Rabu, 14 Desember 2011

Ekonomi Hijau - Kompleksiti Kepada Perubahan Teknologi

Banyak komponen-komponen sistem ekonomi sedia ada, "dikunci kepada" penggunaan teknologi bukan hijau dan bukan-mampan, banyak yang dipertaruhkan dari segi kos yang tinggi untuk bergerak keluar dari teknologi-teknologi ini. Negara-negara membangun, terutama yang mempunyai penduduk berpendapatan rendah, dengan kadar penggunaan tenaga elektrik yang agak rendah, boleh "melonjak" kepada generasi yang dapat menjana elektrik daripada tenaga rendah yang boleh diperbaharui, misalnya. Persoalannya ialah bagaimana untuk membolehkan negara-negara untuk mengakses, menggunakan dan, yang paling penting, mampu untuk membangunkan teknologi hijau.

Inovasi lanjut dan meningkatkan skala juga diperlukan untuk menurunkan kos per unit. Teknologi-teknologi akan "dipindahkan" dan dicapai, kerana inovasi yang paling banyak berlaku di negara-negara maju dan syarikat-syarikat swasta di negara-negara tersebut adalah pemilik utama hak harta intelek yang merangkumi kebanyakan teknologi hijau. Teknologi baharu juga akan perlu dikunci ke dalam proses pengeluaran baharu. Ini akan menambah baik infrastruktur yang sedia ada dan aktif bagi mempromosikan industri dan teknologi hijau.

Oleh yang demikian, revolusi teknologi bagi ekonomi hijau akan mempunyai perbezaan daripada sebelumnya; revolusi ini dibuat dalam tiga cara. Pertama, ia akan berlaku dalam tempoh masa yang tertentu dan terhad. Memandangkan tekanan ke atas ekosistem sedia ada, matlamat yang perlu dicapai dalam masa yang akan datang akan memberi cabaran yang besar, memandangkan bahawa penyebaran teknologi merupakan proses yang perlahan. Revolusi teknologi biasanya memerlukan tempoh masa yang ketara lebih lama daripada yang tersedia sekarang untuk mencapai revolusi teknologi hijau yang diperlukan.

Kedua, Kerajaan perlu memainkan peranan lebih berpusat, tempoh masa yang terhad merupakan satu sebab utama. Dalam keadaan semasa, perlu ada satu pemecutan inovasi teknologi dan penyebarannya, yang tidak mungkin berlaku jika mereka dibiarkan kepada kuasa pasaran. Tidak kurang pentingnya ialah hakikat bahawa alam semula jadi adalah harta awam dan tidak diletakkan "harga" oleh pasaran. Pasaran teknologi hijau memang wujud, tetapi hanya diwujudkan dan membangun melalui dasar kerajaan. Kerajaan juga akan mempunyai peranan penting dalam mempromosikan penyelidikan lanjut mengenai pembangunan teknologi hijau dan penyebarannya, kerana faedah akan dinikmati oleh seluruh masyarakat.

Di samping itu, sejak teknologi perang (brown technology) yang sedia ada sekarang terkunci ke dalam seluruh sistem ekonomi, anjakan radikal kepada teknologi hijau akan bermakna memperbaiki, menyesuaikan diri dan menggantikan banyak infrastruktur sedia ada dan memerlukan modal lain yang akan dilabur untuk perubahan ini. Transformasi besar-besaran yang mahal memerlukan pembiayaan jangka panjang, yang tidak boleh digerakkan sepenuhnya melalui inisiatif swasta dan akan memerlukan sokongan dan insentif kerajaan. Oleh itu, tidak sahaja dasar-dasar teknologi yang kukuh akan diperlukan, tetapi mereka mesti seiring dengan aktif bersama dasar perindustrian dan pendidikan yang bertujuan untuk mendorong perubahan yang perlu dalam infrastruktur dan proses pengeluaran.

Ketiga, kerana cabaran-cabaran alam sekitar global, teknologi revolusi hijau akan perlu dikendalikan oleh kerjasama antarabangsa yang kuat. Dimensi global yang paling jelas dalam hal perubahan iklim, tetapi masalah kekurangan makanan dan pembasmian hutan mempunyai kesan yang signifikan merentasi sempadan berpunca dari ketidakstabilan harga makanan dan pengeluaran gas rumah hijau. Melalui perdagangan dan pelaburan antarabangsa, pendapatan dan penggunaan dalam satu negara yang dikaitkan dengan tapak ekologi di negara pengeluar. Perjanjian alam sekitar pelbagai hala, kaedah-kaedah pelaburan dan perdagangan, kemudahan pembiayaan dan rejim hak harta intelek perlu semuanya sejajar untuk memudahkan transformasi teknologi hijau. Sejak banyak, walaupun tidak semua, teknologi baharu yang sedia ada dimiliki oleh negara-negara maju dan kos untuk mendorong perubahan kepada teknologi hijau akan menjadi lebih tinggi bagi negara-negara membangun berbanding dengan pendapatan mereka, akan ada cabaran pengagihan penting yang berkaitan dengan menghijaukan ekonomi global, yang juga perlu ditangani melalui kemudahan pembiayaan dan lain-lain mekanisme baharu melalui kerjasama antarabangsa.

Hasil yang tidak pasti

Perubahan teknologi adalah satu proses yang terkumpul, penuh dengan ketidaktentuan kepada haluan dan hasil. Sejarah juga menunjukkan bahawa tidak ada kesilapan teknologi untuk mengubah pengeluaran dan penggunaan. Perubahan dalam teknologi dominan dunia akan membawa kepada perubahan ketara dalam struktur sosial, institusi pasaran, aturan hidup dan gaya hidup. Tidak dapat tidak, perubahan teknologi radikal akan mempunyai kesan dalam pengedarannya di dalam dan luar negara. Sesetengah negara dan kumpulan akan dipengaruhi secara negatif oleh permintaan yang menurun bagi produk dan sumber mereka. Pada sudut yang lain, negara-negara yang membangunkan usaha-usaha penyelidikan dan pembangunan dan mengurus untuk menjana rangkaian yang baharu ekonomi akan lebih berupaya untuk memulakan langkah dengan munculnya trend penggunaan teknologi baharu dan keuntungan daripada pengalaman dalam kekayaan dan kebajikan.

Perubahan teknologi yang berkait rapat dengan menaik taraf perindustrian dan perubahan struktur

Kemajuan besar dalam keupayaan dan aplikasi teknologi akan berlaku dalam negara-negara yang sedang membangun di mana menaiktaraf teknologi melibatkan perubahan struktur dalam pengeluaran. Kapasiti ekonomi untuk menjana aktiviti dinamik yang baharu merupakan kunci kepada pembangunan mampan. Oleh kerana proses pengeluaran mesti berubah untuk mengekalkan pembangunan dan pertumbuhan jangka panjang, kerajaan mesti memilih membolehkan dasar-dasar menjadi lebih mudah. Pakar ekonomi Austria, Joseph Schumpeter memanggilnya sebagai "pemusnahan kreatif": mewujudkan aktiviti ekonomi yang baharu untuk menggantikan sistem yang lama dan orang-orang yang kurang produktif. Pelaburan terpilih, dasar industri dan teknologi itu akan menjadi penting untuk semua negara-negara yang mengikuti pembangunan mampan.

Green National Innovation System (G-NIS) diperlukan

Semua negara mempunyai apa yang dipanggil sistem inovasi kebangsaan (NIS), mempunyai sistem-sistem yang merangkumi sistem pendidikan, institusi penyelidikan saintifik dan teknikal, jabatan pembangunan produk firma-firma dan mekanisme lain melalui produk dan proses pengeluaran dirombak semula. Semua negara mempunyai sistem inovasi tersendiri, sama ada sedar atau tidak sedar kehadirannya. Tanggungjawab utama yang berkesan bagi NIS ialah membina keupayaan dalam negara untuk memilih, menyerap dan menggalakkan teknologi yang paling kondusif untuk pembangunan mampan meningkatkan secara dinamik. Survey oleh PBB mencadangkan pengarus perdanaan objektif pembangunan mampan ke dalam sistem inovasi negara yang sedia ada dan menempatkan objektif teras mereka supaya dapat mewujudkan apa yang dipanggil Sistem Inovasi Hijau Kebangsaan (G-NIS). G-NIS juga akan menjadi kedua-duanya; untuk menyelaraskan orientasi semula sistem inovasi khusus untuk sektor pertanian, pembinaan, tenaga, pembuatan dan pengangkutan, antara sektor-sektor lain, ke arah memberi tumpuan kepada teknologi hijau dan untuk memastikan keseragaman di kalangan teknologi hijau, industri dan dasar-dasar permintaan sampingan.

[Bersambung - Mempercepatkan peralihan tenaga hijau]

Tidak ada komentar:

Posting Komentar