Senin, 18 Juni 2012

Penemuan baharu pertalian pemangsa-mangsa


Hubungan dinamik pemangsa-mangsa kelihatan cukup jelas: pemangsa mengurangkan populasi mangsa, yang membolehkan mangsa yang lebih kecil, tetapi kuat, untuk terus hidup dan membiak.

Walau bagaimanapun, kertas penyelidikan baharu oleh pakar biologi Universiti Notre Dame Gary Belovsky yang diterbitkan dalam jurnal Ecology Letters menunjukkan bahawa hubungan pemangsa-mangsa adalah jauh lebih kompleks daripada apa yang difikirkan.

Kertas ini timbul daripada kajian perintis Belovsky, yang juga merupakan pengarah Pusat Penyelidikan Alam Sekitar Notre Dame (UNDERC), yang telah menjalankan kajian berkenaan populasi belalang sejak tahun 1978 di Montana's National Bison Range, yang kini merupakan lokasi untuk salah satu program kebangsaan sarjana muda UNDERC.

Belovsky menjalankan eksperimen untuk menilai bagaimana tindak balas dan tingkah laku belalang untuk pemangsa burung yang menjejaskan survival belalang dan reproduksi kepada kepadatan populasi belalang yang berbeza. Satu siri sangkar yang mengandungi belalang telah diletakkan dalam khemah yang dibina dengan jaring, mewujudkan kawasan "tiada ancaman" kerana reka bentuk yang menghalang burung daripada menghampiri sangkar belalang. Set kedua sangkar dibuat sebagai kawasan "ancaman" kerana membenarkan burung mencari makanan di sekitar sangkar dan "menakutkan" belalang di dalam sangkar.

Penyelidikan menunjukkan bahawa tingkah laku belalang berubah dengan ancaman pemangsa, yang mengurangkan populasi belalang, dan ini adalah jelas kepada semua spesis belalang. Perubahan tingkah laku dengan ancaman pemangsa meningkat survival belalang pada kepadatan populasi yang rendah, kerana makanan yang disediakan hanya mencukupi untuk menampung kepadatan populasi yang rendah.

Belovsky berkata, "ketersediaan sumber mungkin perlu dipertimbangkan apabila menilai bagaimana mangsa melakukan perubahan tingkah laku dengan ancaman pemangsa mempengaruhi kependudukan dan makanan dalam jaringan dinamik."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar