Rabu, 30 Maret 2011

Musuh semulajadi bena perang (Nilaparvata lugens)

Nilaparvata lugens yang dikenali sebagai bena perang (brown planthopper) merupakan perosak utama di sawah padi. Serangan merebak bena perang terjadi akibat daripada generasi yang resistan kepada racun serangga disamping penggunaan baja nitrogen yang banyak di dalam sawah. Satu kajian yang dijalankan di China dan Filipina, penggunaan baja nitrogen sehingga 200 kg/ha menyebabkan insiden serangan bena perang yang teruk terutama sekali di peringkat pengisian. Serangan bena perang menyebabkan pokok kelihatan kering dan "terbakar" dan mampu mengurangkan hasil padi sehingga 70%. Bena perang merupakan perosak utama padi di seluruh dunia dan kebanyakan kos pengawalan perosak memberi tumpuan kepada kawalan kimia bagi membendung serangan bena perang.

Secara semulajadi, ekologi di sawah mempunyai kepelbagaian diversiti dengan populasi serangga dan parasitoid yang banyak. Penggunaan racun kimia yang mempunyai spektrum luas membunuh kebanyakan musuh semulajadi yang sepatutnya bersama-sama petani membantu mengawal populasi bena perang. Di antara musuh semulajadi (predator dan parasitoid) bena perang yang perlu kita kenali ialah:

Pardosa pseudoannulata

Micraspis spp.

Cyrtorhinus lividipennis

Veliidae spp.

Mesoveliidae spp.

Ophionea nigrofasciata

Paederus fuscipes

Tetragnatha spp.

Araneus spp.

Agriocnemis pygmaea

Oligosita yasumatsui

Gonatocerus spp.

Menggunakan racun kimia dalam kadar paling minimum atau mengubah terus kepada kaedah organik mampu mengawal populasi bena perang dengan membantu populasi serangga berguna untuk berkembang. Kawalan secara biologi lebih berkesan di dalam memberi keseimbangan ekologi dan meningkatkan diversiti hidupan di dalam sawah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar