Jumat, 11 Mei 2012

Meningkatkan kawasan yang mesra predator dapat mengurangkan kos petani

Mempunyai habitat semulajadi dalam kawasan pertanian yang menyokong ladybug (kumbang kura-kura) boleh membantu meningkatkan kelebihan mereka dalam tanaman dimana mereka mengawal perosak dan membantu petani mengurangkan kos, menurut kajian Michigan State University (MSU).


Ladybug dan lain-lain serangga pemangsa yang memakan perosak tanaman, menyelamatkan petani kira-kira AS$4.6 bilion setahun untuk racun serangga. Tumbuhan bukan tanaman menyediakan serangga pemangsa ini makanan dan rumah, membantu mereka untuk hidup dan membesar di kawasan di mana mereka diperlukan. Dalam usaha untuk meningkatkan manfaat daripada serangga pemangsa, penyelidik telah menanam tumbuhan berbunga di sepanjang pinggir kawasan tanaman.

Habitat semulajadi menyediakan sumber makanan penting dan tempat tinggal dan lebih penting sekali untuk kawalan serangga, kata Megan Woltz, MSU pelajar kedoktoran dan pengarang bersama kajian yang muncul dalam isu semasa jurnal Agriculture, Ecosystems and Environment.

"Mewujudkan habitat yang menarik predator hanya merupakan sebahagian daripada penyelesaian," kata Woltz, yang bersama menulis kajian dengan pakar entemologi MSU, Doug Landis dan Rufus Isaacs. "Ladybug dan banyak serangga lain mengembara dalam perjalanan jauh sepanjang musim, kadang-kadang terbang atau berjalan kerana mereka mencari makanan dan perlindungan. Oleh itu, kita juga perlu mempertimbangkan apakah sumber yang disediakan untuk pemangsa ini pada skala yang lebih besar."

Ladybug diumumkan sebagai pembunuh semulajadi, berkesan terhadap kawalan kutu daun kacang soya, sejenis perosak yang paling menjejaskan tanaman kacang soya di utara Amerika Syarikat. Bagi menentukan cara terbaik untuk menarik ladybug kepada ladang kacang soya, penyelidik menanam jaluran tumbuhan yang dinamakan buckwheat sebelah ladang kacang soya dan mengkaji jumlah habitat semulajadi dalam lingkungan 1.5 km ladang tersebut. Di Viet Nam dan Thailand, pokok berbunga seperti bunga bijan, bunga matahari dan Tridax procumbens ditanam di batas sawah bagi menarik ladybug yang juga merupakan pembunuh utama bena perang.

Habitat semulajadi terbukti merupakan perkara yang penting. Jumlah padang rumput dan hutan dalam masa lingkungan 1.5 km ladang kacang soya menentukan berapa banyak ladybug yang ada di lapangan, kata beliau.

Kawasan yang besar yang biasanya merangkumi ladang berganda, memerlukan komuniti masyarakat untuk bekerjasama. Dalam kajian lain, landskap dengan sekurang-kurangnya 20 peratus daripada habitat bukan tanaman membuktikan kawalan makhluk perosak yang baik. Menyediakan habitat yang sesuai di ladang akan menambah banyak habitat pada skala landskap yang besar - skala yang penting untuk ladybug.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar