Kamis, 28 Juni 2012

Padi SRI - SRI vs SRI organik

Penyediaan dan penggunaan baja organik untuk SRI tidak mudah dilakukan oleh kebanyakan petani, walaupun ia mempunyai manfaat tambahan. Apabila LaulaniƩ merumuskan metodologi SRI pada tahun 1983 di Madagascar, menggunakan baja organik bukan merupakan sebahagian daripada sistem. Baja kimia hanya digunakan kerana dipercayai dapat meningkatkan hasil yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun, apabila kerajaan menukar dasar dan subsidi baja pertanian dihapuskan, LaulaniƩ mula menggunakan baja organik supaya petani miskin dan marginal tidak akan ketinggalan di belakang. Ternyata bahawa baja organik boleh memberikan hasil yang lebih tinggi, dan sudah tentu memberi pulangan lebih tinggi bagi pendapatan tunai bersih.

SRI telah dibangunkan secara empirik dan secara berperingkat (LaulaniƩ, 1993). Sehubungan itu, amalan ini akan responsif terhadap situasi yang berubah-ubah. Untuk memudahkan penyebaran SRI, adalah amat penting bahawa cadangan amalan SRI dapat memenuhi keperluan petani dan diterima oleh mereka. Oleh itu SRI dikembangkan menggunapakai pendekatan langkah-demi-langkah seperti berikut:

SRI - Peringkat awal bagi SRI, berikutan konsep asal SRI pemindahan anak benih tunggal, menggunakan anak benih yang sangat muda, dengan jarak yang lebih luas, mengaplikasikan pengairan berselang kering-basah, dan menggunakan kuantiti baja kimia yang sedikit.

SRI Organik - peringkat SRI yang lebih maju, menggunakan amalan asal SRI tetapi hanya bergantung kepada penggunaan baja organik dan pestisid organik.

Sesetengah petani akan bergerak dengan pantas ke peringkat yang lebih maju, manakala ada yang akan sentiasa dengan peringkat pertama. Ini akan menjadi perkara pilihan: bagaimana mereka mahu menggunakan masa dan sumber. Walau bagaimanapun, kini wujud beberapa tekanan dan insentif yang akan membuat SRI organik menjadi lebih menarik kepada petani. Membina kesuburan tanah dengan amalan organik dapat memperbaiki struktur tanah dan menjadikan tanaman lebih tahan kepada tekanan biotik dan abiotik serta meningkatkan keupayaan bagi penyerapan air dan pegangan air. Ini akan menggalakkan petani dari masa ke masa untuk bergerak ke arah pengurusan yang lebih intensif dan cekap di dalam pengurusan tanaman, tanah, air, dan nutrien dalam kaedah yang membuat tanaman mereka lebih berdaya tahan serta lebih produktif dan menguntungkan. Disamping itu juga, jika permintaan pengguna untuk beras yang bebas bahan kimia terus berkembang dan harganya meningkat, ini juga akan mempercepatkan proses peralihan dari tanaman padi yang bergantung kepada bahan kimia kepada tanaman padi secara organik. SRI organik mempunyai masa depan yang cerah, walaupun agak sukar untuk diaplikasikan oleh sesetengah petani.

Kaedah SRI tidak harus dianggap seperti inovasi teknologi pertanian konvensional, tetapi sebagai sistem penanaman secara keseluruhan yang melibatkan integrasi pembolehubah teknikal, pengurusan, sosial dan pertanian:
  • Infrastruktur pengairan yang baik adalah penting bagi operasi dan penyelenggaraan yang cekap.
  • Pengurusan dan pengoperasian skim pengairan yang cekap adalah penting untuk memastikan penyertaan petani yang baik untuk memudahkan perkongsian air dan pengairan bersela.
  • Kumpulan petani yang kuat dan bertenaga, berinteraksi secara dinamik dan mengambil bahagian dalam operasi dan pengurusan sistem utama, adalah penting untuk memperkenalkan teknik pengairan bersela.
  • Petani yang bermotivasi adalah penting, dengan tahap kemahiran pertanian dan kesedaran terhadap inovasi dan peningkatan hasil yang tinggi. Jika tidak, amalan pertanian konservatif akan berterusan, dan amalan tradisi akan terus digunakan.
Pengembangan kaedah SRI mungkin menjadi yang paling cepat dan paling berjaya di kawasan di mana faktor-faktor yang tersenarai di atas wujud. Proses ini harus didorong dan dipacu oleh petani dan harus dibangunkan dengan keadaan yang petani selesa dengannya. Sistem ini perlu digalakkan untuk disesuaikan dengan keadaan tempatan. Pengalaman di negara-negara lain telah menunjukkan bahawa pengenalan SRI sendiri membantu meningkatkan motivasi petani dan keinginan mereka untuk mempelajari pengetahuan dan kemahiran baharu. Apabila mereka melihat bahawa amalan mereka sebelum ini, di mana mereka telah begitu yakin, perubahan kepada kaedah SRI telah membuka mata mereka. Juga, perlu ada lebih banyak medan ujian berterusan atau penyelidikan. Publisiti kempen berterusan dengan poster, ceramah, dan cara komunikasi yang lain juga diperlukan, bukan sahaja di peringkat ladang, tetapi di semua peringkat kerajaan, kebangsaan dan serantau yang terlibat dalam penanaman padi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar