Selasa, 22 Maret 2011

Pemilihan racun yang mengakibatkan serangan bena perang

Racun serangga menyebabkan perkembangan sekunder dan kebangkitan populasi bena perang (BPH). Racun serangga mengganggu struktur kitaran makanan, merosakkan hubungan pemangsa-mangsa dan memihak kepada perkembangan populasi BPH yang menyebabkan serangan hopperburn. Racun serangga berspektrum luas yang mempunyai kesan yang kuat ke atas musuh semula jadi cenderung untuk membuat sawah padi lebih terdedah kepada hopperburn.

Kesan serangan BPH yang mengakibatkan hopperburn

Racun serangga Abamectin, Cypermethrin, Chlorpyrifos telah digunakan dalam semua peringkat tanaman walaupun mereka hanya disyorkan untuk mengawal ulat lipat daun. Ketiga-tiga jenis racun ini mewakili 62% penggunaan racun bagi kawalan BPH dan pemilihan racun serangga ini dibuat berdasarkan cadangan dari jurujual racun perosak. Racun serangga ini disembur sehingga 12 kali semusim dan lebih membimbangkan ialah semburan dibuat seawal usia pokok <30 hari.

Petani sering menyembur tanaman mereka pada peringkat awal menggunakan penyembur kabus (mist blower). Amalan itu menjejaskan fauna akuatik dan agen kawalan biologi.





Jadual: Kesan ekologi - Ketoksidan racun serangga terpilih terhadap beberapa organisma bukan sasaran



Ketoksidan yang tinggi terhadap lebah akan bermakna racun serangga mungkin menjadi toksik kepada hymenopteran, termasuk parasitoid. Labah-labah cenderung hidup dalam ekologi yang sama dengan lebah dan mungkin terjejas teruk akibat racun ini. Ketiga-tiga racun serangga ini diketahui mempunyai kesan yang menjejaskan elemen-elemen kawalan biologi dan merupakan punca serangan merebak (outbreak). Penggunaan yang kerap akan mengganggu perkhidmatan kawalan biologi dan meningkatkan kelemahan sawah padi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar