Senin, 10 Desember 2012

Pengurusan jerami padi

Jerami padi adalah sisa tanaman padi yang sering diabaikan dan akhirnya dibakar kerana tidak diperlukan. Pembakaran jerami mencemarkan alam sekitar, malah menyebabkan kehilangan nutrien penting.


Rajah 1: Jerami dan tunggul padi yang dibakar (sumber: MARDI)


Rajah 2: Nutrien yang keluar dari tanah sawah selepas tuai (sumber: MARDI)

Kajian-kajian yang dijalankan menunjukkan jerami padi sangat penting bagi membekalkan semula nutrien kepada tanah untuk digunakan oleh tanaman padi pada musim yang akan datang. Mengembalikan jerami ke dalam sawah melalui pereputan mikrob dapat membantu mengekalkan kesuburan dan kesihatan tanah, menaikkan pH tanah dan meningkatkan aktiviti mikrob yang baik kepada tanah.


Rajah 3: Jerami yang reput di dalam tanah dapat membekalkan nutrien kepada tanaman (sumber: MARDI)

Rajah 4: Kajian oleh Prof Iswandi Anas (sumber: Mak Tam)

Jika anda masih belum tahu bagaimana membuat IMO2 dan FPJ kangkung, anda boleh muat turun Panduan Natural Farming di sini. Atau rujuk di sini bagi ilustrasi bergambar pembuatan IMO1 dan IMO2. Kadar penggunaan yang disyorkan ialah 100 ml IMO2 dan 100 ml FPJ kangkung dicampur bersama 20 liter air dan disembur kepada jerami. Jerami akan direputkan oleh mikrob dan nutrien penting daripada jerami ini boleh digunakan oleh padi.


Rajah 5: Jerami yang disembur dengan IMO dibajak ke dalam tanah

Unsur yang paling tinggi dalam jerami padi ialah silikon atau silika (Si). Silika diperlukan untuk pembentukan daun, batang dan akar yang kukuh dan pembentukan lapisan sel epidermis bersilika yang tebal untuk lebih tahan terhadap penyakit kulat dan bakteria serta serangga perosak.

Silika menjadikan daun padi tegak dan ini akan meningkatkan kecekapan penggunaan cahaya dan seterusnya kecekapan penggunaan N. Kekurangan silika menyebabkan daun menjadi lembut dan longlai serta saling bertindih dan mengurangkan aktiviti fotosintesis dan mengurangkan hasil padi. Selain itu, kekurangan silika juga menjadikan pokok mudah dijangkiti penyakit seperti karah atau bintik perang. Kekurangan yang serius akan mengurangkan bilangan tangkai/m2 dan biji bernas setangkai selain pokok mudah rebah.

Dengan mengembalikan jerami padi kepada tanah, petani dapat menjimatkan kos pembajaan dan kawalan perosak.

Bacaan tambahan:
Memasukkan jerami segar ke dalam tanah siri 2 dan;
Memasukkan jerami segar ke dalam tanah siri 1

Tidak ada komentar:

Posting Komentar