Rabu, 14 September 2011

Ke Arah Revolusi Hijau Sebenar Untuk Keselamatan Makanan (bahagian 3)

Cabaran dasar ialah bagaimana untuk bergerak di luar pengiktirafan kepelbagaian pengalaman yang inovatif ke arah reka bentuk campur tangan dan dasar-dasar yang mampu merangsang dan menyokong kapasiti inovatif daripada pemain (petani, masyarakat awam organisasi dan syarikat-syarikat) yang merupakan sebahagian daripada sistem pengeluaran makanan. Penulisan ilmiah mengenal pasti dua trajektori (tujahan) untuk memupuk dan menyokong inovasi: "trajektori dirancang" didorong oleh dasar dan "trajektori peluang" yang dicetuskan oleh isyarat pasaran. Brooks dan Loevinsohn (2011) melanjutkan rangka kerja ini dengan menambah trajektori "dalaman" yang muncul dalam konteks tempatan.

Trajektori selari ini bersilang di setiap negara di tempat di mana ilmu dan inovasi yang dihasilkan. Dasar seharusnya bertujuan untuk memperkukuhkan interaksi di kalangan pelbagai proses untuk memastikan inovasi yang menyumbang serentak dengan pengurangan kemiskinan, keselamatan makanan dan kemampanan atau kelestarian alam sekitar. Objektif tersebut tidak disampaikan jika inovasi didorong semata-mata oleh motif keuntungan, seperti dalam kes kebanyakan aktiviti pertanian. Di samping itu, perkongsian awam-swasta tradisional tidak begitu berjaya dalam mengarahkan usaha-usaha inovasi ke arah mencapai objektif yang dinyatakan dalam agenda pembangunan yang mampan.

Cabaran untuk pembuat dasar adalah bagaimana untuk mengenal pasti dan menyokong inovasi yang menjanjikan trajektori dalam konteks di mana penggunaan teknologi baru dan pengurusan amalan tanaman yang mempunyai rekod campuran kejayaan dan kegagalan dan di mana banyak isu-isu perbalahan tidak mudah diselesaikan. Soalan tentang apa yang merupakan campur tangan yang berkesan berterusan termasuklah: perlu keutamaan membina keupayaan teknikal petani atau menggalakkan penubuhan amalan teknologi dan produk (Brooks dan Loevinsohn, 2011); dan strategi mengukuhkan pertubuhan-pertubuhan peladang atau memperbaiki hubungan mereka dengan pembekal input. Dalam usaha untuk memberi respon kepada soalan-soalan ini, program pengurusan pembangunan luar bandar perlu menjalani transformasi sendiri. Aplikasi polisi awam dan alatan pengurusan projek (kerangka logik dan pemantauan dan penilaian sistem) perlu menjadi kurang tegar dan lebih fleksibel dan menyesuaikan diri supaya dapat bergerak di luar fokus kepada hasil yang sempit dan ke arah pengukuhan proses inovatif (Berdegué 2005). Amalan yang sangat biasa, sebagai contoh, memberi tumpuan kepada replikasi (atau scaling) pengalaman berjaya inovatif mungkin terlalu sempit untuk merangsang uji kaji dan pembelajaran, yang semestinya akan termasuk keupayaan untuk belajar dari kegagalan.

Agenda dasar dengan kapasiti untuk merangsang inovasi menuntut perubahan radikal dalam institusi dan mekanisme yang pada masa kini menyokong pembangunan pertanian. Proses pembelajaran dan inovasi perlu terungkap dalam institusi awam - sesuatu yang memudahkan penggunaan fokus strategik kepada inovasi dan institusi di seluruh negara di mana perubahan dalam menyokong agenda tekno-institusi untuk keselamatan makanan di bawah inovasi tempatan boleh berjaya (Leeuwis dan Hall, 2010).

Inovasi tempatan dalam sektor pertanian mampan (lestari)

Petani dan masyarakat tempatan telah menunjukkan keupayaan yang besar untuk inovasi sebagai tindak balas kepada cuaca dan kejutan lain. Terdapat beribu-ribu pengalaman setempat yang berjaya dipertingkatkan seperti pengurusan perosak dan rumpai, kecekapan air dan biodiversiti, termasuk cerita-cerita inovasi yang sangat berjaya dalam keadaan yang paling mencabar yang dicirikan oleh asas sumber semulajadi yang lemah dan kemiskinan yang meluas (World Bank, 2007a, 2008c; Thapa dan Broomhead, 2010; Spielman dan Pandya-Lorch, 2009; Africare, Oxfam America and WWF-ICRISAT Project, 2010; Pretty dan lain-lain, 2006).

Pretty dan lain-lain (2006) menilai 286 pengalaman inovasi mampan dalam 57 negara-negara miskin yang meliputi kawasan seluas 37 juta hektar. Dalam masa empat tahun, dan dengan variasi yang luas merentasi ladang seluas 12.6 juta hektar dinilai, terdapat peningkatan dalam hasil tanaman yang besar dan signifikan (79 peratus secara purata), meningkatkan kecekapan air, bukti pemencilan karbon dan pengurangan penggunaan racun perosak sebanyak 70.8 peratus yang dikaitkan dengan peningkatan hasil purata sebanyak 41.6 peratus.

Biasanya, inovasi pengalaman di kalangan petani tempatan dan masyarakat luar bandar adalah sebahagian daripada strategi survival mereka sebagai tindak balas kepada susutan tanah, kekurangan air, penyakit berjangkit seperti HIV / AIDS, peristiwa bencana dan lain-lain faktor-faktor negatif tetapi, biasanya, keadaan yang diperlukan untuk menggunakan pengalaman ini pada skala yang lebih besar sangat terhad. Sementara perempuan kaum asli yang menjadi pekerja mempunyai pengalaman dalam pengurusan biodiversiti dan pengetahuan tradisional untuk pertanian mampan, kekurangan akses kepada tanah, input dan kredit sering menghalang pengembangan pengalaman yang berjaya (Bank Dunia, 2009).

Walaubagaimanapun, terdapat beberapa contoh inovasi yang terkenal dengan impak berskala besar. Pendekatan Pengurusan Perosak Bersepadu (IPM), Sekolah Latihan Ladang dan Sistem Keamatan Padi (SRI) adalah contoh yang baik inovasi kreatif yang mencapai impak secara besar-besaran melalui kerjasama yang amat berkesan di kalangan pelbagai pihak berkepentingan.

Penggunaan amalan pertanian yang lestari atau mampan disokong oleh penggunaan konsep yang muncul dari “sustainable agriculture intensification” (keamatan pertanian lestari), yang juga dikenali sebagai “agroecological approach” (pendekatan agro-ekologi), “ecologically intensive agriculture” dan “low-external input technology” (International Fund for Agricultural Development, 2011). Pendekatan ini sangat menepati konsep Sistem Keamatan Padi (SRI). Amalan-amalan ini mempunyai beberapa persamaan:
  • Pengalaman yang berjaya telah berdasarkan penglibatan langsung petani dalam pembelajaran dan inovasi yang bertujuan untuk menyesuaikan dan mempraktikkan pengetahuan, teknologi dan amalan pengurusan dalam konteks tempatan.
  • Penglibatan yang aktif oleh pelbagai pelakon termasuk Kerajaan, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan organisasi pelbagai hala telah kritikal bukan sahaja untuk mencapai inovasi, tetapi juga untuk menyebarkan ilmu pengetahuan, membina kapasiti di kalangan petani, memupuk amanah dan mengurangkan risiko yang berkaitan dengan teknologi baru dan amalan pertanian.
  • Pelarasan peraturan, norma-norma dan nilai-nilai institusi yang mengawal penyelidikan pertanian dan pembangunan (R&D), dan amalannya, juga keputusan penting dalam mendorong perubahan tingkah laku di kalangan petani (untuk menggalakkan mereka menerima pakai amalan baharu), mentakrifkan semula peranan wanita dan mewujudkan rangkaian berinteraksi lebih dekat (sistem pengembangan pertanian yang lebih dekat dengan petani).
Pengalaman inovatif yang berjaya dengan keuntungan kebajikan yang besar untuk pemilik ladang kecil-kecilan, masyarakat luar bandar dan miskin adalah mereka di mana pengetahuan teknikal adalah relevan dan disertai oleh persekitaran yang membolehkan pengetahuan diakses bagi mengatasi kekangan yang mereka hadapi di dalam menerima pakai teknologi dan amalan pertanian baharu.

Penyelidikan dan Pembangunan Pertanian Semasa Era Revolusi Hijau 1960-an dan 1970-an

Tidak lama dahulu, negara-negara membangun dan penderma memberi maklum balas kepada kemiskinan yang berleluasa dan kekurangan makanan dengan dasar-dasar yang mendorong transformasi ekonomi luar bandar yang mendalam. Revolusi yang dipanggil hijau pada tahun 1960an dan 1970an membawa teknologi baharu dan inovasi kepada petani di Asia dan Amerika Latin sebagai sebahagian daripada usaha untuk meningkatkan pengeluaran makanan pada satu-satu masa apabila menutup salah satu pertiga daripada penduduk di dunia (1 bilion orang) telah terdedah kepada kelaparan dan pemakanan tidak seimbang (Spielman dan Pandya-Lorch, 2009).

Inovasi teknologi berdasarkan pembiakan varieti tanaman baru, terutamanya gandum, beras dan jagung yang lebih tahan kepada perosak dan penyakit dan lebih responsif kepada nutrien kimia dan membenarkan dua malah tiga kali kekerapan menanam setahun (International Food Policy Research Institute, 2002). Di Asia, pengeluaran bijirin meningkat daripada 313 juta kepada 650 juta tan setiap tahun antara 1970 dan 1995; dan negara-negara di Asia dan Amerika Latin melihat pengambilan kalori yang lebih tinggi bagi satu orang dan peningkatan besar dalam pendapatan per kapita sebenar, dengan pengurangan jumlah kemiskinan.

Inovasi teknologi dan penyebaran yang dicetuskan oleh Revolusi Hijau telah dikendalikan oleh sistem yang besar dan pusat-pusat penyelidikan antarabangsa yang saling berhubung, yang diselaraskan oleh Kumpulan Perundingan Penyelidikan Pertanian Antarabangsa (CGIAR) dan kekal dengan pembiayaan yang mencukupi dari negara-negara maju dan membangun dan penderma swasta. Pusat-pusat ini mengekalkan operasi penyelidikan, bank-bank gen dan program nurseri dalam persekitaran pertukaran maklumat dan bahan-bahan genetik tumbuh-tumbuhan yang terbuka dan bebas (Dubin dan Brennan, 2009). Belanjawan kepada pusat-pusat CGIAR meningkat daripada US$ 15 juta pada tahun 1970 kepada US$ 305 juta pada tahun 1990 (Pardey dan Beintema, 2001).

Kerajaan mengembangkan jalan-jalan luar bandar, pengairan dan kemudahan kuasa elektrik, dan kemudahan penyimpanan yang lebih baik. Perkhidmatan pendidikan asas, penyelidikan dan pengembangan pertanian untuk menyokong petani juga meningkat, dan pinjaman antarabangsa untuk pembangunan pertanian menjadi keutamaan.

Malangnya, "pakej teknikal" yang mengiringi Revolusi Hijau tidak boleh direplikasi di kawasan-kawasan dengan keadaan yang berbeza agroekologikal dari segi iklim, tanah, rumpai dan perosak, terutamanya sub-Sahara Afrika, dan di mana makanan rujinya lebih pelbagai termasuk bijirin, sorgum, dan ubi kayu, di mana menambahbaik varieti sedia ada akan mengambil masa yang lama. Selain itu, teknologi yang timbul dari Revolusi Hijau berdasarkan penggunaan secara insentif baja, racun kimia makhluk perosak dan air, memberi impak negatif kepada alam sekitar.

Tiga pengajaran penting yang diperolehi dari pengalaman Revolusi Hijau yang berkaitan dengan perbincangan satu gelombang baharu penjelmaan dalam pertanian, iaitu, bahawa: (a) pembangunan teknologi baharu memerlukan sokongan jangka panjang kewangan untuk R&D dan aliran bebas dan penyebaran maklumat yang berkesan; (b) penggunaan teknologi baharu memerlukan satu rangka kerja yang membolehkan institusi dan pelaburan besar dalam infrastruktur, dan pembangunan kapasiti di kalangan petani, serta akses kepada input, kredit dan pasaran, dan (c) inovasi dalam bidang pertanian memerlukan komitmen dari kerajaan negara dan lain-lain pihak yang berkepentingan di peringkat antarabangsa. Melangkah ke hadapan, kesan alam sekitar pertanian menjadi tumpuan utama.Teknologi baharu dan pembaharuan radikal dalam amalan pertanian diperlukan untuk mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau, kemusnahan tanah, dan eksploitasi berlebihan dan pencemaran air, dan untuk meningkatkan kapasiti pemencilan karbon bagi pertanian dan perhutanan.

[bersambung bahagian 4]

Tidak ada komentar:

Posting Komentar