Minggu, 06 Maret 2011

Merata Sawah (bahagian 2)

Perataan tanah berskala besar

Perataan tanah secara besar-besar (major land levelling) melibatkan kerja-kerja merata menggunakan jentera dan perkakasan yang lengkap dan dilakukan secara berperingkat. Biasanya perataan secara berskala besar ini dilakukan untuk membuka kawasan baru bagi penanaman padi ataupun membuat penyatuan tanah-tanah sawah bagi mendapatkan tanah yang lebih rata dan sempurna. Kepakaran teknikal diperlukan untuk membuat perataan tanah berskala besar dan memerlukan penggunaan pelbagai jenis jentera berat. Gambar 2 menunjukkan perataan berskala besar menggunakan jentera berat.

Gambar 1 : Perataan tanah berskala besar menggunakan jentera berat

Perataan tanah berskala kecil

Jika dahulu perataan tanah secara berskala kecil dilakukan dengan bantuan haiwan ternakan, kini pesawah telah menggunakan jentera seperti traktor kecil dan sederhana atau mengupah operator jentera bagi meratakan tanah sawah di dalam lot sawah mereka sendiri. Biasanya selepas musim menuai, pesawah akan membuat penyediaan tanah sawah secara kecil (minor land levelling) untuk musim menanam berikutnya kerana keadaan tanah sawah yang tinggi rendah selepas musim menuai. Ketika penyediaan tanah, pesawah atau operator jentera itu akan mengalihkan tanah dari kawasan yang tinggi kepada kawasan yang rendah bagi membentuk permukaan tanah yang rata. Setelah beberapa tahun, keadaan tanah di dalam sawah akan menjadi stabil dan membantu memperbaiki pengairan dalam lot sawah. Kaedah perataan sebegini menjadi amalan di dalam penyediaan tanah bagi setiap musim penanaman padi dan tidak memerlukan kos tambahan kerana tidak melibatkan kerja-kerja perataan yang lebih besar (major land levelling). Gambar -gambar di bawah menunjukkan perataan tanah secara berskala kecil menggunakan traktor.

Gambar 2 : Perataan tanah berskala kecil menggunakan traktor dengan implement jenis bucket dalam keadaan kering

Gambar 3 : Perataan tanah berskala kecil menggunakan traktor bagi kerja menyisir, merotor dan merata dalam keadaan basah

Tidak ada komentar:

Posting Komentar