Rabu, 20 Juli 2011

Dari World Economic and Social Survey 2011, PBB

Dapatkan laporan di sini

Transformasi Revolusi Hijau

Bukan lagi "business as usual"


Perubahan teknologi ke arah Pertanian Lestari - Revolusi Hijau pertama yang sebenarnya tidak "hijau."

Krisis Harga Makanan yang berlaku pada tahun 2008 menunjukkan masalah struktur sistem makanan global yang sangat mendalam - keperluan untuk meningkatkan pelaburan dan mengadaptasi inovasi dalam pertanian bagi memacu peningkatan pengeluaran makanan untuk mengatasi kelaparan dan memberi makan kepada populasi yang semakin bertambah. Bagi mencapai matlamat ini dengan menggunakan teknologi pertanian dan sistem pengeluaran sedia ada - membawa kepada peningkatan pembebasan gas rumah hijau, pencemaran air, penebangan hutan dan kehilangan kesuburan tanah, yang secara langsung memberi kesan kepada alam sekitar dan pertumbuhan industri pengeluaran makanan.

Di kebanyakan bahagian besar dunia, sistem makanan telah dibentuk oleh Revolusi Hijau yang telah diperkenalkan sejak 1970-an, yang menekankan peningkatan hasil pertanian dengan penggunaan secara intensif air dari sumber pengairan dan bahan kimia yang merosakkan alam sekitar seperti baja dan racun serta memperkenalkan benih dari varieti baru.

Revolusi Hijau dilihat memberi kesan negatif kepada alam sekitar. Berdasarkan Millennium Ecosystem Assessment (2005):
  • 60 peratus dari kumpulan 24 ekosistem kini telah hilang atau dieksplotasi melebihi had ekologikal.
  • Dunia telah kehilangan 50 peratus kawasan paya sejak 1900.
  • Lebih banyak kawasan diubah kepada kawasan pertanian dalam tempoh 30 tahun sejak 1950 berbanding dalam tempoh 1700-1850.
  • Kawasan hutan telah merosot sebanyak 40 peratus dalam jangkamasa 300 tahun.
  • 25 negara telah hilang sama sekali hutan semulajadinya dan 29 negara hanya mempunyai 10 peratus liputan hutan.
  • Kadar kepupusan semasa spesis ialah 1,000 kali ganda berbanding kewujudan spesis dalam sejarah dunia.
  • Dunia telah kehilangan 50 peratus hutan bakau sejak tahun 1980.
  • Aktiviti pertanian meliputi 70 peratus guna air di dunia.
  • Empangan menyimpan 4 kali ganda jumlah air berbanding tahun 1960.

Ekonomi Hijau sebagai paradigma baru?

Bagi mencapai matlamat ini, strategi ekonomi yang radikal diperlukan. Pembuat Dasar Ekonomi, Kerajaan dan agensi swasta, perlu untuk fokus kepada jalan untuk memperkukuh kelestarian alam. "Ekonomi Hijau" telah dipromosikan sebagai konsep utama yang mengandungi paradigma pembangunan baru, yang mana aplikasinya mempunyai potensi bagi memastikan penjagaan ekosistem dunia di sepanjang pertumbuhan ekonomi dan pada masa yang sama mengurangkan kadar kemiskinan.

Tiada sebarang definisi unik bagi Ekonomi Hijau, tetapi wujud satu bentuk persefahaman bagaimana idea asas ini diterjemahkan - menggalakkan pertumbuhan ekonomi, perkembangan sosial dan penjagaan alam sekitar boleh dijadikan objektif yang strategik dan sebarang ganti rugi (trade off) di sepanjang perjalanan ekonomi ini boleh diatasi. Fokus konsep ini sangat konsisten dengan konsep pembangunan lestari yang dihuraikan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), yang mengandungi dimensi ekonomik, sosial dan alam sekitar sebagai tiga tunjang utama pembangunan yang memberi penekanan kepada pentingnya ekuiti intergenerational di dalam pembangunan, yang akan memastikan usaha bagi memenuhi keperluan generasi kini dan tidak akan mengganggu generasi akan datang dalam mencapai keperluan mereka.

Revolusi Pertanian Hijau sebenar amat diperlukan sekarang...

Keselamatan makanan kini perlu dicapai oleh teknologi hijau bagi mengurangkan input kimia (baja dan racun) dan menjadikannya cekap dari segi penggunaan tenaga, air dan sumber semulajadi, disamping memberi penambahbaikan yang signifikan kepada kemudahan penyimpanan dan pemasaran bagi mengurangkan pembaziran.
(dipetik dan digabungkan dari muka 16 dan 17 laporan survey ini)

Seperti yang dinyatakan dalam laporan ini, Sistem Keamatan Padi, SRI merupakan revolusi pertanian yang lebih hijau memandangkan sistem ini mempromosikan penjimatan sumber dan mengurangkan pencemaran alam sekitar - tetapi masih mampu memberikan peningkatan hasil yang signifikan.

...Revolusi dengan fokus kepada petani berskala kecil

Memandangkan teknologi ini perlu diberi penambahbaikan dari masa ke semasa, cabaran utamanya ialah mengubah struktur insentif supaya menggalakkan penggunaan yang meluas. Survei ini menguatkan pandangan yang diambil dari komuniti antarabangsa ketika World Food Summit 1996 dan ketika memberi respon kepada Krisis Makanan 2008, yang mana menyebut, fokus utama polisi di bahagian pembekalan makanan ialah mempromosi dan membangunkan pertanian lestari, dengan melibatkan petani berskala kecil di negara membangun, memandangkan di kawasan ini peningkatan yang banyak berlaku dari segi produktiviti dan pengurangan kemiskinan luar bandar boleh dicapai. Di kebanyakan negara membangun, sumber makanan ditanam dan dimakan sendiri, meletakkan petani berskala kecil sebagai tunjang kepada sistem pengeluaran makanan.

Pendekatan yang komprehensif kepada keselamatan makanan adalah penting...

Cabaran polisi meningkat dua kali ganda. Pertama, kaedah yang efektif perlu dicari bagi mengadaptasi teknologi pertanian lestari kepada keadaan persekitaran dan keperluan petani berskala kecil. Kedua, proses inovasi yang dinamik perlu diperkenalkan di peringkat bawah, termasuklah membangunkan infrastruktur dan menyediakan servis, disamping mengukuhkan kesatuan dan kerjasama diantara petani (seperti koperasi dan penyatuan tanah), terutama sekali bagi tanaman yang memberi keuntungan jika diusahakan dalam skala besar; benefits from economies of scale. Mengambil peluang dari skala ekonomi memberikan akses kepada pasaran yang lebih luas disamping akses kepada input dan kemudahan kredit. Meningkatkan produktiviti pertanian akan meningkatkan pendapatan masyarakat luar bandar dan "membebaskan" buruh untuk bekerja di sektor industri.

Pendekatan polisi yang komprehensif perlu bagi menghadapi kedua-dua cabaran ini yang mana akan melibatkan kerangka nasional yang komprehensif bagi penggunaan sumber yang lestari, dan teknologi baru dan inovasi dengan kapasiti untuk meningkatkan produktiviti, keuntungan, kestabilan, ketahanan dan potensi mititgasi kepada perubahan cuaca bagi sistem pengeluaran luar bandar. Penjimatan air, perlindungan tanah dan penambahan biodiversiti perlu untuk membentuk bahagian pendekatan secara integrasi yang mensasarkan pengurusan tanah dan sumber yang lestari serta keperluan membina sinergi diantara sektor pertanian dan hutan.

Di dalam konteks guna tanah yang kompetetif, pelbagai penyelesaian, termasuk pilihan yang sukar, hanya boleh dicapai melalui rundingan dan perbincangan. Walaubagaimanapun, seperti yang dinyatakan sebelum ini, sinergi diantara sektor (menghasilkan inter alia, di dalam mengurangkan penebangan hutan dan meningkatkan produktiviti tanah, dan kelestarian sumber air) boleh menghasilkan keputusan "menang-menang" melalui pengurusan sumber yang lebih baik yang disediakan melalui institusi sekitar.

[bersambung - Ke Arah Revolusi Hijau Sebenar Bagi Keselamatan Makanan]

Tidak ada komentar:

Posting Komentar