Rabu, 24 Agustus 2011

Padi SRI - ke arah pengurusan air yang lestari

Tanah yang sentiasa digenangi air akan mempunyai masalah kekurangan oksigen. Seperti yang pernah ditulis sebelum ini, "tambiazana" atau kepingan bewarna perang kemerahan yang timbul di atas air sawah merupakan petunjuk bahawa tanah sawah mengalami keracunan ferum akibat kekurangan oksigen kerana terendam lama di dalam air. Tanah hidromofik yang mempunyai kandungan gambut yang tinggi lebih kritikal. Tanah jenis ini tidak sepatutnya dibanjiri air kerana kebanyakan oksigen dalam tanah ini digunakan oleh organisma dalam tanah untuk mengurai bahan organik.

Pesawah padi di seluruh dunia termasuk di negara ini merupakan mangsa kepada kepercayaan universal "air ialah nutrien utama untuk padi". Dengan kepercayaan ini, mereka akan melakukan yang terbaik untuk mengekalkan air dalam sawah - membina ban di sekeliling sawah untuk menakung air, mengambil air yang lebih dari keperluan, mengepam air dari parit dan menakung dalam sawah semaksimum mungkin. Akibatnya, tanaman padi sentiasa berada dalam "kelemasan". Lebih menyulitkan keadaan, tanaman padi ditanam rapat dan padat menyebabkan persaingan diantara tanaman padi itu sendiri untuk air, nutrien dan cahaya serta menyukarkan tanaman untuk memberi prestasi terbaik.

Dalam satu kertas yang ditulis oleh Pinar Keskin : Thirsty Factories, Hungry Farmers, petani di seluruh dunia menggunakan 70 hingga 80 peratus air untuk pertanian dan dalam tempoh tiga dekad yang lalu, kekurangan air telah menimbulkan isu besar akibat daripada tekanan populasi, pengeluaran pertanian dan perindustrian di negara-negara membangun. Menurut IRRI (1997), lebih 90 peratus padi ditanam dan dimakan oleh negara-negara membangun di Asia, dimana beras merupakan makanan ruji, dengan lebih 80 peratus pengambilan kalori harian. Padi merupakan tanaman yang intensif air. Bagi mengeluarkan 1 kg padi, 5,000 liter air diperlukan, dua kali ganda jumlah air yang diperlukan oleh tanaman lain. Laporan yang dikeluarkan oleh WWF : Thirsty Crops: Agricultural Water Use and River Basin Conservation, menyenaraikan padi, tebu, kapas dan gandum sebagai tanaman yang "paling dahaga" di 9 lembangan sungai besar yang kaya dengan biodiversiti. Bersama, kempat-empat tanaman ini mewakili 60 peratus kawasan pertanian yang berpengairan di dunia.

Kaedah menanam padi SRI memerlukan tanah sawah yang mempunyai akses kepada saliran yang baik. Sistem pengairan yang baik masih menjadi keutamaan namum dengan kaedah SRI yang lebih kepada teknik pengurusan air dan tanah yang lebih cekap, air hanya diperlukan untuk melembabkan tanah. Sistem saliran yang dinamakan "the peripheral belt method" diperlukan bagi menyalirkan air keluar dari petak sawah melalui beberapa bahagian.

Pengairan dengan air yang sangat minimum sememangnya merisaukan mereka yang skeptikal dengan sistem ini. Sawah padi tanpa air bukannya sawah padi. Amalan biasa menaikkan air 5 hingga 10 cm selepas menanam dipraktikkan oleh petani (gambar kiri). Melalui kaedah SRI, prinsip yang digunakan ialah memberi pengairan sekadar cukup untuk melembabkan tanah bagi memberi keadaan aerobik pada tanah dan tanaman. Hujan boleh digunakan secara efektif bagi mengairi tanaman. Tanaman padi boleh hidup tanpa dibanjiri air. Kaedah SRI membenarkan akar adventitious serta persekitaran mikrobialnya mendapat akses kepada oksigen. Petani tidak perlu bimbang dengan keadaan tanah merekah kerana akar padi yang ditanam dengan kaedah SRI boleh mencari air jauh ke dalam tanah. Pada peringkat tillering dimana perkembangan vegetatif tidak begitu aktif hanya sedikit air diperlukan. Peningkatan air di dalam tanah melalui tekanan kapilari akan mengeringkan rongga tanah - sangat penting dimana air akan diganti dengan udara. Apabila hujan, air akan menekan udara ke dalam tanah dan oksigen akan bertambah di dalam tanah. Ini akan membantu perkembangan akar dan meningkatkan jumlah keluasan akar (untuk mencari dan mendapatkan air).

Selain SRI, sesetengah sistem yang memperkenalkan teknik menjimatkan air seperti menanam dalam air yang cetek atau tepu air (SSC) dan kitaran berselang kering dan basah (AWD) mampu mengurangkan input air 40 hingga 70% tanpa mengurangkan hasil pengeluaran seperti yang telah ditulis di sini. Dalam beberapa eksperimen menggunakan kaedah SRI, mengurangkan jumlah air boleh meningkatkan hasil dan kecekapan guna air pada tanaman padi.

Dalam menguruskan sistem pengeluaran pertanian yang sentiasa dahaga ini, teknik pengurusan tanaman dan air yang betul perlu diamalkan oleh petani. Kaedah SRI berkembang dengan inovasi petani dan kaedah "trial and error" oleh petani. Apa yang penting, keyakinan dalam kaedah ini.

Kaedah SRI mempromosi perubahan dalam pengurusan air yang cetek, kering dan lembab. Empat kebaikan kaedah ini; pertama pengudaraan tanah diperbaiki dan oksigen yang cukup dapat dibekalkan. Kedua, kesuburan tanah diubah dan dipulihara oleh air, menjadikan persekitaran tanah diperbaiki. Ketiga, iklim setempat pada tanah diperbaiki, menjadikan penyakit dan perosak tidak dapat merebak. Keempat, memperbaiki struktur tanah dan "hard pan" kerana tanah tidak berada dalam keadaan ditenggelami air sepanjang masa. Dalam strategi pengurusan air sawah ke arah kecekapan guna air oleh tanaman padi, mengurangkan air bertakung dalam petak sawah, cukup sekadar melembabkan tanah; dapat mengurangkan tekanan hidrostatik. Ini bermakna air tidak akan ditekan oleh tekanan hidrostatik dan hilang melalui resapan, sesapan dan perkolasi.

Di masa akan datang, kekurangan air untuk pertanian akibat persaingan dengan penggunaan domestik dan perubahan iklim akan menjejaskan petani. Berubah kepada pengurusan air yang lestari melalui kaedah SRI dapat membantu petani menghadapi masalah kekurangan air dan terus mengeluarkan hasil yang menguntungkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar