Senin, 04 Juni 2012

Hari Alam Sekitar Sedunia

Hari Alam Sekitar Sedunia, World Environment Day (WED) disambut setiap tahun pada 5 Jun untuk meningkatkan kesedaran global mengenai keperluan untuk mengambil tindakan alam sekitar yang positif. Ia dikendalikan oleh Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP). Ia adalah hari yang mana Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Alam Sekitar Manusia bermula. Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Alam Sekitar Manusia diadakan 5-16 Jun 1972. Ia telah ditubuhkan oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1972. Hari Alam Sekitar Dunia pertama adalah pada tahun 1973. Hari Alam Sekitar Sedunia dihoskan setiap tahun oleh bandar yang berbeza dengan tema yang berbeza dan diperingati dengan pameran antarabangsa pada 5 Jun. Hari Alam Sekitar Sedunia diadakan pada musim bunga di Hemisfera Utara dan musim luruh di Hemisfera Selatan. Hari Alam Sekitar sama seperti Hari Bumi.

Tema sambutan hari Alam Sekitar Sedunia tahun ini ialah Green Economy: Does it include you? Program Alam Sekitar PBB mentakrifkan Ekonomi Hijau sebagai satu keputusan dalam ekuiti untuk memperbaiki kesejahteraan manusia dan sosial, pada masa yang sama mengurangkan risiko alam sekitar dan ancaman ekologi. Dalam ungkapan yang mudah, ekonomi hijau boleh dianggap sebagai salah satu kaedah yang rendah karbon, penggunaan sumber yang cekap dan melibatkan sosial. Secara praktikalnya, Ekonomi Hijau menggalakkan pertumbuhan dalam pendapatan dan pekerjaan yang didorong oleh pelaburan awam dan swasta yang mengurangkan pengeluaran karbon dan pencemaran, meningkatkan kecekapan tenaga dan sumber, dan mengelakkan kehilangan biodiversiti dan perkhidmatan ekosistem. Pelaburan-pelaburan ini perlu untuk dimangkinkan dan disokong oleh reformasi polisi, perbelanjaan dasar awam yang disasarkan, dan perubahan peraturan. Tetapi apakah semua ini bermakna untuk anda? Jika Ekonomi Hijau adalah berkenaan ekuiti sosial dan apa sahaja yang terangkum di dalamnya, maka secara teknikalnya ia adalah semua tentang anda!

Apakah cara yang mudah bagi kita menyelamatkan alam sekitar? Tutup semua suis peralatan elektrik yang anda tidak gunakan kerana terdapat beberapa peralatan elektrik tetap menggunakan elektrik dalam keadaan mod sedia (standby mode). Menjimatkan elektrik dapat mengurangkan jejak karbon (carbon footprint) dalam alam sekitar kita. (Klik infografik di bawah untuk paparan lebih besar).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar