pertanian memberi sumbangan ketara kepada ekonomi bagi kebanyakan negara, terutama di negara-negara membangun seperti komen dalam buku sumber ini:
Tujuh puluh lima peratus daripada golongan miskin di dunia tinggal di kawasan luar bandar dan mempunyai hubungan ekonomi dengan pertanian. Bagi isi rumah termiskin, pembangunan pertanian bukan sahaja suatu pembelaan terhadap ancaman kelaparan; ia boleh meningkatkan pendapatan hampir empat kali ganda lebih berkesan daripada pertumbuhan dalam mana-mana sektor lain. Keadaan ini membantu menjelaskan mengapa pembangunan pertanian adalah suatu alat yang ampuh untuk mengurangkan kemiskinan global dan membantu pembangunan ekonomi.
Memenuhi peningkatan permintaan global bagi makanan dan bertindak balas kepada perubahan seperti peningkatan harga makanan, perubahan iklim dan globalisasi akan memerlukan inovasi. Inovasi pertanian membolehkan petani untuk menyesuaikan diri dengan pantas apabila cabaran yang berlaku dan bertindak balas dengan cepat apabila peluang timbul. Percubaan untuk melampaui pendekatan tradisional, Bank Dunia menggariskan bahawa inovasi pertanian biasanya timbul melalui interaksi dinamik di kalangan pelbagai pemain dengan pelbagai kemahiran.

Menurut buku terbitan Bank Dunia ini, komponen inovasi pertanian yang berkesan adalah:
  • kapasiti yang kukuh dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D); 
  • tindakan kolektif dan penyelarasan;
  • pertukaran pengetahuan di kalangan pelbagai pemain; 
  • kemahiran, insentif dan sumber-sumber yang ada untuk membentuk perkongsian dan membangunkan perniagaan.

Buku sumber ini berhujah bahawa penyelidikan, pendidikan dan pengembangan tidak mencukupi untuk membawa inovasi dan membuat seruan untuk proses baharu, interaktif dan fleksibel. Pendekatan baharu ini dari Bank Dunia, yang dikenali sebagai Sistem Inovasi Pertanian (AIS) merupakan pendekatan mengkaji pelbagai keadaan dan konteks yang menggalakkan inovasi dalam bidang pertanian. AIS mengintegrasikan campur tangan tradisional, seperti penyelidikan dan khidmat pengembangan, dengan campur tangan lain termasuk menyediakan kemahiran profesional dan latihan, sumber dan insentif untuk membangunkan perkongsian dan perniagaan serta memperbaiki aliran pengetahuan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar