Minggu, 31 Juli 2011

Polisi pemasaran racun yang lemah - seperti rumah tanpa bumbung


Meletakkan perabot di dalam rumah tanpa bumbung akan menyebabkan perabot-perabot berkenaan dihanyutkan air ketika hujan - Misael Cerna (VSU)

Serangan wabak bena perang dalam pengeluaran padi terkini mengancam Malaysia, Thailand dan Indonesia telah disebabkan oleh penyalahgunaan racun serangga. Antara punca penyalahgunaan berleluasa adalah kawalan yang lemah terhadap pemasaran racun perosak yang diibaratkan seperti sebuah rumah tanpa bumbung. Racun ini terus dijual sebagai FMCGs (Fast Moving Consumer Goods), seperti rokok, kosmetik, sabun, detergen dan kerepek kentang. Strategi pemasaran utama tertumpu kepada pembelian berasaskan emosi (emotional buying), yang bertentangan dengan semua prinsip-prinsip IPM iaitu menggunakan racun perosak berdasarkan rasional ekonomi dan ekologi. Dalam penggunaan racun serangga di kebanyakan negara, petani telah kembali ke rutin profilaktik yang disebarkan dalam Revolusi Hijau ketika 1970-an dan 1980-an. Penyemburan berjadual merupakan amalan biasa di Asia Tenggara. Di Filipina amalan semburan mingguan ini dipanggil "Monday-Monday" dan "Seven-Seven".

Satu kebimbangan yang besar ialah penyalahgunaan racun perosak membawa ancaman kepada kesihatan manusia. Baru-baru ini pelancong meninggal dunia di sebuah hotel di Thailand di mana chlorpyrifos telah disalahgunakan untuk merawat tilam daripada pepijat. Di Thailand kira-kira 42% daripada pendedahan toksik terhadap manusia disebabkan oleh racun perosak dan kira-kira 50% daripada ini adalah dari keracunan racun serangga mengikut Profesor W. Wananukul.

Walaupun terdapat peningkatan bilangan masalah racun perosak yang berkaitan yang dilaporkan, namun terdapat lebih banyak kes yang masih tidak dilaporkan. Di Vietnam pencapaian yang besar dalam eksport beras yang mencecah 7.4 juta tan turut meningkatkan masalah penyalahgunaan racun perosak. Di kampung-kampung terpencil di Utara Vietnam, lebih 91% daripada petani menunjukkan tanda-tanda keracunan racun makhluk perosak dan bahan kimia ladang mungkin menjadi penyumbang utama kepada peningkatan dalam kes-kes kanser.

Punca utama meningkatnya penyalahgunaan racun makhluk perosak terletak pada peraturan-peraturan yang lemah dalam pemasaran racun perosak. Tidak seperti negara-negara maju, seperti Eropah, Amerika Syarikat dan Australia, pemasaran racun perosak di banyak negara membangun di Asia, Afrika dan Amerika Latin mempunyai kurang sekatan. Hasilnya di sesetengah negara, racun perosak yang sama dijual dengan lebih daripada 500 nama, syarikat-syarikat iklan makhluk perosak mempromosi agar pengguna (petani) membuat belian emosi dan kebanyakan racun perosak dijual di kaunter (over the counter; OTC), oleh pengedar yang hanya mempunyai sedikit kepakaran atau langsung tiada.


Petani akan terus terperangkap dalam "kitaran ganas" (vicious cycle) racun makhluk perosak

Dasar pemasaran racun perosak lemah adalah seperti "rumah tanpa bumbung" dan semua perabot yang baik akhirnya akan hanyut dan musnah. Pengurusan perosak dengan teknologi yang mampan dan amalan-amalan seperti gen resistan serangga, IPM, kejuruteraan ekologi, kempen pengurangan racun serangga, penyelidikan petani, penyertaan dan latihan petani yang diperkenalkan sejak 20 tahun yang lalu di Asia telah meningkatkan pengurusan perosak (Matteson 2000) tetapi kini amat teruk terhakis. Di Indonesia, penanam padi telah kembali menggunakan racun serangga yang dilarang oleh Arahan Presiden 1986 dan berjuta-juta dollar Amerika yang dibelanjakan untuk latihan IPM hangus begitu sahaja. Baru-baru ini, Thailand mengumumkan pengharaman racun serangga yang menyebabkan serangan merebak sebagai langkah segera ke arah membangunkan sistem pengurusan perosak yang mampan. Tetapi melainkan "bumbung rumah" dibaiki (iaitu memperbaiki dasar pemasaran racun perosak) usaha itu sekali lagi akan terhakis atau musnah oleh tsunami racun perosak. Petani sekali lagi akan jatuh ke dalam kitaran ganas menyembur racun berulang-ulang kali.

Penghuni di dalam rumah tanpa bumbung tidak dilindungi. Begitu juga dasar racun perosak yang lemah meninggalkan rakyat yang tidak dilindungi; petani dan pengguna daripada kesan langsung dan tidak langsung mendapat bencana daripada racun perosak yang beracun. Mereka bukan sahaja akan mewujudkan perosak baharu dan masalah sosial yang berkaitan, mereka juga melemahkan kesihatan manusia dan ekosistem. Prasyarat asas bagi pengurusan perosak rasional, IPM dan pertanian lestari adalah fungsi "polisi racun perosak". Manakala kajian terus memberi tumpuan kepada membangunkan teknologi baharu, konsep baharu dan teknik pengurusan baharu (perabot baharu) dan lanjutan pada penyampaian maklumat dan latihan petani, sedikit perhatian perlu diberi kepada yang paling penting, bumbung dasar. Beberapa usaha mungkin mempunyai kesan serta merta tetapi tidak akan dapat dikekalkan apabila terdapat bumbung bocor. Ia adalah masa bagi saintis dan pengamal perlindungan tanaman untuk menumpukan semula perhatian bukan sahaja membangunkan teknologi "peluru perak", tetapi untuk menetapkan persekitaran yang membolehkan petani meletakkan perabot baharu (teknologi baharu) ke dalam rumah yang mempunyai bumbung atau petani akan terus menjadi mangsa jika dasar sedia ada masih berjalan seperti biasa.


Rumah dengan bumbung yang bocor - sukarnya mempromosi dan mengamalkan konsep pengurusan perosak yang lestari di dalam persekitaran yang telah terjejas akibat racun perosak - Misael Cerna (VSU)

Terma dan singkatan:

EE - Ecological Engineering
ES - Ecosystem Services
FFS - Farm Field School
IPM - Integrated Pest Management
3R3G - Three Reduce, Three Gain

Tidak ada komentar:

Posting Komentar