Jumat, 21 Desember 2012

Peranan Trichoderma kepada tanaman padi

Trichoderma adalah kulat yang sentiasa hadir secara semulajadi di dalam tanah dan antara mikroorganisma saphrophtic yang paling biasa yang boleh diasingkan. Trichoderma terkenal sebagai "penjajah" (pengkoloni) awal sistem akar dan terus menggalakkan pertumbuhan tumbuhan dengan meningkatkan aktiviti mikrob berfaedah dalam rhizosphere, yang merupakan "zon sengit" aktiviti mikrob yang dirangsang sekitar akar.

Pada masa ini banyak spesies individu Trichoderma digunakan secara meluas dalam program bio-pembesaran untuk pelbagai tanaman sebagai ejen penggalak pertumbuhan dengan menambah organisma ini yang dengan cepat menduduki kawasan ekologi pada sistem akar dan meningkatkan jisim akar dan kesihatan tanaman untuk kesan jangka panjang. Dalam kajian beberapa universiti yang pernah diterbitkan, pengkolonian akar oleh Trichoderma telah meningkatkan pertumbuhan akar dan pucuk jagung sebanyak 66%. Pertumbuhan akar yang ketara oleh pengkolonian Trichoderma dikaitkan dengan ketahanan fisiologi tanaman untuk menghadapi tekanan yang menghalang pertumbuhannya. Hasil kajian mendapati Trichoderma membalikkan pengoksidaan yang memudaratkan membran lipid dan protein dengan bertindak sebagai antioksidan.

Pertumbuhan yang diransang oleh Trichoderma adalah agak kompleks dan dilaksanakan melalui pelbagai interaksi dengan beberapa faktor biokimia daripada pengeluaran enzim dan sebatian bermanfaat, termasuk:
  • Memproses nutrien penting tak organik dan organik untuk tumbuhan seperti nitrogen, fosforus, kalsium, kuprum, molibdenum, magnesium, zink dan besi supaya mudah diserap oleh akar tumbuhan dan dibawa ke dalam sistem tumbuhan,
  • Membantu mengimbangi penyerapan air,
  • Mengurai dan memindahkan nutrien organik untuk kesuburan tanah,
  • Persaingan dengan organisma patogen (yang merbahaya) untuk air dan nutrien,
  • Bioremediasi bahan kimia toksik organik seperti hidrokarbon, racun kulat dan racun perosak.
Trichoderma juga dikenali di seluruh dunia sebagai ejen penghalang penyakit tanaman. Bagi tanaman padi, kulat ini mampu menghalang penyebaran penyakit bawaan kulat seperti Rhizoctonia solani dan Fusarium maniliforme.

Satu kajian menunjukkan Trichoderma mampu menjadikan tanaman padi lebih bertahan kepada kemarau. Ini kerana Trichoderma meransang pengeluaran akar yang lebih panjang kepada padi untuk mencari air.


Rajah 1. Kesan kemarau dan pengkolonian Trichoderma kepada pertumbuhan anak benih padi. Anak benih ditanam di dalam pasu plastik dalam persekitaran yang terkawal di bawah keadaan rumah kaca. Anak benih dikoloni oleh Trichoderma harzianum diasingkan dengan kod Th 56, Th 69, Th 75, Th 82 dan Th 89 dan C adalah Control (Kawalan). Selepas pemindahan pada 21 hari, benih disiram setiap hari selama 42 hari dalam pasu plastik. Selepas 42 hari pertumbuhan, air dihentikan selama 3 hingga 9 hari (rawatan kemarau), manakala benih kawalan terus disiram secara berkala. (A) 1 hari sebelum tekanan kemarau (B) 3 hari tekanan kemarau (C) 5 hari tekanan kemarau (D) 7 hari tekanan kemarau (E) 9 hari tekanan kemarau. (Govind Ballabh Pant University of Agriculture & Technology, Pantnagar, Uttarakhand, India).

Satu faktor yang baharu dicadangkan lebih khusus menyumbang kepada peningkatan pertumbuhan tanaman menunjukkan Trichoderma mempunyai keupayaan untuk melarutkan mangan yang terkandung dalam MnO2. Mangan merupakan unsur mikro yang diperlukan untuk beberapa fungsi fisiologi tumbuhan termasuk fotosintesis dan dipercayai memainkan peranan utama dalam pertumbuhan dan ketahanan melawan penyakit. Tumbuhan sahaja boleh mengambil dalam bentuk kimia yang dikurangkan (Mn+2) manakala bentuk teroksida (Mn+4), ditemui dalam baja, yang pada asasnya adalah tidak larut. Pelarutan Mn+4 oleh Trichoderma telah ditunjukkan tanpa kaitan dengan perubahan pH dan tidak memerlukan pengurangan kepada Mn+2.

Trichoderma juga cekap dalam pengeluaran enzim selulase. Dalam kebanyakan kes, Trichoderma digunakan dalam proses pembuatan komersial untuk sellulase. Trichoderma mampu mengeluarkan enzim bagi mengurai substrat kompleks lain termasuk hemiselulosa dan kitin, menjadikan Trichoderma sangat berguna dalam meningkatkan kadar penguraian sisa tanaman. Trichoderma merupakan salah satu kulat yang mampu mereputkan daun buluh (selain Aspergillus dan Rhizopus) dan digunakan di seluruh dunia untuk pereputan dan penguraian jerami padi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar