Rabu, 10 April 2013

Piramid makanan dan kadar tenaga makanan yang disyorkan

Tenaga makanan ialah tenaga yang diperolehi oleh haiwan (termasuk manusia) berasal dari makanan, melalui proses respirasi sel, proses penyatuan oksigen dengan molekul makanan (aerobik) atau menyusun semula atom dalam molekul untuk pernafasan anaerobik. Haiwan memerlukan pengambilan minimum tenaga makanan untuk mengekalkan metabolisme mereka dan memandu otot mereka. Bagi manusia, tenaga makanan biasanya datang daripada penyatuan oksigen dengan karbohidrat, lemak, protein, asid organik, polyols, dan etanol dalam diet.

Cadangan pengambilan tenaga makanan harian di Amerika Syarikat adalah 2,700 dan 2,100 kcal (11,000 dan 8,800 kJ) untuk lelaki dan wanita (masing-masing) di antara usia 31 dan 50, pada aktiviti fizikal bersamaan dengan berjalan kaki kira-kira 1.5 hingga 3 batu setiap hari pada kelajuan 3 hingga 4 batu sejam di atas aktiviti fizikal ringan yang berkaitan dengan kehidupan biasa seharian. Menurut Pertubuhan Makanan dan Pertanian Bangsa-Bangsa Bersatu (FAO), purata keperluan tenaga minimum per orang per hari adalah kira-kira 1,800 kcal (7,500 kJ). Peningkatan aktiviti mental juga dikaitkan dengan peningkatan penggunaan tenaga otak yang memerlukan tenaga dari makanan.

Panduan piramid makanan adalah panduan makanan yang sihat terbahagi kepada bahagian-bahagian untuk menunjukkan pengambilan yang disyorkan bagi setiap kumpulan makanan.
Rajah 1: Piramid Makanan berdasarkan panduan perunding pakar WHO/FAO 2002. Sumber: Wikipedia

Rajah 2: Piramid makanan dalam bentuk jadual. Sumber: Wikipedia

Kini tiba ke bahagian yang paling menarik. Berapakah purata pengambilan tenaga makanan rakyat Malaysia?

Nota:
Vegetal products termasuk bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran dan hasil-hasil daripadanya.
Animal products termasuk daging, telur, susu, ikan, makanan laut dan hasil-hasil daripadanya.

Secara purata rakyat Malaysia mengambil 2,902 kcal setiap hari. Huraian lanjut berkenaan kadar tenaga makanan dan diet harian rakyat Malaysia akan dibentangkan dalam bentuk poster ketika Persidangan SRI 2013. Anda boleh membuat pendaftaran di sini

p.s - Rakyat Malaysia perlu lebih banyak bersenam :)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar