Rabu, 27 Juli 2011

Geopolitik Baharu Untuk Makanan

Dari Timur Tengah ke Madagascar, harga makanan yang tinggi meningkatkan rampasan tanah dan menggulingkan diktator. Selamat datang kepada peperangan makanan abad ke-21.

Di Amerika Syarikat, apabila harga gandum dunia meningkat sebanyak 75 peratus, sebuku roti beharga $2.00 hanya meningkat kepada $2.10 kerana mereka mempunyai lebihan stok gandum pada tahun lepas. Walau bagaimanapun, jika anda tinggal di New Delhi, kos yang tinggi ini benar-benar membebankan: harga gandum dunia sebenarnya meningkat dua kali ganda bermakna bahawa gandum yang anda bawa pulang dari pasaran ke kilang mengisar gandum dan akhir sekali kepada pembuat capati meningkat dua kali ganda. Dan perkara yang sama juga berlaku dengan beras. Jika harga dunia beras naik dua kali ganda, begitu juga harga beras turut naik di pasaran kejiranan anda di Jakarta. Dan begitu juga kos semangkuk nasi di atas meja untuk makan malam sebuah keluarga di Indonesia. Selamat datang kepada ekonomi makanan baharu 2011: Harga makanan meningkat, tetapi kesannya tidak dirasai secara saksama. Untuk rakyat Amerika, yang membelanjakan kurang daripada satu persepuluh daripada pendapatan mereka di pasaraya, harga makanan yang melambung tinggi yang kita lihat setakat ini adalah kegusaran, bukannya kesusahan. Tetapi untuk populasi termiskin planet ini yang berjumlah 2 bilion orang, yang membelanjakan 50 hingga 70 peratus daripada pendapatan mereka ke atas makanan, harga yang melambung tinggi ini mungkin bermakna catuan makanan; daripada makan dua kali sehari kepada sekali sehari. Mereka yang berada di sepanjang deretan anak tangga ekonomi global yang lebih rendah menghadapi risiko dan mereka akan kehilangan cengkaman sepenuhnya terhadap makanan yang paling asas. Ini boleh menyumbang kepada revolusi dan pergolakan.

Menjelang tahun 2011, Indeks Harga Makanan PBB telah menghadapi keadaan "gerhana" kerana harga makanan global yang tinggi. Dengan ramalan hasil yang rendah, kerajaan di Timur Tengah dan Afrika berada dalam ketidaktentuan kesan daripada harga yang tinggi, dan dengan kebimbangan pasaran yang menghadapi kejutan demi kejutan, makanan dengan pantas telah menjadi pemandu tersembunyi bagi politik dunia. Dan krisis seperti ini akan menjadi semakin biasa. Geopolitik baharu makanan kelihatan lebih tidak menentu dan lebih banyak perbalahan daripada sebelum ini. Kekurangan makanan akan menjadi perkara biasa.

Sehingga baru-baru ini, harga yang naik secara tiba-tiba tidak menjadi begitu penting, kerana harga makanan yang agak rendah dapat dinaikkan dan membantu membentuk kestabilan politik akhir abad ke-20 di seluruh sebahagian besar dunia. Tetapi kini, kedua-dua sebab dan akibat sangat berbeza dan membimbangkan.

Dalam pelbagai keadaan, ini adalah ulangan semula krisis makanan 2007-2008, yang tidak reda bukan kerana dunia sedang cuba menyelesaikan masalah kekurangan bijirin, tetapi kerana Kemelesetan Besar meningkatkan pertumbuhan dalam permintaan walaupun cuaca yang baik membantu petani menghasilkan tuaian gandum terbesar dalam rekod. Dalam sejarah, kenaikan harga didorong oleh cuaca yang luar biasa - kegagalan monsun di India, kemarau di bekas negara Kesatuan Soviet dan gelombang haba di Midwest Amerika Syarikat. Situasi seperti ini sentiasa mengganggu, tetapi syukurlah kerana jarang berlaku. Malangnya, kenaikan harga hari ini didorong oleh trend yang mengangkat permintaan dan membuatkan ia lebih sukar untuk meningkatkan pengeluaran: di kalangan negara yang mempunyai penduduk yang berkembang pesat, menghadapi peningkatan suhu, dan sumber pengairan yang semakin mengering. Setiap malam, terdapat 219,000 orang tambahan untuk diberi makan di meja makan global.

Lebih membimbangkan lagi, dunia kehilangan keupayaan untuk "melembutkan" kesan kekurangan makanan. Sebagai tindak balas kepada harga sebelum kenaikan, Amerika Syarikat, pengeluar gandum terbesar di dunia, dapat mengemudi dunia keluar dari bencana yang berpotensi terjadi. Dari pertengahan abad ke-20 sehingga tahun 1995, Amerika Syarikat mempunyai lebihan sama ada rizab gandum atau tanah pertanian terbiar yang boleh ditanam untuk menyelamatkan negara-negara dalam kesusahan. Apabila monsun India gagal pada tahun 1965, sebagai contoh, pentadbiran Presiden Lyndon Johnson menghantar satu perlima daripada tanaman gandum AS ke India dan berjaya mengelak kebuluran. Kita kini tidak boleh berbuat demikian lagi; kerana kusyen keselamatan telah hilang.

Itulah mengapa krisis makanan tahun 2011 adalah sesuatu yang serius, dan mengapa ia mungkin akan mewujudkan lagi lebih banyak "rusuhan roti" merangkap revolusi politik. Bagaimana jika pergolakan yang menggulingkan diktator Zine el-Abidine Ben Ali di Tunisia, Hosni Mubarak di Mesir, dan Muammar al-Ghaddafi di Libya (negara yang mengimport 90 peratus bijirin) bukannya sebuah penamat cerita, tetapi permulaan? Petani dan menteri-menteri luar perlu bersedia bersama-sama, untuk satu era baharu di mana kekurangan makanan dunia akan membentuk politik global.


Penggandaan harga bijirin dunia sejak awal 2007 telah didorong terutamanya oleh dua faktor: pertumbuhan pantas dalam permintaan dan pengeluaran yang sukar untuk berkembang pesat. Hasilnya ialah sebuah dunia yang kelihatan sungguh berbeza daripada abad yang lalu dimana ekonomi global dilimpahi dengan bijirin yang melimpah-ruah. Apakah geopolitik makanan akan kelihatan dalam era baharu dikuasai oleh kekurangan makanan? Malah pada peringkat awal ini, kita dapat melihat ekonomi makanan telah muncul sebagai kuasa yang bakal memandu dunia.

Dari segi permintaan, petani kini menghadapi tekanan yang semakin meningkat. Yang pertama adalah pertumbuhan penduduk. Setiap tahun petani di dunia mesti memberi makan kepada 80 juta orang tambahan, hampir semua mereka berada di negara-negara membangun. Penduduk dunia telah meningkat hampir dua kali ganda sejak tahun 1970 dan bakal mencapai 9 bilion. Kira-kira 3 bilion orang, pada masa yang sama, cuba untuk bergerak ke atas rantaian makanan, memakan daging, susu, dan telur. Ketika lebih banyak keluarga di China dan di tempat lain memasuki kelas pertengahan, mereka menjangkakan makan yang lebih baik. Tetapi penggunaan global produk ternakan bijian-meningkat secara intensif, begitu juga permintaan untuk jagung tambahan dan kacang soya yang diperlukan untuk memberi makan kepada ternakan. (Pengambilan bijian satu orang di Amerika Syarikat, sebagai contoh, adalah empat kali ganda di India, di mana sebahagian kecil gandum ditukar kepada protein haiwan).

Pada masa yang sama, Amerika Syarikat, yang pernah bertindak sebagai penampan global terhadap kekurangan hasil tuaian di tempat lain, kini menukar gandum di dalam kuantiti yang besar kepada bahan bakar untuk kenderaan, walaupun penggunaan bijirin dunia, sudah meningkat pada kadar yang pantas kepada kira-kira 2.2 bilion tan metrik setahun. Satu dekad yang lalu, pertumbuhan dalam penggunaan adalah 20 juta tan setahun. Baru-baru ini ia telah meningkat sebanyak 40 juta tan setiap tahun. Tetapi kadar di mana Amerika Syarikat menukar gandum ke dalam etanol telah berkembang lebih pantas. Pada tahun 2010, Amerika Syarikat menuai hampir 400 juta tan padi, yang mana 126 juta tan pergi ke kilang penyulingan bahan api etanol (meningkat daripada 16 juta tan pada tahun 2000). Kapasiti besar-besaran untuk menukar gandum ke dalam bahan api bermakna bahawa harga gandum kini terikat kepada harga minyak. Jadi jika harga minyak naik ke $150 setong atau lebih, harga gandum akan mengikut ke atas kerana lebih menguntungkan untuk menukar bijirin menjadi pengganti minyak. Dan ia bukan hanya fenomena AS: Brazil, yang menyuling etanol dari tebu, berada dalam kedudukan kedua dalam pengeluaran selepas Amerika Syarikat, manakala matlamat Kesatuan Eropah mendapatkan 10 peratus tenaga pengangkutan yang datang dari tenaga boleh diperbaharui, kebanyakannya biofuel, menjelang tahun 2020 ini juga mengalihkan tanah daripada tanaman makanan.

Ini bukan sekadar cerita tentang permintaan yang berkembang untuk makanan. Semuanya daripada Water table (aras air tanah) yang jatuh kepada tanah terhakis akibat pemanasan global bermakna bahawa bekalan makanan di dunia tidak mungkin dapat menjaga dan memenuhi selera yang berkembang secara kolektif. Mengambil perubahan iklim: Satu kemestian di kalangan ahli ekologi tanaman untuk setiap 1 darjah Celsius kenaikan suhu di atas suhu optimum, petani akan menghadapi penurunan sebanyak 10 peratus dalam kadar hasil bijirin. Hubungan ini lahir daripada senario yang terlalu dramatik ketika terjadinya gelombang haba di Rusia pada 2010, yang mengurangkan tuaian bijirin negara hampir 40 peratus.

Ketika suhu meningkat, aras air tanah jatuh kerana petani akan mengepam air untuk pengairan. Ini dapat meningkatkan pengeluaran makanan dalam jangka pendek, tetapi akan mewujudkan gelembung makanan yang akan meletus apabila akuifer telah berkurangan dan tiada lagi air untuk dipam. Di Arab Saudi yang gersang, pengairan telah membolehkan negara tersebut mempunyai bekalan gandum yang cukup selama lebih daripada 20 tahun; namun kini, pengeluaran gandum merundum kerana kehabisan akuifer yang merupakan sumber yang tidak boleh diperbaharui kerana digunakan sebahagian besarnya untuk pengairan. Saudi tidak lama lagi akan mengimport semua bekalan gandum mereka.

Selain perubahan dalam persekitaran yang menyebabkan kesukaran untuk memenuhi permintaan manusia, ada satu faktor penting yang tidak ketara untuk dipertimbangkan: Lebih setengah abad atau lebih yang lalu, perkembangan pertanian telah diabaikan. Selama berdekad-dekad, kemajuan teknologi meningkatkan produktiviti tanah dengan stabil. Malah, hasil bijirin dunia seekar telah meningkat tiga kali ganda sejak 1950. Tetapi sekarang era itu akan berakhir dalam beberapa negara-negara yang lebih maju dalam pertanian, di mana para petani telah menggunakan semua teknologi yang ada untuk meningkatkan hasil. Pada hakikatnya, petani telah "diperangkap" dengan saintis. Selepas hasil mendaki untuk satu abad, hasil setiap ekar padi di Jepun telah tidak meningkat selama 16 tahun. Di China, hasil mungkin akan mendatar tidak lama lagi. Kedua-dua negara ini sahaja mewakili satu pertiga daripada hasil pengeluaran padi dunia. Sementara itu, hasil gandum mendatar di tiga buah negara pengeluar gandum terbesar di Eropah Barat iaitu Britain, Perancis, dan Jerman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar