Senin, 28 Februari 2011

Adakah kebuluran akan menjadi sesuatu yang normal?

Apabila harga makanan global menerjah naik pada tahun 2007-08, beratus juta orang telah menjadi lapar, melebihi jumlah lebih 1 bilion buat kali pertama dalam sejarah. Sekarang, hanya dua tahun kemudian, kita melihat satu lagi kenaikan harga makanan, dan kebuluran mungkin akan terjadi.

Bulan lepas, Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) menerbitkan indeks harga makanan global bagi bulan Januari 2011. Indeks harga berada pada paras yang tertinggi (kedua-duanya dari segi nominal dan sebenar) sejak FAO mula mengukur harga makanan pada tahun 1990. Rusuhan makanan telah pun bermula di Algeria. Sejarah telah berulang dan krisis global (berkaitan makanan utama) kedua dalam tempoh dua tahun terjadi, adalah penting untuk kita belajar daripada krisis yang pertama, dan menghalusi penyebab utama.

Keselamatan makanan bergantung kepada keadaan cuaca dan pasaran yang stabil serta boleh diramal, dan akses kepada sumber-semua - yang kini hilang keseimbangannya hanya dalam dalam tempoh beberapa dekad yang lalu. Sejak tahun 1970-an, aktiviti manusia menyebabkan perubahan iklim telah membawa peristiwa cuaca yang melampau di seluruh dunia dengan lebih kerap. Petani kini berhadapan dengan bencana banjir, kemarau atau serangan perosak utama setiap tahun. Pada tahun 2010 dan awal tahun ini, Australia, Argentina, China, Rusia dan Pakistan telah mengalami peristiwa-peristiwa cuaca yang melampau mengganggu pengeluaran pertanian mereka.

Sumber kedua ialah ketidakstabilan pasaran yang semakin huru-hara. Di atas nama perdagangan bebas, kerajaan Amerika Syarikat (AS) dan Bank Dunia telah menghabiskan masa tiga dekad yang lalu memaksa pasaran negara-negara membangun untuk membuka import yang murah, yang sekaligus menjejaskan pengeluaran makanan tempatan. Dalam ironi kejam, negara-negara miskin juga menerima tekanan untuk mengurangkan sokongan bagi sektor ladang mereka sendiri, dan terpaksa menjual rizab makanan kecemasan, di bawah rasional bahawa ia akan menjadi lebih cekap dengan hanya membeli makanan di pasaran antarabangsa. Menjelang 2006, lebih daripada dua pertiga daripada negara-negara termiskin di dunia bergantung kepada import makanan. Kemudian datang gelombang penyah-kawalseliaan kewangan (financial deregulation) di akhir dekad lalu, yang membangkitkan spekulator ke atas pasaran komoditi, dan mewujudkan dana indeks yang mengikat bersama harga pasaran komoditi untuk makanan, minyak dan logam yang sebelum ini tidak pernah terjadi. Manfaat, gabungan dan "instrumen inovatif" yang sepatutnya mengurangkan risiko dalam pasaran memberi kesan yang sebaliknya. Hasilnya pasaran makanan global menjadi "liar" dan tidak menentu, di mana faktor-faktor yang tidak berkaitan dengan bekalan dan permintaan sebenar menjadi "pemandu" harga.

Pukulan hebat iklim dan ketidakstabilan kewangan global tidak menyakiti semua orang. Turun naik (volatility) adalah baik untuk pemain terbesar dalam mana-mana pasaran. Banyak syarikat-syarikat perniagaan tani mengalami keuntungan mencecah rekod sekarang, seperti yang mereka capai ketika krisis makanan terakhir. Sesetengah negara Afrika tidak akan dilanda "bencana" kerana mereka berkeras untuk meningkatkan pengeluaran tempatan dan bukannya bergantung pada pasaran global. Tetapi bagi sebahagian besar yang lain, petani miskin bergelut dalam perubahan iklim dan bermusuhan (perang saudara). Tidak hairanlah kebuluran telah menjadi "perkara biasa yang baharu".

Jika kita menganggap kebuluran dunia sesuatu yang perlu diatasi, dan bukannya peluang pelaburan, kita perlu membuat beberapa perubahan besar. Hampir semua orang daripada Bank Dunia, PBB dan G-20 menyedari bahawa pelaburan amat diperlukan untuk menyokong petani kecil-kecilan, khususnya wanita, di negara-negara yang menghadapi kebuluran. Di peringkat global, 70 peratus makanan di dunia ditanam di ladang yang kurang daripada dua hektar dari segi saiz, sebahagian besarnya oleh wanita. Sokongan perlu bagi membantu petani menggunakan amalan mampan yang mengurangkan input yang mahal, hasil yang lebih tinggi dan meningkatkan pendapatan ladang. Pengeluaran makanan bagi memenuhi keperluan domestik perlu diberi keutamaan ke atas tanaman tunai (cash crop) untuk eksport.

Banyak lagi perkara yang perlu dilakukan. Pembiayaan untuk membantu petani negara membangun dalam menyesuaikan diri dengan perubahan iklim tidaklah begitu mencukupi. Negara dan rantau yang bergelut dengan kelaparan memerlukan ruang dasar yang lebih besar untuk melindungi pengeluaran makanan domestik dan menstabilkan bekalan. Rizab makanan perlu dikaji semula sebagai alat utama untuk menangani kekurangan, serta menstabilkan bekalan makanan dan harga bagi petani dan pengguna. Kerajaan perlu serius dalam melaksanakan kaedah-kaedah untuk membendung spekulasi berlebihan.

Ketidakstabilan bekalan makanan global, yang berlaku dalam beberapa dekad ini, memerlukan reformasi secara total untuk mengatasinya. Tetapi ia tidak boleh berlaku jika kita gagal belajar dari masa lalu dan perlunya kita menyokong pendekatan baharu yang akan memberi lebih kestabilan dan daya tahan kepada pertanian, pasaran dan sistem makanan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar