Senin, 13 Desember 2010

Memahami krisis : Penilaian semula krisis harga makanan 2008 dan kebangkitan Revolusi Hijau II

Tahun 2008 yang telah berlalu meninggalkan banyak peristiwa. Di antaranya ialah Krisis Makanan Dunia dan Krisis Kewangan Global. Kedua-dua krisis ini berkait diantara satu sama lain dan krisis ekonomi sedunia dikatakan terjadi dari beberapa peristiwa hingga berlakunya kegawatan ekonomi di seluruh dunia. Ini merangkumi harga bahan api berasaskan petroleum yang tinggi yang menyebabkan harga makanan tinggi (akibat pergantungan penghasilan makanan pada petroleum, di samping menggunakan hasil tanaman makanan bagi penghasilan biofuel seperti etanol dan biodiesel sebagai alternatif kepada petroleum) dan inflasi sedunia; krisis kredit yang mengakibatkan kejatuhan bank-bank pelaburan dan komersil yang besar serta ternama di merata dunia; pengangguran yang semakin menjadi-jadi; dan kemungkinan kemelesetan sejagat.

Dekad 2000-an menyaksikan ledakan komoditi, iaitu harga komoditi utama melambung semula setelah melalui Kemelesetan Komoditi Besar sekitar tahun 1980 – 2000. Namun pada tahun 2008, harga-harga kebanyakan komoditi, khususnya minyak dan makanan, melambung begitu tinggi sehingga menjejaskan ekonomi, membawa ancaman stagflasi dan pengunduran globalisasi.

Pada bulan Januari 2008, harga minyak mencecah US$100 setong buat julung kalinya dalam apa yang disifatkan antara peristiwa penting terawal yang berlaku sepanjang tahun lalu. Pada bulan Julai, harga minyak mencapai tahap US$147 setong, namun selepas itu kembali menjunam.

Pada separuh kedua tahun 2008, harga kebanyakan komoditi menjunam atas jangkaan permintaan berkurangan dalam keadaan ekonomi dunia meleset.

Amerika Syarikat memasuki tahun 2008 ketika mengalami pembetulan pasaran perumahan, krisis gadai janji subprima dan kemerosotan nilai dolar. Pemerhati mengatakan bahawa krisis kewangan di AS mungkin dilihat sebagai yang paling teruk semenjak berakhirnya Perang Dunia II.

Keadaan diburukkan dengan Krisis harga makanan sedunia 2007-2008 yang merujuk kepada kenaikan harga makanan global secara mendadak yang mengakibatkan keadaan krisis di sesetengah kawasan termiskin di dunia, serta ketidakstabilan politik dan pergolakan sosial di sesetengah negara.

Punca-punca jangka pendek termasuk penuaian berkurangan sesetengah kawasan di dunia akibat daripada perubahan iklim dan bencana alam, khususnya Australia. Punca-punca lain bagi kenaikan harga makanan sedunia juga disebabkan peningkatan penggunaan biobahan api di negara-negara maju, dan peningkatan permintaan untuk diet yang lebih terutamanya daging di kalangan golongan kelas menengah yang semakin mengembang di Asia. Selain itu, kenaikan harga minyak yang berterusan telah menaikkan harga baja. Faktor-faktor ini, ditambah pula dengan simpanan stok makanan sedunia yang menurun serta ketidakstabilan akibat spekulasi pasaran saham, semuanya menyumbang kepada kenaikan harga makanan secara mendadak di seluruh dunia.

Sejak awal tahun 2007 hingga tahun 2008, harga-harga sesetengah komoditi makanan antarabangsa paling asas naik mendadak di pasaran antarabangsa. Harga pasaran gandum antarabangsa berganda dari Februari 2007 hingga Februari 2008, mencapai rekod melebihi AS$10 sebusyel. Harga beras turut mencapai takat tertinggi dalam jangka 10 tahun. Di sesetengah negara, harga susu dan daging meningkat lebih dua kali ganda, sementara harga soya (yang mencapai harga tertinggi sejak 34 tahun pada Disember 2007) dan jagung turut naik mendadak.

Untuk memastikan bekalan makanan masih mencukupi untuk penduduk tempatan serta mengekang inflasi harga yang serius, sesetengah negara Asia seperti China, India, Indonesia, Vietnam, Kemboja, dan lain-lain (termasuk Mesir) mengenakan sekatan eksport beras. Sesetengah negara Eropah pula, termasuk Ukraine, Rusia dan Serbia, turut sama mengenakan tarif tinggi atau menghalang eksport gandum dan makanan lain sama sekali, sekaligus memacu lagi peningkatan harga untuk negara-negara pengimport makanan. Seperti negara membangun yang lain, Malaysia juga menghadapi tekanan harga makanan yang melambung tinggi di pasaran dunia. Walaupun harga makanan asas seperti beras dikawal oleh kerajaan Malaysia sudah ada desakan terutama dari golongan petani supaya harga padi dinaikkan sejajar dengan lonjakan harga beras di pasaran antarabangsa.

Apa yang pasti, krisis harga makanan ini telah menyebabkan perubahan kepada dunia. Era harga pertanian dan makanan murah akan tamat kerana perubahan fundamental – terutama dari segi pengeluaran disebabkan kenaikan harga bahan api (petrol dan diesel), persaingan ke atas sumber untuk tujuan makanan dan biofuel, sumber pertanian yang kian terhakis dan tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan, perubahan iklim dan polisi kerajaan negara membangun yang mengabaikan pertanian kerana mengejar pertumbuhan melalui perindustrian.
Dari Wikipedia :
The Second Green Revolution is a change in agricultural production widely thought necessary to feed and sustain the growing population on Earth. These calls have precipitated in part, as a response to rising food commodity prices, and fears of peak oil among other factors. 
Etymology : It is named after the Green Revolution, a movement to increase crop selection and agrochemical usage to increase yield.
Methods : It is thought that genetic engineering of new crops and foods will take the lead in producing increased crop yield and nutrition.

Memahami Krisis 

Krisis Beras Global berlaku ketika Krisis Makanan Global menyaksikan harga beberapa komoditi tanaman makanan utama dunia meningkat secara mendadak. Di antara tahun 2006 hingga 2008, harga purata dunia bagi beras naik 217%, gandum 136%, jagung 125% dan kacang soya 107% (Financial speculators reap profits from global hunger, April 2008 – Global Research). Ketika menjelang penghujung April 2008, harga beras meningkat kepada 300% berbanding harga 7 bulan sebelum. Ketika dunia berhadapan dengan kenaikan harga beras di pasaran, Bank Dunia telah mengeluarkan amaran krisis ini akan menyebabkan kemiskinan kepada lebih 100 juta penduduk dunia (Business World 25 April 2008). Apakah yang berlaku di sebalik krisis makanan ini dan bagaimana dunia dapat mengatasi masalah ini? Berikut adalah beberapa perkara yang perlu diambilkira.

Adakah penambahan kawasan tanaman jagung bagi tujuan pengeluaran etanol di Amerika Syarikat dan Eropah memberi kesan kepada harga beras?
Ya, secara tidak langsung. Ketika petani di Amerika Syarikat dan Eropah menanam jagung bagi mengganti gandum untuk tujuan pengeluaran biofuel (etanol), harga gandum meningkat kerana bekalan yang semakin berkurangan. Pengguna berhadapan dengan kenaikan harga gandum menukar diet kepada beras seperti mana berlaku di Afrika dan Amerika. Ini juga berkait rapat dengan kenaikan harga minyak petroleum di pasaran dunia menyebabkan pengguna beralih kepada alternatif lain iaitu biofuel. Lebih memburukkan keadaan, kos pengeluaran beras menjadi semakin meningkat kerana kos input seperti baja, pengangkutan dan pemprosesan yang meningkat.

Bagaimana situasi ini merebak ke Asia?
India dan Vietnam, pengeksport beras kedua dan ketiga terbesar dunia telah melihat harga kacang soya, gandum dan jagung meningkat secara mendadak. Bagi mengatasi masalah inflasi domestik, kedua-dua negara ini mengumumkan sekatan eksport pada penghujung Mac 2008. Ini diikuti oleh beberapa negara pengeluar seperti Mesir, Pakistan, Myanmar dan beberapa negara lain. Idea daripada sekatan ini adalah untuk memastikan bekalan domestik mencukupi supaya harga beras domestik tidak meningkat. Walaubagaimanapun, sekatan eksport ini akhirnya backfired kerana ketika harga beras di pasaran dunia naik, pengilang dan pengedar di negara-negara tersebut turut menaikkan harga beras dan seterusnya menyebabkan pembelian panik di kalangan pengguna. Namun di Jepun, mereka dapat mengeluarkan beras yang cukup bagi keperluan domestik dengan harga yang tidak meningkat.

Benarkah wujud kekurangan bekalan beras dunia?
Tidak. Apa yang berlaku ialah artificial shortage kerana sekatan eksport oleh negara-negara pengeluar beras.

Siapa yang membuat kekecohan?
Ia berlaku di pelbagai peringkat di dalam supply chain oleh pengeluar, pengilang, pengedar, pemborong dan peniaga. Bagi spekulator, beras adalah komoditi yang mudah untuk disimpan dan dipindahkan. Walaubagaimanapun, sesetengah pakar berpendapat spekulasi ini sangat berisiko kerana pasaran hadapan (future market) bagi beras tidak terlalu cair (low in liquidity), jadi amat sukar untuk menentukan penawaran kepada harga tertinggi. Ini kerana pada ketika ini terdapat 15 penanda aras (benchmark) harga yang berbeza bagi beras bergantung kepada kualiti beras dan pasaran beras yang tidak transparent.

Bagaimana Thailand, pengeksport beras terbesar dunia menghadapi situasi ini?
Thailand berada pada kedudukan selesa ketika bermulanya krisis ini. Harga beras wangi Thai Gred AA meningkat kepada US$1,100 pada penghujung April 2008, berbanding US$320 pada Disember 2007. Walaubagaimanapun, beberapa pengeksport yang terikat dengan kontak menghadapi kerugian besar kerana membeli beras dengan harga semasa tetapi terpaksa menjualnya dengan harga kontrak yang jauh lebih murah seperti harga ketika penghujung tahun 2007. Ini juga menyebabkan beberapa pengeksport mengkaji semula kontrak mereka dengan pembeli bagi mengelakkan kerugian akibat daripada kenaikan harga beras yang mendadak. Perkara ini turut menyebabkan pengeksport tidak lagi berminat untuk mengadakan perjanjian kontrak jual beli jangka panjang dengan pengimport kerana takut kepada kesan kenaikan harga beras.

Jika kenaikan harga beras ini merupakan spekulasi dan terdapat campur tangan kerajaan di dalam pemasaran beras, adakah harga beras akan kembali stabil?
Bergantung kepada keadaan dan pada ketika ini, ya. Ketika harga beras sedang meningkat naik, terdapat usaha untuk meningkatkan stok penimbal oleh beberapa negara disamping usaha-usaha untuk mengeluarkan stok beras dari simpanan serta meningkatkan pengeluaran bagi menstabilkan harga.

Adakah harga beras akan menjadi murah seperti sebelum berlaku krisis?
Melihat kepada kesan yang berlaku akibat krisis ini, harga beras dan makanan tidak akan menjadi murah seperti dahulu.

Mengapa petani tidak menanam lebih banyak padi?
Kerana mereka tidak boleh. Kebanyakan negara menggunakan beras yang dikeluarkan dalam negara sepenuhnya dan padi ditanam di setiap inci tanah yang ada. Kesan urbanisasi seperti yang berlaku di China mengurangkan penggunaan tanah pertanian. Peningkatan kepada permintaan bagi biofuel meningkatkan penanaman kelapa sawit berbanding padi di beberapa negara Asia seperti Malaysia dan Indonesia.

Adakah akan muncul "Revolusi Hijau" yang kedua?
Secara teori, ya, tetapi akan mengambil masa. Ini kerana terdapat jurang yang besar diantara penemuan bioteknologi dengan perlaksanaannya di peringkat ladang sehingga 15 tahun. Kekurangan pelaburan di dalam penyelidikan padi juga disebabkan tanaman ini diusahakan oleh golongan yang berpendapatan rendah terutama sekali di negara-negara membangun.

Bolehkah penanaman padi GMO meningkatkan pengeluaran?
Ya, banyak varieti telah ada, namun masalah utamanya ialah menyakinkan petani untuk membelinya. Oleh kerana padi merupakan tanaman yang berpolunasi secara sendiri (self-pollinating), kebanyakan petani lebih gemar menghasilkan sendiri benih. Walaupun padi hibrid juga boleh membiak, setiap generasi yang dibiakkan dari benih yang sama akan menjadi kurang produktif dan kebanyakan petani tidak sanggup membeli benih hibrid tulen setiap kali musim penanaman. Padi hibrid bukanlah silver bullet.

Siapakah yang paling terjejas akibat kenaikan harga bahan makanan ini?
Populasi termiskin di dunia, yang mana beras merupakan makanan ruji dan menggunakan kebanyakan pendapatan mereka untuk makanan. Bank Dunia mengganggarkan lebih 100 juta penduduk dunia akan terjejas. Negara sub-Sahara di benua Afrika akan terjejas kerana mereka mengimport 40 hingga 50 peratus keperluan beras mereka. Hanya 8 peratus pengeluaran beras dunia yang diperdagangkan, jadi kebanyakan negara pengguna beras sebenarnya mencapai tahap sara diri.

Apakah langkah jangka pendek bagi meningkatkan bekalan?
Lebihkan pelaburan bagi infrastruktur pengairan. Kaedah simpanan beras yang lebih baik juga penting bagi mengurangkan kehilangan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar