Minggu, 11 Maret 2012

Climate Resilient Sustainable Agriculture

Climate Resilient Sustainable Agriculture
Experiences from ActionAid and its partners

Dokumen ini boleh dimuat turun di sini

Dokumen ini meringkaskan pendekatan utama pertubuhan ActionAid dan teras utama pertanian lestari yang berdaya tahan terhadap iklim, dengan kajian kes dari enam negara. Climate Resilient Sustainable Agriculture adalah satu inisiatif yang telah dibangunkan oleh ActionAid, berdasarkan konsep dan amalan pertanian lestari. Ia merupakan satu usaha untuk menghadapi cabaran baharu yang timbul kesan daripada perubahan iklim dan impaknya ke atas kehidupan masyarakat yang miskin. Ia berdasarkan kajian yang mengenalpasti risiko utama yang mencabar masyarakat tempatan dalam masa terdekat, dan pelaksanaan strategi penyesuaian yang khusus bertujuan untuk mengurangkan kelemahan dan meningkatkan daya tahan sistem pengeluaran pertanian bagi pekebun kecil.

ActionAid mencadangkan pengenalan kepada cara-cara pemikiran yang baharu, bukannya mengikuti cara penyelesaian yang sedia ada. Titik permulaan cadangannya adalah untuk merekabentuk penyelesaian alternatif berdasarkan pengetahuan dan amalan masyarakat tempatan itu sendiri. Walaupun mereka tidak ada penawar kepada segala masalah, ia mengandungi kefahaman utama yang sesuai digabungkan dengan pengetahuan saintifik dan teknologi moden yang boleh membantu masyarakat merekabentuk dan menggalakkan sistem pengeluaran makanan tempatan yang lebih sesuai dengan perubahan iklim dan selari dengan konteks keperluan tempatan.
“A whole systems approach to food, feed, and fibre production that sustains the health of soils, ecosystems and people. It relies on ecological processes, biodiversity and cycles adapted to local conditions, rather than the use of inputs with adverse effects. It combines tradition, innovation and science to benefit the shared environment and promote fair relationships and a good quality of life for all involved. Inherent in this definition is the idea that sustainability must be extended not only globally but indefinitely in time and to all living organisms including humans.”
Adapted from the Ecological Definition of Sustainable Agriculture by Professor Stephen R. Gliessman and the definition of organic agriculture by the International Federation of Organic Agriculture Movements (IFOAM)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar