Senin, 12 Maret 2012

Agroekologi meningkatkan kecekapan pengeluaran pekebun kecil dan teknologi kepada adaptasi perubahan iklim

Agroekologi adalah aplikasi prinsip-prinsip ekologi di dalam pengeluaran makanan, bahan api, serat, dan farmaseutikal dan pengurusan agroekosistem. Istilah ini merangkumi pelbagai pendekatan, dan boleh dianggap sebagai "sains, pergerakan, [atau] amalan". [sumber: Wikipedia - Agroecology]

Agroekologi Meningkatkan Produktiviti Ladang Kecil

Satu artikel terkini yang diterbitkan dalam jurnal Agronomy for Sustainable Development menganalisa sebab-sebab fundamental mengapa promosi paradigma pembangunan agroekologikal berdasarkan revitalisasi ladang-ladang kecil adalah pilihan utama yang berdaya maju untuk memenuhi keperluan makanan di dunia dalam menghadapi peningkatan harga bahan api dan perubahan iklim.

Dari sudut agroekologi, sistem pertanian yang cekap untuk pekebun kecil menekankan kepelbagaian, sinergi, kitar semula dan integrasi, dan proses sosial serta nilai penglibatan dalam masyarakat dan memperkasakannya. Dalam pada itu, sistem pertanian tidak statik dan dibentuk oleh kuasa-kuasa utama seperti pertambahan penduduk dan dinamik, kuasa pasaran global, kemajuan dalam sains dan teknologi, perubahan iklim dan kebolehubahan, prinsip dan amalan agroekologikal telah membawa kepada reka bentuk semula dan pengoptimuman sistem pertanian kecil supaya mereka boleh bertindak balas secukupnya kepada kuasa-kuasa ini dan oleh itu mempunyai kemungkinan untuk terus berkembang secara mampan dalam dunia yang pesat membangun.

Banyak sistem berasaskan agroekologi yang telah berjaya dari segi meningkatkan produktiviti dan daya tahan; kebanyakannya boleh digambarkan sebagai tunggak pengurusan sistem pertanian yang mampan:
  • Meningkatkan jumlah produktiviti ladang; 
  • Pengurangan risiko tetap dan meningkatkan daya tahan; 
  • Mempromosikan daya maju ekonomi, ekuiti sosial, dan budaya yang pelbagai; 
  • Pemuliharaan sumber asli, peningkatan biodiversiti dan perkhidmatan ekosistem; 
  • Mengoptimumkan kitaran semulajadi dan mengurangkan pergantungan kepada sumber-sumber yang tidak boleh diperbaharui; 
  • Pencegahan kemusnahan tanah dan persekitaran umum.
Penyelidikan baharu yang muncul di seluruh dunia menunjukkan pengeluaran agroekologikal pekebun kecil memberi sumbangan besar kepada keselamatan makanan, manfaat kepada alam sekitar, kehidupan luar bandar dan juga ekonomi negara. Banyak projek-projek agroekologikal turut dijalankan oleh NGO melibatkan petani kecil menunjukkan bahawa sistem agroekologikal memberi peningkatan dalam pengeluaran diantara 50-100% dengan kaedah pengeluaran alternatif.

PBB di dalam satu laporan Agroecology and the right to food menyatakan "Bukti saintifik hari ini menunjukkan bahawa kaedah agroekologikal mengatasi prestasi pertanian yang menggunakan baja kimia dalam meningkatkan pengeluaran makanan terutamanya dalam persekitaran yang tidak menggalakkan di mana ramai orang kelaparan tinggal." Laporan ini boleh dimuat turun di sini: Special Rapporteur on the right to food, Olivier De Schutter

Agroekologi Menyediakan Teknologi Bagi Adaptasi Kepada Perubahan Iklim

Perubahan iklim akan mempunyai impak ke atas pertanian dan sejauh mana ia akan memberi kesan bergantung sebahagian besarnya kepada keupayaan pengeluar untuk bertindak balas dan menyesuaikan diri dengan keadaan iklim masa depan. Ini memerlukan usaha segera untuk membina daya tahan dan keupayaan menyesuaikan diri dalam menghadapi kelemahan yang sedia ada dan tahap ketidakpastian yang tinggi.

Pergantungan sistem makanan global kepada bahan api fosil yang menyumbang kepada pencemaran dan pemanasan global adalah merupakan satu contoh sistem yang tidak lestari. Kesan buruk yang tidak dapat dielakkan adalah kekurangan sumber dan pencemaran sisa pepejal, perubahan iklim, kehilangan biodiversiti, dan masalah pencemaran udara.

UNEP-GEF telah menerbitkan sebahagian daripada Siri Buku Panduan TNA [Technology Needs Assessment], satu buku panduan mengenai teknologi untuk penyesuaian perubahan iklim dalam sektor pertanian. Tujuannya adalah bagi menyokong negara-negara membangun untuk memilih teknologi penyesuaian dan amalan dalam sektor pertanian mereka.

Berdasarkan kajian literatur penerbitan utama, artikel jurnal, e-platform, dan pengalaman dokumentasi yang diperoleh daripada pelbagai organisasi yang bekerja di projek-projek dan program yang berkenaan dengan penyesuaian teknologi perubahan iklim dalam sektor pertanian, buku panduan ini menerangkan kepada pembuat dasar, perancang pembangunan, pakar-pakar pertanian dan pihak berkepentingan yang lain di negara-negara apa yang harus diambil kira semasa menentukan laluan pembangunan teknologi dalam bidang pertanian.

Satu set 22 teknologi penyesuaian pertanian dengan perubahan iklim kepada prinsip-prinsip agroekologi dihurai dengan lengkap dalam buku ini. Agroekologi adalah satu pendekatan yang merangkumi konsep pengeluaran mampan dan promosi biodiversiti dan oleh itu menyediakan rangka kerja yang berguna untuk mengenal pasti dan memilih teknologi penyesuaian yang sesuai untuk sektor pertanian.

Buku ini boleh dimuat turun di sini: UNDP - Technology for Climate Change Adaptation - Agriculture

Tidak ada komentar:

Posting Komentar