Rabu, 02 Maret 2011

Prinsip dan Praktik SRI

Dalam entri sebelum ini, Asas Utama Tanaman Padi SRI, ada diterangkan prinsip-prinsip asas bagi kaedah SRI. Entri ini akan menghuraikan 6 prinsip tersebut.

1. Bermula dengan benih muda untuk pemindahan. Pertumbuhan yang terbaik akan datang dari benih berusia 8-12 hari dan tidak lebih dari 15 hari. Ini akan mengekalkan potensi tanaman padi untuk pertumbuhan akar dan pucuk.

Umur fisiologi adalah lebih penting daripada umur kalendar, jadi secara teknikal adalah diyorkan anak benih diubah pada peringkat 2-3 daun, iaitu, sebelum permulaan daripada phyllochron 4. Peringkat daun ini boleh diguna pakai di semua iklim. Di kawasan-kawasan yang sejuk, umur benih muda "boleh menjadi 15-20 hari atau lebih. Apabila petani beralih kepada kaedah tabur terus untuk mengurangkan kos buruh, petani mempunyai pilihan untuk menggunakan prinsip SRI yang lain.Ini adalah selaras dengan prinsip SRI kedua: mengelakkan trauma kepada akar.

2. Mengelakkan trauma kepada akar: memindahkan dengan cepat, dalam masa 15-30 min melalui penyingkiran secara lembut dari tapak semaian; ditanam cetek (1-2 cm) dan tidak merosakkan hujung akar (berbentuk L).

Dalam amalan konvensional, benih selalunya ditanam di dalam nurseri yang dibanjiri air di bawah keadaan hipoksia (kekurangan oksigen). Mereka dikeluarkan dengan cepat (pada usia kira-kira) 2-6 minggu, dengan trauma kepada akar. Mereka kemudiannya dipindahkan ke dalam persekitaran yang hipoksia (sawah yang dibanjiri air) dengan kedalaman 3-6 cm ke dalam tanah dengan hujung akar mereka membengkok ke atas (berbentuk J). Amalan ini menyumbang kepada kejutan pemindahan (7-14 hari) yang merencatkan pertumbuhan tumbuhan pada peringkat awal.
3. Memberi jarak optimum yang lebih luas: mengurangkan populasi tanaman secara radikal; 80-90%, dengan tumbuhan tunggal setiap titik dan penanaman berbentuk kotak, 25 hingga 30 cm sebagai jarak yang baik, tetapi berdasarkan kepada kualiti tanah, iaitu meletakkan tumbuhan dengan jarak yang lebih luas (bagi tanah yang subur) atau lebih dekat (bagi tanah yang kurang subur).

Bagi tanah yang kurang subur, hasil yang lebih tinggi (dalam jangka pendek) dengan kaedah SRI ialah dengan jarak yang agak dekat, contohnya, dengan jarak 20x20 cm. Dari masa ke masa, amalan SRI akan memperbaiki kesuburan tanah, jarak yang lebih luas akan menjadi lebih produktif (prinsip keenam). Terdapat pelbagai jarak tanaman bagi kaedah SRI, sehingga 50 cm dengan tanah yang sangat subur; 25 x 25 cm merupakan jarak yang paling produktif untuk permulaan.

4. Elakkan tanah dibanjiri secara berterusan: tanaman padi tidak dapat tumbuh dengan baik di dalam keadaan hipoksia. Tumbuh-tumbuhan (dan organisma tanah yang berkaitan) perlu diberi air sekadar yang mencukupi untuk memenuhi keperluan mereka, bukannya sehingga banjir yang mengakibatkan tanaman "kelemasan".

Laulanie mengesyorkan penggunaan air yang minimum, aplikasi jumlah air yang sedikit setiap hari untuk sawah. Pengurusan air optimum amat bergantung kepada ciri-ciri tanah, jadi percubaan dengan masa dan jumlah air, dengan pemantauan rapi terhadap tindakbalas tumbuhan amat digalakkan terlebih dahulu.

5. Pengudaraan tanah dilakukan secara aktif, sebagai sebahagian daripada kawalan rumpai, menggunakan alat mekanikal pada peringkat awal penanaman dan kerap. Tanah yang tidak banjir memberikan pengudaraan pasif, yang perlu diperbaiki oleh pengudaraan tanah secara aktif melalui aktiviti melandak (mengawal rumpai disamping menggemburkan tanah).

Tanpa air yang banyak, rumpai tumbuh dengan lebih agresif. Merumput secara mekanikal hendaklah terlebih dahulu bermula 10-12 hari selepas diubah, dan yang berulang-ulang 1-4 kali pada sela masa 10-12 hari sehingga kanopi tanaman menutup tanah. Merumput menambah pengudaraan tanah, pertumbuhan akar, dan organisma tanah yang berfaedah, dan boleh meningkatkan hasil. Amalan ini dapat memulihara dan meningkatkan bekalan nutrien tanah.

6. Meningkatkan bahan organik tanah, seberapa banyak yang boleh, menurut prinsip: "Memberi makan tanah, dan tanah akan memberi makan kepada tumbuhan".

Menggunakan baja kimia bersama dengan prinsip-prinsip lain SRI akan meningkatkan hasil. Walau bagaimanapun, strategi yang paling produktif bagi meningkatkan hasil dalam jangka panjang ialah menambah bahan organik (kompos, baja atau buangan organik) sebanyak yang mungkin. Ini dapat membantu memperbaiki struktur tanah, menggalakkan populasi mikroorganisma yang berfaedah, menggembleng dan/atau mengitar semula nutrien melalui aktiviti organisma tanah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar