Minggu, 30 Januari 2011

Pakar: Kekurangan Makanan Dunia Mungkin Berlanjutan

Berapa lama ledakan pertanian akan berakhir? Michael Schmitz, seorang pakar ekonomi pertanian dan profesor, menggunakan pangkalan data untuk meramal sejauh mana trend ini akan berlangsung apabila keadaan global berubah seperti mana yang berlaku baru-baru ini. Profesor tersebut mengatakan bahawa kekurangan dan kenaikan harga bukan satu fenomena yang akan berakhir dalam beberapa bulan atau dalam beberapa tahun. Schmitz meramalkan: "Ini boleh berterusan selama dua atau tiga dekad."(Spiegel Online)

Dunia menghadapi kekurangan makanan yang serius "yang tidak mendapat perhatian yang cukup daripada pemimpin global"; pengeluar baja terbesar di dunia memberi amaran apabila Krisis Makanan Global 2008 mula terjadi. Rizab bijirin global "tidak menentu" dan hanya mencukupi untuk penggunaan selama 1.7 bulan mengikut Bill Doyle, Ketua Pegawai Eksekutif PotashCorp. Merupakan individu yang mengaut keuntungan daripada permintaan pertanian dunia, beliau berkata, "kami percaya bahawa kita baru bermula dan penyelesaian terbaik belum lagi muncul." Pertambahan penduduk dunia; terutama sekali di China, India dan lain-lain tempat menambahkan permintaan kepada diet protein tinggi, Doyle menjangkakan pengeluaran global bijian dan kacang soya akan jatuh terus berada di belakang permintaan.

Keselamatan makanan dunia, yang diukur oleh inventori bijian, telah merosot pada tahap terendah sejak rekod bermula pada tahun 1960. Hanya 50 hari inventori (stok) bijirin boleh didapati, berbanding dengan 115 hari pada tahun 2000. Julian Cribb, seorang profesor dari University of Technology Sydney, meramalkan krisis minyak dan kredit akan mengetuk ekonomi dunia; "tiada apa yang boleh dibandingkan dengan ancaman daripada kekurangan makanan global." (Courier-Mail)

Kekurangan air dan tanah pertanian membawa kepada ledakan lebih lama terhadap harga makanan daripada jangkaan, satu amaran yang dikeluarkan oleh laporan pada Disember 2007. Laporan yang diterbitkan oleh Bidwells Agribusiness, perunding yang berpangkalan di UK, berkata ledakan pertanian - sehingga kini didorong oleh permintaan yang semakin meningkat daripada negara membangun dan industri biofuel akan diburukkan lagi oleh kekangan bekalan air dan kekurangan tanah, bersama-sama dengan peningkatan dalam agronomi yang perlahan, akan menjadi faktor utama yang menghadkan pengeluaran makanan. (Financial Times)

Dari tahun 1961 hingga 1970, harga minyak mentah statik pada kira-kira AS $1.80 setong. Berdasarkan kualiti gandum yang dihasilkan di Saskatchewan dalam tempoh 10 tahun, harga purata yang diterima oleh petani adalah $ 1.58 bagi satu bushel (kira-kira 27.2155 kg). Satu tong minyak dan satu bushel gandum mempunyai nilai yang sama dalam tahun 1960-an. Gandum hari ini mungkin melebihi $8/bushel bagi tahun ini, tetapi satu tong minyak dijual pada harga sekitar $90. (Star Phoenix (Canada))

Fenomena La Nina kini menimbulkan risiko besar kepada pengeluaran jagung Amerika Syarikat pada tahun 2008, kata meteorologi dari Iowa State University Elwynn Taylor. Pada penghujung Disember keadaan La Nina telah memenuhi garis panduan khusus yang menunjukkan kemungkinan kemarau pada tahun 2008. "Pada masa ini risiko gabungan menunjukkan 68% di bawah trend hasil jagung AS," kata Taylor. Risiko ini meningkat oleh kelembapan bawah tanah yang tidak cukup, kitaran kemarau 19 tahun, dan kewujudan kemarau di kawasan South Carolina. (Farm Future)

Sepanjang sejarah, manusia akan makan daging dan protein lebih banyak apabila mereka telah menjadi kaya. Ini dipanggil peralihan pemakanan dan ia kini berlaku, dengan cepat, dalam kedua-dua negara paling ramai penduduk di bumi ini - India dan China. Beratus-ratus juta orang kini cukup kaya untuk makan daging berbanding dengan 10 tahun yang lalu. Tim Lang, profesor dalam dasar makanan di London City University, mencatatkan "Saya telah menjangkakan ini selama dua tahun. Sistem makanan sedang memasuki satu tempoh penyusunan semula yang amat penting, yang pertama sejak tahun selepas Perang Dunia Kedua. Kita boleh melihat kembali pada separuh kedua abad yang lalu sebagai era makanan murah. Ia akan menjadi seperti Perang Seratus Tahun, seperti yang kita diajar di sekolah: saat di mana dalam sejarah manusia yang akan hilang dan tidak akan kembali". Sangat menghairankan makanan untuk negara yang kaya adalah murah. Purata isi rumah British membelanjakan 13 peratus daripada pendapatan mereka untuk makanan - lima puluh tahun lalu angka itu ialah 30 peratus. (Guardian Unlimited)

Deutsche Bank bulan lepas meramalkan 2008 akan menjadi satu lagi tahun keuntungan harga komoditi yang kukuh, terutamanya dalam sektor pertanian dan logam berharga. Michael Lewis, Ketua Penyelidikan Komoditi Global di Deutsche Bank, mendapati bahawa perhimpunan dalam sektor pertanian adalah "masih di peringkat awal mereka." Deutsche Bank menjangka harga baru tinggi yang akan dicapai di seluruh sektor, terutama jagung, kapas dan kacang soya. (Wall Street Journal)

Disember 2007, 10,000 penduduk Indonesia melakukan tunjuk perasaan di luar istana presiden di Jakarta selepas harga kacang soya melonjak lebih daripada 50 peratus. Walaupun pergolakan sosial tidak merebak ke negara-negara lain di Asia, kekecewaan pengguna terus meningkat. Harga kacang soya dunia meningkat kepada rekod, sebahagiannya kerana petani di AS dan Asia telah mengembangkan tanaman untuk bekalan industri biofuel. Penuaian yang susut di Amerika Latin dan peningkatan permintaan China telah menambah tekanan harga. (Financial Times)

Tekanan dalam pasaran makanan global telah berkembang begitu sengit, buat pertama kali dalam sejarah, Program Makanan Dunia Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mendapat kesukaran untuk mendapatkan bekalan barang-barang keperluan. Secara khususnya, negara-negara di dunia yang baru muncul kini meletakkan kawalan eksport terhadap makanan seperti gandum untuk memastikan keselamatan makanan bagi penduduk mereka sendiri yang menyebabkan mereka telah enggan untuk melepaskan bekalan ke PBB "Kita tidak pernah menghadapinya sebelum ini" kata pegawai kanan di Forum Ekonomi Dunia di Davos. (Financial Times)

Pengiraan mudah bagi industri biofuel. Untuk mengisi SUV yang mempunyai kapasiti tangki kira-kira 100 liter (26 gelen), pengeluar etanol perlu memproses kira-kira 250 kg gandum. Ini cukup untuk membuat kira-kira 460 kilogram roti, yang mempunyai jumlah nilai pemakanan kira-kira satu juta kilokalori - makanan yang cukup bagi satu orang untuk setahun. (Spiegel Online, New York Times)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar