Rabu, 26 September 2012

Kepelbagaian diversiti tumbuhan penting dalam penyeliaan servis ekosistem

Kaedah kejuruteraan ekologi untuk meningkatkan kepelbagaian flora bermatlamat untuk memulihkan dan meningkatkan perkhidmatan ekosistem dalam sistem tanaman padi. Ini dilakukan melalui meningkatkan kepelbagaian tumbuhan kerana mereka adalah sumber asas untuk artropod. Mereka menyediakan makanan dan perlindungan kepada musuh semulajadi yang melaksanakan pelbagai fungsi ekologi untuk menyediakan perkhidmatan ekosistem, terutama pemangsa dan parasitization. Apabila sawah padi di China dikelilingi dengan tanaman bijan, biodiversiti dan kepadatan parasitoid meningkat. Di Vietnam apabila ban sawah telah dihuni dengan pelbagai tumbuhan berbunga, parasitization telur bena perang meningkat dan populasi pemangsa telur, Cyrtorhinus, bertambah. Di China, Thailand dan Vietnam, teknik kejuruteraan ekologi menekankan peningkatan dalam biodiversiti tanaman bunga sebagai amalan yang petani boleh amalkan.

Penyelidik (ISBELL et al 2011) di NATURE baru-baru ini membuat kesimpulan bahawa kepelbagaian tumbuhan yang tinggi diperlukan untuk mengekalkan perkhidmatan ekosistem dalam ekosistem padang rumput, di mana 84% daripada spesies tumbuhan menyumbang ke arah sekurang-kurangnya satu perkhidmatan ekosistem. Penulisan ini juga dipetik oleh Dasar Alam Sekitar Suruhanjaya Sains Eropah.
Rajah 1: Kejuruteraan ekologi mempunyai dua komponen utama: Meningkatkan biodiversiti dan mengurangkan kemusnahan biodiversiti. Objektif utama adalah kepada perkhidmatan ekosistem maksimum.

Sawah padi di mana bean telah disembur dengan racun mempunyai biodiversiti labah-labah jauh lebih rendah. Satu lagi kajian yang diterbitkan dalam SCIENCE oleh Maestre et al (2012) juga menunjukkan bahawa kepelbagaian tumbuhan yang tinggi meningkatkan keupayaan ekosistem untuk mengekalkan fungsi berganda. Mereka mendapati bahawa kepelbagaian fungsi ekosistem positif dan signifikan yang berkaitan dengan kekayaan spesis tumbuhan.


Rajah 2: Landskap sawah padi yang biasa di Asia dengan kepelbagaian tumbuhan yang tinggi dan perkhidmatan ekosistem tetapi dimusnahkan oleh semburan racun serangga profilaktik.

Kebanyakan ekosistem padi di Malaysia, Indonesia Thailand, Vietnam dan Filipina dikelilingi oleh kepelbagaian bunga yang kaya, seperti pokok buah-buahan, rumput, pokok renek dan tumbuhan berbunga disamping kepelbagaian tumbuh-tumbuhan saka dan tahunan yang menyediakan makanan dan perlindungan kepada banyak spesis pemangsa dan parasitoid. Namun begitu, biodiversiti ini sering tidak dihargai, walaupun wujud kekayaan spesis pemangsa, parasitoid dan pendebunga yang terus untuk menyediakan perkhidmatan yang penting untuk mengekalkan pertanian. Kebanyakan sawah padi biasanya disembur dengan racun perosak yang memusnahkan biodiversiti, fungsi dan perkhidmatan ekologi yang berkaitan.

Ia adalah penting bagi kita untuk melaksanakan usaha-usaha tambahan untuk melindungi biodiversiti flora dan fauna dalam ekosistem padi kepada perkhidmatan ekosistem selamat dan meningkatkan pengurusan perosak dengan alam semulajadi. Memperkayakan habitat bukan padi dengan kepelbagaian tumbuh-tumbuhan adalah asas untuk memulihkan perkhidmatan pengawalseliaan perosak. Aplikasi profilaktik bahan kimia daripada racun adalah tidak bijak kerana mereka mengatasi dan menghalang semua cubaan untuk mengembalikan biodiversiti. Di samping itu juga, penggunaan racun hanya akan meningkatkan kos dan mencemarkan persekitaran, air dan tanah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar