Senin, 07 Mei 2012

Tiga teras dalam kejuruteraan ekologi untuk tanaman padi


Ekosistem padi, terutama di kawasan tropika, biasanya kaya dengan kepelbagaian pemangsa dan parasitoid. Memandangkan habitat di sawah padi merupakan habitat yang tidak kekal, kebanyakan spesies perosak yang boleh menyebabkan kerosakan dan kerugian hasil yang ketara adalah pendatang. Kebanyakan spesis perosak ini juga merupakan perosak yang khusus, monophagous atau oligophagous (mempunyai perumah yang terhad). Pengkhususan dalam pemakanan ini boleh dikekang dengan ketersediaan perumah tempatan. Tetapi spesies perosak yang lebih berjaya mengatasi masalah ini dengan berhijrah, baki dalam habitat padi untuk hanya dua atau tiga generasi, memiliki kepelbagaian genetik yang tinggi untuk mengatasi perubahan dalam tumbuhan perumah melalui adaptasi dan evolusi dan kapasiti pembiakan. Bena perang adalah perosak yang dimaksudkan itu (baca Teori Pemilihan r/K Bena Perang). Di bawah keadaan biasa yang tidak terganggu, kapasiti pembiakan perosak dikawal oleh keseimbangan biodiversiti kerana wujudnya komuniti musuh semulajadi. Oleh itu, strategi pengurusan perosak yang pintar dan mampan akan memberi tumpuan kepada memaksimumkan perkhidmatan musuh semulajadi ini. Semburan racun secara profilaktik adalah tidak bijak dan tidak mampan dan harus dielakkan kerana mereka mendatangkan lebih banyak mudarat.

Teras 1 - Penggunaan racun yang terkawal dan mengelakkan semburan awal musim.
Aplikasi racun serangga pada awal musim dalam tempoh 40 hari pertama selepas menyemai diketahui mempunyai sedikit atau tiada kesan ke atas hasil. Racun serangga digunakan sebagai profilaktik atau untuk mengawal ulat pelipat daun dan pyrethroid. Biasanya racun serangga yang digunakan mempunyai ketoksikan tinggi kepada hymenopteran. Semburan itu mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan, dengan memusnahkan musuh semulajadi dan fauna akuatik. Telah terbukti bahawa semburan awal mengurangkan rantaian makanan dan mengganggu hubungan pemangsa-mangsa.

Teras 2 - Membina populasi predator ke atas perosak.
Saintis dari negara China menggelar banyak spesies artropod yang tinggal di air sawah padi sebagai "serangga neutral". Settle et al (1996) mula-mula mencadangkan idea bahawa serangga ini adalah sebenarnya tidak neutral, kerana mereka boleh menjadi mangsa alternatif bagi pemangsa dan kebanyakan mereka adalah pemangsa itu sendiri. Oleh itu, pada peringkat awal tanaman, serangga neutral adalah amat penting dan perlu dipelihara. Walau bagaimanapun, penyemburan racun serangga pada tempoh awal tanaman menjejaskan serangga akuatik neutral. Di samping itu kebanyakan petani menggunakan penyembur yang tidak mempunyai kawalan semburan titisan yang mencukupi dan dengan itu kebanyakan bahan aktif tertumpu ke dalam air di dalam sawah padi. Di plot eksperimen apabila penggunaan racun serangga menurun sebanyak 95%, kepelbagaian spesis akuatik meningkat 5 kali ganda.

Teras 3 - Menggalakkan parasitoid dan predator dengan menyediakan makanan (nektar) dan perlindungan.
Teras ketiga menekankan penyediaan sumber, tempat tinggal dan makanan bagi musuh semulajadi - terutama sekali yang "pakar". Ini boleh dicapai dengan menanam tumbuhan berbunga di atas ban (baca: Benarkan alam semulajadi untuk mengawal perosak). Di China apabila tumbuh-tumbuhan yang kaya dengan nektar yang ditanam di atas ban, banyak spesis parasitoid yang meningkat. Salah satu spesis tanaman berbunga yang dikenalpasti meningkatkan kecekapan pencarian parasitod ialah bunga bijan (sesame flower). Kebanyakan parasitoid adalah hymenopteran dan dengan itu racun serangga toksik kepada lebah dan order Hymenoptera secara umumnya perlu dielakkan.

Tiga teras dijelaskan merupakan penggabungan ekologi, telah menunjukkan kejayaan dalam sistem tanaman lain dan yang paling penting bukti-bukti empirikal yang terdapat daripada penyelidikan. Mengurangkan penggunaan racun serangga sangat perlu, mempromosikan perkhidmatan ekosistem kawalan biologi semulajadi melalui bahan organik dan meningkatkan dan memperkayakan ban sawah dan lain-lain kawasan sekitar dengan tumbuhan berbunga yang kaya dengan nektar dengan ketara boleh mencegah wabak bena perang dan perosak tanaman padi. Amalan yang memberi tumpuan kepada pemuliharaan biodiversiti, meningkatkan perkhidmatan ekosistem dan mengelakkan pencemaran akan membina daya tahan dalam sistem pengeluaran.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar