Kamis, 26 Juli 2012

Pendekatan servis ekosistem untuk keselamatan air dan makanan

Laporan ringkas ini boleh dimuat turun di sini
Laporan penuh boleh dimuat turun di sini

Dengan pertambahan populasi dunia sebanyak 9 billion menjelang 2050, peningkatan impak perubahan iklim dan penggunaan sumber air dan ekosistem untuk pengeluaran makanan menjadikan cabaran kepada keselamatan makanan menjadi semakin meruncing. Sistem pengeluaran pertanian perlu dikenalpasti dan diuruskan bersama dengan jaringan agroekosistem yang berpotensi untuk pelbagai kegunaan. Pendekatan ini memerlukan anjakan asas dalam perspektif dan pemahaman yang lebih mendalam kepentingan ekonomi ekosistem yang besar dan sesuai dengan perkhidmatan yang mereka sediakan. Servis ekosistem perlu digunakan dengan kaedah yang mampan bagi membantu memenuhi keperluan makanan dan air kepada manusia. Sebagai contoh, agroekosistem yang diurus dengan baik bukan sahaja menyediakan makanan, serat dan produk haiwan, mereka juga menjana perkhidmatan seperti tebatan banjir, aliran masuk air bawah tanah, kawalan hakisan dan habitat tumbuh-tumbuhan, burung, ikan dan haiwan lain. Ia juga memerlukan kerjasama antara sektor, kerana melibatkan perubahan dasar dan amalan.


Syor-syor yang disintesiskan menunjuk ke arah kelestarian masa depan yang memerlukan pendekatan bersepadu bagi menguruskan agroekosistem pelbagai guna dalam landskap atau lembangan sungai. Ekosistem ini sama ada tanah lembap atau hutan, tanah gersang atau sawah padi mewakili masa depan keselamatan makanan dan daya tahan terhadap kejutan di samping menawarkan jalan ke arah mencapai Matlamat Pembangunan Milenium (MDG) dan seterusnya ke hadapan.

Untuk berkongsi sumber terhad dan menghadkan alam sekitar kerosakan, ia adalah penting untuk menghadkan penggunaan air di masa hadapan. Laluan penting untuk pertumbuhan makanan yang mencukupi dengan air yang terhad adalah untuk meningkatkan produktiviti air di dalam kawasan pengairan dan luar pengairan, haiwan ternakan dan akuakultur; meningkatkan pengurusan air dalam kawasan luar pengairan yang berhasil rendah; perubahan corak penggunaan makanan dan (mungkin) membolehkan perdagangan air di antara negara yang kaya dan dan kawasan air yang terhad. Meningkatkan kecekapan penggunaan air bagi tanaman, ternakan dan pengeluaran akuatik, disamping mengekalkan fungsi sumber air dalam konteks peningkatan permintaan untuk makanan dan tenaga, adalah cabaran sebenar. Pertimbangan bagi pelbagai fungsi ekosistem dalam pengairan dan luar pengairan adalah penting, seperti tadbir urus air yang berkesan pada skala yang berbeza dan sesuai bagi membantu memastikan penggunaan sumber air yang mampan.


Laporan sintesis ini tidak datang secara berasingan. Ia juga merupakan satu sumbangan kepada kerja yang lebih luas UNEP dengan kerjasama Ekonomi Ekosistem dan Biodiversiti (TEEB) dan peralihan kepada rendah karbon, sumber cekap ekonomi hijau bagi mencapai matlamat pembangunan yang mampan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar