Jumat, 07 Januari 2011

Kaedah penanaman padi

Kaedah tabur terus

Sistem tanaman secara tabur terus terbahagi kepada dua iaitu serak basah (menabur dalam air) dan serak kering. Tabur terus serak basah diamalkan secara meluas sekarang. Benih yang telah bercambah ditabur terus ke kawasan sawah dalam keadaan tepu air. Tanah hendaklah terlebih dahulu disisir untuk membuat alur agar benih tidak dihanyutkan air. Bagi serak kering pula, biji benih pra cambah ditabur ke kawasan sawah kering selepas penyediaan tanah.

Serak kering


Serak basah



Kaedah mengubah menggunakan jentera menanam

Media semaian disediakan dengan campuran 50% sekam padi terbakar dan tebal media ialah 2-2.5 cm dipadatkan. Benih terpilih direndam selama 24 jam dan ditoskan selama 48 jam untuk memudahkan percambahan. Benih pracambah ditabur dalam kotak semai khas dengan kadar 200 g/kotak. Semaian dibiar bercambah 2-3 hari dan kemudian dipindah ke rak takungan untuk direndam. Semaian dijaga sehingga 15 hari atau tinggi semaian diantara 15-20 cm sebelum diubah dengan jentera penanam. Sebelum menanam, tanah hendaklah diratakan dengan sempurna supaya penanaman dan kawalan air dapat dijalankan. Selepas selesai menanam, air akan dinaikkan ke paras 2.5 hingga 5 cm.



Kaedah SRI (System of Rice Intensification)

Bagi kaedah SRI, anak padi pada usia muda 8-12 hari yang mempunyai 2 daun dan benih yang masih melekat di akar dipindahkan ke sawah. Tanah perlu diratakan dengan sempurna, dan dimasukkan air cukup sekadar tepu sahaja. Penanda akan dibuat bagi menanam anak benih. Anak benih akan ditanam dalam bentuk kotak dengan jarak yang luas. Hanya satu sahaja anak benih bagi setiap titik penanda. Sawah dibiarkan tepu selama 45 hari dan air akan dinaikkan ke paras 2.5 hingga 5 cm sehingga 90 hari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar