Sabtu, 27 Agustus 2011

Cabaran Getir Dunia Dalam Menghadapi Kemelesetan Ekonomi Makanan

Sambungan daripada entri: Geopolitik Baharu Untuk Makanan

Di dalam era bekalan makanan dunia yang semakin mengecil, kemampuan untuk mengembangkan pengeluaran makanan dengan pantas menjadi satu bentuk baharu yang memanfaatkan geopolitik, dan negara-negara akan berebut untuk mendapatkan kepentingan parokial mereka sendiri bagi perbelanjaan barangan keperluan asas mereka.

Tanda-tanda awal masalah ini datang pada tahun 2007, apabila petani mula menghadapi kesukaran memenuhi pertumbuhan dalam permintaan global bagi bijirin. Harga bijirin dan kacang soya mula naik, tiga kali ganda menjelang pertengahan 2008. Sebagai tindak balas, banyak negara-negara pengeksport cuba untuk mengawal kenaikan harga makanan domestik dengan menghadkan eksport. Antaranya ialah Rusia dan Argentina, dua pengeksport gandum terkemuka. Vietnam, pengeksport beras kedua, mengharamkan eksport sepenuhnya untuk beberapa bulan pada awal 2008. Begitu juga beberapa pengeksport gandum lain yang lebih kecil.

Apabila satu persatu sekatan eksport dilakukan pada tahun 2007 dan 2008, negara mengimport mulai panik. Tidak lagi dapat bergantung kepada pasaran untuk membekalkan bijirin yang mereka perlukan, beberapa negara telah mengambil langkah cuba untuk berunding bagi mendapatkan bekalan jangka panjang melalui perjanjian dengan negara-negara pengeksport. Filipina, misalnya, merundingkan perjanjian tiga tahun dengan Vietnam untuk 1.5 juta tan beras setahun. Satu delegasi dari Yemen mengembara ke Australia dengan matlamat yang sama, tetapi hampa. Dalam pasaran, pengeksport keberatan untuk membuat komitmen jangka panjang.

Kerana bimbang kemungkinan tidak mampu untuk membeli gandum yang diperlukan daripada pasaran, beberapa negara kaya, yang diketuai oleh Arab Saudi, Korea Selatan dan China, mengambil langkah luar biasa pada tahun 2008 membeli atau menyewa tanah di negara-negara lain yang menanam bijirin untuk mereka. Kebanyakan pengambilalihan tanah ini berlaku di Afrika, di mana sesetengah kerajaan memajak tanah pertanian kurang daripada $1 bagi setiap ekar setahun. Antara destinasi utama adalah Ethiopia dan Sudan, negara-negara di mana berjuta-juta orang menerima bantuan makanan dari Program Makanan Sedunia PBB. Kerajaan kedua-dua negara ini didapati bersedia untuk menjual tanah kepada kepentingan asing walaupun rakyat mereka sendiri lapar - sesuatu yang menyedihkan untuk kepimpinan mereka.

Menjelang penghujung 2009, banyak perjanjian pengambilan tanah berjaya dirunding, sesetengahnya melebihi satu juta ekar. Analisis Bank Dunia pada 2010, dilaporkan bahawa sejumlah hampir 140 juta ekar terlibat dalam "rampasan tanah" ini - kawasan yang melebihi keluasan tanah pertanian yang dikhaskan untuk jagung dan gandum digabungkan di Amerika Syarikat. Pengambilalihan itu juga biasanya melibatkan hak air, yang bermaksud bahawa tanah dirampas berpotensi menjejaskan semua negara yang berada di hilir. Mana-mana air yang diekstrak dari lembangan Sungai Nil di bahagian atas (hulu) untuk mengairi tanaman di Ethiopia atau Sudan, misalnya, kini tidak sampai ke Mesir, menjadikan politik air yang menambah bilangan negara baharu untuk berunding dengan Mesir.

Potensi konflik - bukan hanya sekadar konflik air. Banyak tawaran tanah ini telah dibuat secara rahsia, dan dalam kebanyakan kes, tanah yang terlibat yang digunakan oleh penduduk kampung telah dijual atau disewa. Penduduk kampung yang telah mengerjakan tanah ini untuk pertanian tidak dibawa berunding. Dan disebabkan pada kebiasaannya tiada hak milik tanah yang formal dalam kampung yang terpencil, terutama sekali di negara membangun, petani yang kehilangan tanah mereka tidak mempunyai sokongan untuk membawa kes mereka ke mahkamah. Wartawan John Vidal, yang menulis dalam Britain Observer, memetik kata-kata Nyikaw Ochalla dari rantau Gambella Ethiopia: "Syarikat asing yang tiba dalam jumlah yang besar, menafikan hak rakyat untuk tanah yang mereka telah gunakan selama berabad-abad tanpa berunding dengan penduduk asli. Urus janji tersebut telah dilakukan secara rahsia. Satu-satunya perkara yang rakyat tempatan lihat ialah orang asing yang datang dengan traktor untuk menakluk tanah air mereka."

Permusuhan setempat terhadap rampasan tanah mula terjadi. Pada tahun 2007, kerana harga makanan telah mula meningkat, China telah menandatangani perjanjian dengan Filipina untuk pajakan 2.5 juta ekar tanah yang dijadualkan untuk tanaman makanan yang akan dihantar ke China. Apabila maklumat ini bocor, bantahan awam - kebanyakan dari petani Filipina - memaksa Manila menggantung perjanjian tersebut. Perkara yang sama menggegarkan Madagascar, di mana sebuah firma dari Korea Selatan, Daewoo Logistic, telah diberi hak untuk lebih daripada 3 juta ekar tanah. Perjanjian itu membantu menyemarakkan kemarahan politik yang menumbangkan kerajaan dan memaksa pembatalan perjanjian tersebut.

Bukan sahaja tawaran ini berisiko, tetapi pelabur asing yang mengeluarkan makanan di negara yang dipenuhi orang yang lapar menghadapi satu lagi soalan politik bagaimana untuk membawa gandum keluar. Adakah penduduk kampung akan membenarkan trak yang sarat dengan gandum yang menuju ke bandar pelabuhan apabila mereka sendiri boleh berada di ambang kebuluran? Di negara-negara di mana penduduk kampung telah kehilangan tanah mereka dan mata pencarian mereka berpotensi untuk mengalami ketidakstabilan politik. Konflik dengan mudah boleh terjadi diantara pelabur dengan negara-negara tuan rumah.

Pengambilalihan ini merupakan pelaburan yang berpotensi dalam bidang pertanian bagi negara-negara membangun dengan jumlah yang dianggarkan sebanyak $50 bilion. Tetapi ia mungkin mengambil masa bertahun-tahun untuk merealisasikan sebarang keuntungan daripada pengeluaran yang besar. Infrastruktur awam bagi pertanian moden yang berorientasikan pasaran belum lagi wujud dalam kebanyakan Afrika. Di sesetengah negara, ia akan mengambil masa bertahun-tahun hanya untuk membina jalan raya dan pelabuhan yang diperlukan untuk membawa masuk input pertanian seperti baja dan mengeksport produk ladang. Selain itu, pertanian moden memerlukan infrastruktur sendiri: bangsal mesin, kelengkapan pengeringan bijirin, silo, bangsal penyimpanan baja, kemudahan penyimpanan bahan api, pembaikan peralatan dan perkhidmatan penyelenggaraan, pam pengairan dan tenaga untuk kuasa pam. Secara keseluruhannya, pembangunan tanah pertanian yang diperolehi akan memerlukan masa yang lama.

Jadi berapa banyak pelaburan ini akan meningkatkan pengeluaran makanan dunia? Kita tidak tahu, tetapi analisis Bank Dunia menunjukkan bahawa hanya 37 peratus daripada projek-projek ini akan dikhaskan untuk tanaman makanan. Kebanyakan tanah yang dibeli setakat ini akan digunakan untuk menghasilkan biofuel dan lain-lain tanaman industri.

Walaupun beberapa projek-projek ini akhirnya meningkatkan produktiviti tanah, tetapi siapakah yang akan mendapat manfaat? Jika hampir semua input peralatan ladang, baja, racun perosak, benih dibawa masuk dari luar negara dan jika semua output dihantar keluar negara, ia akan menyumbang sedikit kepada ekonomi negara tuan rumah. Pada tahap terbaik, penduduk tempatan boleh mencari kerja sebagai buruh ladang, tetapi dalam operasi yang banyak menggunakan jentera, pekerjaan akan menjadi kurang. Paling teruk, negara-negara miskin seperti Mozambique dan Sudan akan dibiarkan dengan kekurangan tanah dan air untuk memberi makan kepada penduduk mereka yang lapar. Setakat ini rampasan tanah telah menyumbang lebih kepada pergolakan berbanding pengembangan pengeluaran makanan.

Dan jurang negara kaya dan negara miskin ini boleh menjadi lebih ketara dan tidak lama lagi. Menjelang bulan Januari, peringkat baharu dalam perebutan di kalangan negara pengimport makanan mula terungkap apabila Korea Selatan, yang mengimport 70 peratus keperluan gandum mereka, mengumumkan bahawa ia telah mewujudkan entiti baru awam-swasta yang akan bertanggungjawab untuk mendapatkan sebahagian daripada bijirin ini. Dengan menubuhkan pejabat di Chicago, rancangan ini adalah untuk memintas firma perdagangan antarabangsa yang besar dengan membeli gandum terus dari petani AS. Mereka boleh menandatangani kontrak penghantaran selama bertahun-tahun dengan petani, bersetuju untuk membeli gandum, jagung atau kacang soya dengan kuantiti yang ditetapkan dan pada harga tetap.

Negara pengimport lain tidak akan berdiam diri apabila Korea Selatan cuba untuk mengikat sebahagian tuaian bijirin Amerika Syarikat (AS) walaupun sebelum ia sampai ke pasaran. Usaha Korea Selatan tidak lama lagi akan disertai oleh China, Jepun, Arab Saudi, dan lain-lain pengimport utama. Walaupun fokus awal Korea Selatan ialah Amerika Syarikat, sebagai pengeksport bijirin terbesar di dunia, mereka boleh mempertimbangkan tawaran pembrokeran dengan Kanada, Australia, Argentina, dan lain-lain pengeksport utama. Ini sedang berlaku kerana China mungkin di ambang memasuki pasaran AS sebagai pengimport gandum besar-besaran. Dengan 1.4 bilion pengguna China yang semakin mewah mula bersaing dengan pengguna di Amerika Syarikat untuk tuaian bijirin AS, makanan yang murah, yang dilihat sebagai hak kelahiran Amerika, boleh sampai ke penghujungnya.

Tiada siapa yang tahu ke mana persaingan bagi mendapatkan bekalan makanan ini akan pergi, tetapi dunia seolah-olah bergerak jauh dari kerjasama antarabangsa yang berkembang sejak beberapa dekad selepas Perang Dunia II kerana setiap negara mempunyai falsafah mereka sendiri. Nasionalisme makanan boleh membantu meningkatkan bekalan makanan yang selamat bagi negara-negara individu yang mewah, tetapi ia tidak sedikit pun meningkatkan keselamatan makanan dunia. Malah, negara-negara berpendapatan rendah yang dirampas tanah mereka atau mengimport keperluan bijirin mereka mungkin akan melihat kepada keadaan makanan yang merosot.

Selepas kebinasaan daripada dua perang dunia dan kelembapan ekonomi yang membawa kepada Kemelesetan Besar, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) diwujudkan pada tahun 1945, akhirnya menyedari bahawa dalam dunia moden, kita tidak boleh hidup secara berasingan. Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) telah diwujudkan untuk membantu menguruskan sistem kewangan dan menggalakkan kestabilan dan kemajuan ekonomi. Dalam sistem PBB, agensi-agensi khusus dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) memainkan peranan utama di dunia hari ini. Semua ini telah memupuk kerjasama antarabangsa.

Ketika FAO mengumpul dan menganalisis data pertanian global dan menyediakan bantuan teknikal, tidak ada usaha terancang untuk memastikan kecukupan bekalan makanan dunia. Rundingan mengenai perdagangan pertanian di peringkat antarabangsa sehingga baru-baru ini memberi tumpuan kepada akses kepada pasaran, dengan Amerika Syarikat, Kanada, Australia, dan Argentina berterusan menekan Eropah dan Jepun untuk membuka pasaran pertanian mereka yang amat dilindungi. Tetapi pada dekad pertama abad ini, akses kepada bekalan telah muncul sebagai isu utama dunia sebagai peralihan dari era lebihan makanan kepada politik baharu kekurangan makanan. Pada masa yang sama, program bantuan makanan AS yang pernah bekerja untuk menangkis kebuluran di mana-mana telah sebahagian besarnya diganti dengan Program Makanan Dunia PBB (WFP), di mana Amerika Syarikat adalah penderma utama. WFP kini mempunyai operasi bantuan makanan di kira-kira 70 negara dan belanjawan tahunan sebanyak $4 bilion. Presiden Perancis Nicolas Sarkozy - Presiden yang mempengerusikan G-20 - bercadang untuk berurusan dengan kenaikan harga bahan makanan dengan cara membendung spekulasi dalam pasaran komoditi. Walaupun ini mungkin berguna, ia sekadar menganggap gejala krisis makanan yang semakin meningkat kerana kekurangan bekalan, bukan sebab-sebab lain, seperti pertumbuhan penduduk dan perubahan iklim. Dunia sekarang perlu memberi tumpuan bukan sahaja mengikut dasar pertanian, tetapi pada struktur yang mengintegrasikan dengan dasar tenaga, penduduk, dan air, setiap yang secara langsung menjejaskan keselamatan makanan.

Tetapi perkara ini tidak berlaku. Sebaliknya, kekurangan tanah dan air semakin menjadi-jadi, kerana suhu bumi yang meningkat dan keselamatan makanan dunia merosot, menyebabkan geopolitik berada dalam keadaan yang berbahaya kerana krisis kekurangan makanan bakal muncul. Rampasan tanah, rampasan sumber air, dan membeli bijirin terus dari petani di negara-negara pengeksport kini merupakan bahagian penting dalam perjuangan kuasa global untuk keselamatan makanan.

Dengan stok bijirin rendah dan ketidaktentuan iklim, risiko juga meningkat. Kita kini begitu hampir kepada pemecahan dalam sistem makanan yang boleh datang pada bila-bila masa. Sebagai contoh, apa yang akan berlaku jika gelombang haba yang berlaku pada tahun 2010 yang berpusat di Moscow telah sebaliknya berpusat di Chicago. Menggunakan nombor bulat, dengan penurunan 40 peratus di Rusia bagi penuaian kira-kira 100 juta tan gandum (kekurangan sebanyak 40 juta tan gandum), angka ini akan menjadi lebih besar jika berlaku di AS dimana kehilangan sebanyak 160 juta tan . Stok gandum dunia (jumlah tuaian) telah menurun kepada penggunaan hanya 52 hari. Tahap ini akan menjadikan bukan sahaja terendah dalam rekod, tetapi juga berada di bawah 62 hari ketika krisis 2007-2008.

Apa yang akan terjadi? Huru-hara di pasaran bijirin dunia. Harga beras akan naik. Sesetengah negara pengeksport gandum, akan cuba untuk menstabilkan harga makanan dalam negeri, dengan cara menghadkan atau mengharamkan eksport, seperti yang mereka lakukan pada tahun 2007 dan 2008. Berita di TV akan menunjukkan rakaman rusuhan makanan di negara-negara pengimport gandum yang berpendapatan rendah dan laporan kerajaan yang jatuh kerana kelaparan merebak di luar kawalan. Negara-negara pengeksport minyak akan cuba untuk membuat pertukaran barter minyak untuk bijirin, dan pengimport bijirin berpendapatan rendah akan mengalami kesukaran. Dengan kejatuhan kerajaan dan keyakinan dalam pasaran bijirin dunia yang berkecai, ekonomi global telah mula berkecamuk.

Kita mungkin tidak selalu bernasib baik. Yang menjadi isu sekarang ialah sama ada dunia ini boleh memberi tumpuan kepada gejala keadaan makanan yang semakin merosot dan mengatasi punca maalah ini. Jika kita tidak boleh menghasilkan tanaman yang memberi hasil yang lebih tinggi dengan kurang penggunaan air dan memelihara tanah yang subur, banyak kawasan pertanian akan terhenti menjadi produktif. Jika kita tidak boleh bergerak dengan pantas untuk menstabilkan iklim, kita mungkin tidak mampu untuk mengelakkan harga makanan naik. Jika kita tidak boleh mempercepatkan peralihan kepada keluarga yang lebih kecil dan menstabilkan jumlah penduduk dunia, mereka yang kelaparan hampir pasti akan terus berkembang. Ini adalah masa untuk bertindak sebelum krisis makanan tahun 2011 terjadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar