Senin, 20 Desember 2010

Krisis Makanan Dunia

Kebanyakan rakyat Amerika mengambil mudah tentang makanan. Ini kerana isi rumah yang paling miskin di Amerika Syarikat membelanjakan hanya 16 peratus daripada belanjawan mereka ke atas makanan. Di kebanyakan negara lain, angka ini mungkin kurang. Namun begitu, keluarga di Nigeria membelanjakan 73 peratus daripada belanjawan mereka untuk makan, Vietnam 65 peratus dan Indonesia 50 peratus. Mereka kini berada dalam kesusahan.

Dua tahun lepas, bil import makanan negara-negara membangun meningkat sebanyak 25 peratus disebabkan harga makanan meningkat ke tahap yang tidak pernah terjadi sebelum ini. Jagung meningkat lebih dua kali ganda harga berbanding dua tahun lepas. Gandum mencapai harga tertinggi dalam tempoh 28 tahun. Kenaikan ini telah mencetuskan kekacauan dari Haiti hingga Mesir. Banyak negara telah mengenakan kawalan harga pada makanan atau cukai terhadap eksport pertanian.

Presiden Bank Dunia, Robert Zoellick, memberi amaran bahawa 33 negara-negara berada pada risiko pergolakan sosial kerana kenaikan harga makanan. "Bagi negara-negara di mana penggunaan makanan terdiri dari setengah hingga tiga suku, tiada margin untuk terus hidup," katanya.

Harga tidak mungkin jatuh lagi. FAO berkata stok bijirin dunia tahun ini akan menjadi paling rendah sejak 1982.

Amerika Syarikat dan negara-negara maju lain perlu meningkatkan pengeluaran makanan. Kenaikan harga makanan adalah sebahagiannya kerana kuasa-kuasa yang tidak terkawal - termasuk kenaikan kos tenaga dan pertumbuhan kelas menengah di China dan India. Ini telah meningkatkan permintaan untuk protein haiwan, yang memerlukan jumlah bijirin yang besar.

Tetapi negara yang kaya memburukkan lagi kesan-kesan ini dengan menyokong pengeluaran biofuel. Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) menganggarkan bahawa pengeluaran etanol jagung di Amerika Syarikat menyumbang sekurang-kurangnya separuh daripada peningkatan permintaan jagung dunia dalam setiap tiga tahun yang lalu. Ini menjadikan harga jagung tinggi. Harga makanan turut ternakan meningkat. Begitu juga dengan harga tanaman lain - terutamanya kacang soya - kerana petani beralih untuk menanam jagung, menurut Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA).

Washington memberi subsidi sebanyak 51 sen segelen kepada pengeluar etanol dan pengecualian tarif sebanyak 54 sen segelen ke atas import. Bagi Kesatuan Eropah, kebanyakan negara pengeluar biofuel dikecualikan daripada beberapa cukai gas dan menikmati tarif purata yang sama dengan lebih daripada 70 sen satu gelen etanol yang diimport. Ada beberapa sebab mengapa campur tangan diperlukan untuk menghentikan perkara ini. Pada tahap terbaik, etanol jagung memberikan hanya pengurangan kecil dalam pelepasan gas rumah hijau berbanding dengan petrol. Dan ia boleh membuat perkara yang jauh lebih buruk jika ia membawa kepada pertanian yang mengorbankan banyak hutan dan padang rumput. Kenaikan harga makanan lebih mendesak berbanding sokongan kepada etanol.

Dalam jangka masa panjang, produktiviti pertanian mesti meningkat di negara membangun. Zoellick mencadangkan negara-negara kaya boleh membantu membiayai "revolusi hijau" untuk meningkatkan produktiviti ladang dan meningkatkan hasil tanaman di Afrika. Tetapi kenaikan harga makanan menyeru kepada negara-negara maju untuk menyediakan lebih banyak bantuan segera. Tahun lalu, Program Makanan Sedunia berkata kenaikan kos bijian menyebabkan kekurangan lebih daripada $500 juta dalam belanjawan untuk membantu berjuta-juta mangsa kebuluran di seluruh dunia.

Negara-negara perindustrian tidak pemurah, malangnya. Bantuan luar negara oleh negara-negara kaya jatuh 8.4 peratus tahun pada 2008 berbanding 2006. Negara-negara maju akan meningkatkan belanjawan bantuan mereka sebanyak 35 peratus dalam tempoh tiga tahun akan datang hanya untuk memenuhi komitmen mereka yang dibuat pada tahun 2005.

Mereka tidak harus membiarkan sasaran ini melencong. Pertumbuhan berterusan kelas menengah di China dan India, desakan untuk bahan api boleh diperbaharui dan kerosakan yang dijangkakan untuk pengeluaran pertanian yang disebabkan oleh pemanasan global bermakna bahawa harga makanan dijangka kekal tinggi. Berjuta-juta rakyat, terutamanya di negara-negara membangun, mungkin memerlukan bantuan untuk mengelakkan malnutrisi. Dasar tenaga negara-negara kaya membantu menimbulkan masalah dan sekarang mereka harus membantu menyelesaikannya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar