Minggu, 18 Desember 2011

Menghentikan penyalahgunaan racun perosak bagi menyokong industri padi & beras

Institut Penyelidikan Beras Antarabangsa (IRRI) yang berpengkalan di Filipina kini mula melihat kepada pengurusan tanaman padi yang lestari

Untuk mengelakkan serangan perosak yang dahsyat kepada tanaman padi yang menyebabkan berjuta-juta dolar kerosakan, IRRI telah dipanggil untuk pengharaman racun serangga tertentu dalam pengeluaran beras sebagai sebahagian daripada pelan tindakan baharu untuk mengurangkan kerosakan akibat serangan bena (planthopper) kepada tanaman padi di Asia. Pada persidangan di Hanoi, Vietnam, IRRI membawa bersama-sama pemimpin-pemimpin dalam industri beras untuk maju ke arah "pelan permainan (game plan) yang lebih hijau" bagi menguruskan bena, salah satu daripada kebimbangan petani yang paling besar.

"Kita perlu memikirkan semula secara serius strategi pengurusan perosak semasa, jadi kita bukan sahaja berdepan dengan wabak semasa, tetapi mencegah dan mengurus secara berkesan dalam jangka masa panjang," kata Dr. Bas Bouman, ketua Bahagian Sains, Tanaman dan Alam Sekitar di IRRI dan pemimpin Program Perkongsian Sains Beras Global (GRiSP) program ke atas sistem pengeluaran yang lestari.

"Pada persidangan itu, kami melibatkan pembuat dasar, ahli-ahli sains pertanian, penyelidik, pekerja pengembangan, dan sektor swasta yang mempunyai kepentingan langsung dalam industri pertanian Vietnam dan boleh membuat sumbangan yang positif kepada strategi jangka panjang pengurusan bena," kata Dr. Bouman.

Dianggap menjadi musuh nombor utama di negara-negara pengeluar beras, bena dalam jumlah yang besar menyebabkan kemusnahan teruk dengan menghisap sap dari tanaman padi, menyebabkan tanaman menjadi layu dan mati. Serangga perosak ini juga menghantar tiga penyakit virus yang menyebabkan tanaman padi terbantut dan merencat pembentukan bijirin.

"Wabak bena terjadi apabila berlaku kerosakan dalam "daya tahan ekologi" sawah padi," jelas Dr KL Heong, pakar ekologi serangga di IRRI.

"Pemangsa bermanfaat seperti labah-labah dan pijat yang memakan bena adalah sebahagian daripada sistem semulajadi "check and balance" membentuk keseimbangan yang mengekalkan populasi bena di bawah paras wabak," katanya. "Apabila keseimbangan semulajadi ini terganggu, wabak bena akan berlaku."

Banyak serangga berfaedah yang menjadi pemangsa pada bena dibunuh secara tidak sengaja apabila racun serangga disalahgunakan atau digunakan sewenang-wenangnya. Selain itu, meningkat intensiti dan densiti tanaman padi atau menggunakan jenis varieti yang sama di kawasan yang besar untuk tempoh yang panjang boleh membawa kepada wabak perosak yang disebabkan oleh adaptasi dan pembentukan populasi perosak.

Pelan Tindakan yang dirangka mencadangkan dua prinsip utama - pertama untuk meningkatkan biodiversiti dan kedua untuk mengawal pemasaran dan penggunaan racun serangga, termasuk pengharaman racun serangga yang menyebabkan wabak tertentu dalam tanaman padi.

Dengan sokongan IRRI, hanya tiga bulan lalu, Thailand mengharamkan penggunaan dua racun serangga di dalam tanaman padi - abamectin dan cypermethrin - kerana diketahui menjadi punca utama wabak bena.

Juga, pada bulan Mac tahun ini, wilayah Vietnam, An Giang mula mengguna pakai amalan kejuruteraan ekologi seperti menanam bunga-bunga di sawah berdekatan untuk memupuk pemangsa bena.

"Ia merupakan langkah pertama dan ada banyak lagi untuk pergi, tetapi sikap keterbukaan untuk membuat perubahan bukanlah sesuatu yang baharu bagi Viet Nam," kata Dr. Heong.

Viet Nam, melalui perubahan dramatik dalam pengeluaran beras dalam tempoh 26 tahun yang lalu, melangkah daripada menjadi pengimport beras kepada pengeksport beras yang kukuh sekarang dengan mengamalkan dasar reformasi di seluruh negara yang dipanggil "Doi Moi" di akhir 1980-an. Doi Moi bermaksud "perubahan dan pembaharuan" merupakan dasar di sebalik kejayaan beras Vietnam hari ini.

Kesediaan untuk menerima perubahan juga telah menjadi sebab di sebalik kejayaan dua kempen oleh IRRI dan Jabatan Perlindungan Tumbuhan (PPD) Viet Nam pada tahun 1994 dan 2003 untuk menguruskan perosak tanaman padi dan beras. "Tiada Semburan Awal" dan "Tiga Keuntungan, Tiga Pengurangan" memenangi beberapa anugerah daripada organisasi yang berbeza dan menjadi model terkenal dengan penyertaan dan pembelajaran dalam sektor pertanian.

"Dengan kedua-dua negara pengeksport beras utama, Thailand dan Viet Nam, menunjukkan kepimpinan dalam pengurusan perosak yang lebih baik, kami tetap optimis bahawa, pada masa akan datang, kekerapan terjadinya wabak bena dan kerosakan yang diakibat oleh wabak serangan akan berkurangan," kata Dr. Bouman membuat kesimpulan.

Persidangan Antarabangsa Threats of Insecticide Misuse in Rice Ecosystems – Exploring Options for Mitigation, telah diadakan pada 16 Disember 2011 di Hanoi, Viet Nam.


Menghalang penyalahgunaan racun bagi menyokong industri padi

Banyak penanam padi bekerja di bawah tanggapan salah bahawa penggunaan racun serangga perlu untuk mencapai hasil padi yang tinggi. Walau bagaimanapun, penyelidikan oleh saintis di seluruh dunia yang berdekad lamanya telah menunjukkan bahawa tanaman padi yang sihat dan produktif boleh dihasilkan dengan aplikasi racun serangga yang sedikit atau tidak langsung menggunakan racun kimia. Walau bagaimanapun, petani terus menggunakan bahan kimia yang merbahaya kerana kepercayaan salah bahawa aplikasi racun perosak menyediakan sejenis "insurans" bagi tanaman mereka.

Racun serangga sering digunakan berkali-kali setiap kali tanaman padi. Di kawasan penanaman padi yang luas seperti Delta Mekong di selatan Viet Nam, bertan-tan racun serangga digunakan dalam tanaman padi digunakan dan dibuang ke dalam alam sekitar.

Malangnya, penggunaan racun serangga ini sering meletakkan petani yang berada di dalam bahaya kerana mereka tidak memakai pakaian perlindungan dan tidak berpendidikan bagaimana untuk menggunakan bahan-bahan kimia dengan selamat. Di samping itu, racun serangga yang digunakan untuk mengawal wabak perosak sebenarnya meningkatkan kejadian (incidence) dan keterukan (severity) serangan wabak perosak. Ini berlaku kerana hubungan yang kompleks antara banyak makhluk yang mendiami sawah padi dimusnahkan.

Selain daripada membunuh makhluk perosak sasaran, racun serangga juga boleh membunuh makhluk berfaedah yang wujud dan memudaratkan perosak, memastikan jumlah perosak di bawah tahap yang menyebabkan kerosakan kepada tanaman. Kajian menunjukkan bahawa wabak bena perang terkenal, yang secara meluas dianggap sebagai perosak tanaman padi yang paling teruk, adalah sepuluh kali lebih cenderung untuk berlaku apabila racun serangga yang digunakan yang sangat toksik kepada makhluk yang berfaedah seperti labah-labah dan parasitoid. Semburan racun serangga juga gagal membunuh telur bena perang, menyebabkan generasi bena perang yang seterusnya tidak mempunyai musuh dan membolehkan populasi perosak ini meledak dengan pantas.

Wabak perosak boleh menyebabkan kerosakan besar-besaran di dalam pengeluaran beras. Pada tahun 2009, wabak bena perang berlaku di seluruh utara Viet Nam dan virus, tersebar oleh bena, dikesan di tengah-tengah Viet Nam. Walaupun kembali pada tahun 2007, Viet Nam menggantung eksport beras kerana kerugian yang disebabkan oleh bena. Ini menyumbang kepada kenaikan harga beras pada tahun 2008.

Faktor-faktor lain juga menyumbang kepada wabak perosak seperti penggunaan baja yang berlebihan yang mewujudkan tanaman yang subur untuk bena makan dan tanaman padi yang berterusan tidak membenarkan tempoh berehat yang cukup dalam bekalan makanan perosak. Bena dalam jumlah yang besar akhirnya dapat mengatasi jenis padi yang tahan kepada mereka dan membawa kepada kerintangan racun serangga.

Amalan terbaik dalam pengurusan perosak di dalam tanaman padi tidak difahami dengan baik oleh petani dan tidak dilaksanakan secara meluas, dan penyalahgunaan racun serangga terjadi secara berleluasa. Petani biasanya hanya mengikut arahan pengedar dan peruncit racun perosak, yang hanya dimaklumkan bagaimana memilih racun serangga yang sesuai untuk padi dan penggunaan mereka yang berkesan dan selamat. Kita dapat lihat "pasar raya racun perosak" di seluruh negara-negara pengeluar utama padi di Asia di mana racun serangga dijual sebagai barangan pengguna - seperti syampu dan ubat gigi. Sebaliknya, racun harus dijual sebagai bahan-bahan terkawal, yang dijual di bawah pengawalseliaan yang ketat. Peniaga racun serangga perlu dilatih dan berlesen, sama seperti ahli farmasi hari ini dengan insentif harga untuk memberi ganjaran kepada jualan pada kesesuaian produk-produk yang dijual, dan bukannya hanya berdasarkan jumlah jualan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar