Kamis, 09 Agustus 2012

EC dan CEC

EC

EC ialah electric conductivity; kekonduksian elektrik yang bermaksud keupayaan sesuatu bahan untuk menghantar (mengalirkan) arus elektrik dan biasanya dinyatakan dalam unit milliSiemens semeter (mS/m).Ukuran EC tanah juga boleh dilaporkan dalam unit deciSiemens semeter (dS/m), yang sama dengan bacaan dalam mS/m dibahagikan dengan 100.

Kekonduksian elektrik tanah yang merupakan ukuran yang mempunyai hubung kait dengan sifat tanah yang memberi kesan kepada produktiviti tanaman, termasuk tekstur tanah, kapasiti pertukaran kation (CEC), keadaan saliran, paras bahan organik, kemasinan, dan ciri-ciri tanah bawah (sub soil).

Nilai EC yang ideal

Baik: 0.8 dS/m (500 mg/L)
Sederhana: 0.8 hingga 2.3 dS/m (500-1500 mg/L)
Tidak baik: >2.3 dS/m (1500 mg/L)

Sebagai garis panduan umum, tanah yang baik mempunyai tahap EC melebihi 200 μS/cm dan 1200 μS/cm (1.2 MS/cm). Mana-mana tanah di bawah nilai 200 bermaksud tidak mempunyai nutrien yang cukup kepada tumbuhan dan mungkin menunjukkan tanah yang steril dengan sedikit aktiviti mikrob. Nilai EC lebih tinggi daripada 1200μS/cm mungkin menunjukkan penggunaan baja yang mempunyai kandungan garam yang tinggi atau mungkin mengalami masalah kemasinan akibat kekurangan saliran. Meningkatkan aktiviti mikrob yang melepaskan lebih banyak nutrien dari tanah boleh menjana nilai EC yang ideal.

EC penting bagi menilai:

Keupayaan pegangan air/saliran: kawasan yang dilanda kemarau biasanya mempunyai perbezaan tekstur yang berbeza dari kawasan dengan air yang berlebihan, ini boleh dikenal pasti menggunakan EC. Tanah dalam lingkungan kekonduksian pertengahan, adalah bertekstur sederhana dan mempunyai kapasiti pegangan air sederhana, mungkin yang paling produktif. Kapasiti pegangan air biasanya mempunyai kesan tunggal terbesar di hasil tanaman.

Kapasiti pertukaran kation (CEC): CEC berkaitan dengan peratus kandungan tanah liat dan bahan organik. Apabila peratus tanah liat tinggi dan peningkatan bahan organik, CEC juga meningkat. Korelasi yang wujud antara kekonduksian dan CEC adalah melalui hubungan dengan tanah liat.

Kedalaman kepada lapisan liat atau batuan: Respon kekonduksian kepada kehadiran tanah liat telah digunakan untuk meramalkan kedalaman tanah tepat di atas lapisan tanah liat atau batuan.

Keliangan (liang tanah): Semakin besar jumlah keliangan tanah, lebih mudah ia mengalirkan eletrik. Tanah dengan kandungan tanah liat yang tinggi mempunyai lebih ruang liang daripada jumlah tanah pasir apabila parameter tanah lain kekal malar.

Kemasinan: Lebihan garam terlarut dalam tanah mudah dikesan oleh kekonduksian elektrik.

Suhu: Apabila suhu berkurangan kepada tahap beku, EC tanah berkurangan sedikit.

CEC

Dalam sains tanah, kapasiti pertukaran kation, cation exchange capacity (CEC) adalah kuantiti maksimum jumlah kation, daripada mana-mana kelas, yang tanah mampu untuk memegang, pada nilai pH yang diberikan, tersedia untuk pertukaran dengan sebatian tanah. CEC digunakan sebagai satu ukuran kesuburan, keupayaan pengekalan nutrien, dan keupayaan untuk melindungi air bawah tanah dari pencemaran kation.

CEC adalah ukuran caj positif yang diserap dan ditukar dalam tanah. Ia diungkapkan sebagai milliequivalent hidrogen per 100 g tanah kering (meq+/100g), atau unit SI centi-mol sekilogram (cmol+/ kg).

Tanah liat dan humus mempunyai caj permukaan elektrostatik yang menarik ion sebatian, dan memegang ion sebatian tersebut. Keupayaan memegang berbeza untuk jenis tanah liat yang berbeza dan campuran tanah liat yang hadir di dalam tanah, dan sangat bergantung kepada perkadaran tanah liat + humus yang hadir dalam tanah tertentu. Salah satu cara untuk meningkatkan CEC adalah dengan menggalakkan pembentukan humus.

Secara umumnya, lebih tinggi CEC, lebih tinggi kesuburan tanah.

Contoh nilai CEC mengikut jenis tanah:


Faktor-faktor yang mempengaruhi CEC

1. pH tanah

CEC sangat bergantung kepada pH tanah. CEC akan menurun pada tanah berasid. Ini kerana jika keasidan tanah meningkat (penurunan pH), lebih banyak ion hidrogen (H+) melekat kepada koloid (lempung) dan menolak kation lain dari koloid dan masuk ke dalam larutan tanah (penurunan CEC berlaku). Sebaliknya, apabila kenaikan pH berlaku, kation yang terdapat dalam larutan berkurangan kerana terdapat sedikit ion H+ untuk menolak kation ke dalam larutan tanah dari koloid (kenaikan CEC berlaku).

2. Bahan organik

Bahan-bahan organik dalam tanah meningkatkan CEC melalui peningkatan dalam caj negatif yang disediakan. Oleh itu, bahan organik yang terkumpul dalam tanah biasanya memberi kesan positif kepada kesuburan tanah. Walau bagaimanapun, bahan organik CEC memberi kesan kepada keasidan tanah kerana keadaan berasid menyebabkan banyak sebatian organik melepaskan ion kepada larutan tanah.

3. Kapasiti penukaran anion

Kapasiti pertukaran anion, anion exchange capacity (AEC) adalah kontra kepada CEC. Tanah yang berasid akan mempunyai nilai AEC yang tinggi. AEC adalah ukuran caj negatif yang diserap dan ditukar dalam tanah.

Kation – ion bercas positif (NH4+(ammonium), K+(kalium), Ca2+(kalsium), Fe2+(ferum), Al3+ (aluminium), dll..)
Anion – ion bercas negatif (NO3-(nitrit), PO42-(fosfat), SO42-(sulfat), dll..)

Mengapa CEC penting?

Seperti yang telah dinyatakan, lebih tinggi CEC, lebih tinggi kesuburan tanah. Dan lebih banyak kandungan liat dan bahan organik dalam tanah, lebih tinggi CEC. Tanah yang mempunyai nilai CEC yang tinggi boleh menukarkan kation dan menjadikan unsur-unsur penting tersedia bagi tumbuhan. Nilai CEC menunjukkan kesuburan tanah dalam nilai cmol/kg;

Subur: >26
Sederhana: 16-26
Rendah: <16
Organik: >35

Tanah organik yang mempunyai CEC >35 tidak subur. Ini kerana CEC yang tinggi akan mengikat nutrien dalam tanah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar